menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenmelisse

Ga naar meest recente reactie

Thanja

Thanja

Ik heb citroenmelisse in de tuin staan. Wat kan ik er allemaal mee doen?

Kan ik citroenmelissethee maken door een paar blaadjes te laten trekken?

dinsdag 21 juli 2009 - 17:47
Linneke

Linneke

Idd thee kan je er mee maken...
of zoals munt gebruiken bij desserten...

Ook natuurlijk in sauzen voor een frisse toets
of lekker in glaasj water

thee maak je er gewoon van
wassen
aantal blaadjes naargelang smaak
pletten (beetje dat ze gekneust zijn)
kokend water opgieten
even roeren
smakelijk xx


dinsdag 21 juli 2009 - 18:00
Lilian

Lilian

De thee van citroenmelisse is heerlijk, eventueel een lepeltje honing toevoegen

grtjs lilian
dinsdag 21 juli 2009 - 22:59
Thanja

Thanja

Bedankt voor de tips! Ik drink nu regelmatig een kopje citroenmelisse-thee, met een beetje honing

dinsdag 4 augustus 2009 - 10:01
anoukdm

Anoukdm

seg, ik zie deze topic hie rplots maar je kan van melisse ook likeur maken...geinteresseerd in het recept?
donderdag 17 december 2009 - 13:40
printemps

Printemps

Doe maar

Ik denk dat er niemand bezwaar gaat hebben



mvg
donderdag 17 december 2009 - 14:03
anoukdm

Anoukdm

idd domme vraag

100 g citroenmelisse
5 g kaneel
3 g kruidnagel
1,5 g nootmuskaat
10 g citroenschil
1 l eau de vie
200 g suiker


Werkwijze:

Laat de kruiden minimum 6 weken trekken op alcohol. Dat mag brandewijn, eau de vie, wodka of jenever zijn. Zet de pot, die je goed afsluit op een matig warme plaats.

Filter na zes weken de drank en doe er de suiker bij.

Doe je drank in flessen en zet ze op een donkere plaats. Blijf er nog 6 maanden vanaf.

De clou is echt wel van er niet aan te komen tot na die 6 maand, geduld wordt beloond. Ik heb het drankje geproefd in alle stadia uit nieuwsgierigheid maar ... echt het beste na 6 maand...

je kan er ook siroop en zo van maken, je moet eens zien op de site van danielle houbrechts...

gr
donderdag 17 december 2009 - 14:11
anoukdm

Anoukdm

moet zeggen, ik geloofde het niet echt dat het lekkerder werd naarmate de maanden verstreken...maar in dit geval dus wel. ik maak in de zomer altijd een hele voorraad en dan kom je weer eventjes toe. mijn flessen zijn klaar einde januari Als je de smaak van citroenmelisse weet te apprecieren moet je zeker de siroop ook proberen! (of in thee natuurlijk met een beetje munt..yummie!)

gr

dinsdag 22 december 2009 - 14:14
andreash

Andreash

Een kopje melissethee voordat je gaat slapen werkt ook wonderwel om goed in slaap te komen. Wel 10 minuten laten trekken voordat je het opdrinkt, anders zijn de werkzame stoffen nog niet genoeg opgenomen in het vocht.
donderdag 28 januari 2010 - 13:22
an

An

@Hoi Thanja je kan het ook in een kan met water doen heb je citroen water lekker fris vooral zomers op een hete dag(kan ook met munt)
gr an
vrijdag 29 januari 2010 - 20:14
Thanja

Thanja

@ Andreash: Leuk je weer te zien op het forum!

@ Andreash & An: Ik heb weer zin in de zomer! Ik ga de citroenmelisse als thee proberen en in een kan met water en ijsblokjes.
vrijdag 29 januari 2010 - 21:01
an

An

Hoop dat het smaakt mijn citroen mellise die ik had in de keuken is dood gegaan
gr an
zaterdag 30 januari 2010 - 21:31
Thanja

Thanja

Die van mij staat in de tuin, dus het duurt nog wel even voordat ik daar weer blaadjes van kan plukken
zaterdag 30 januari 2010 - 21:48
an

An

daar heb ik wel bieslook,peterselie en roosmarijn staan als ze het overleven en nog een maar zeker weet ik dat niet meer .
zaterdag 30 januari 2010 - 21:51
andreash

Andreash

Ik ben vooral benieuwd of m'n sleedoorn en meidoorn struiken zijn aangegaan. En de spork en de vlier en de inlandse vogelkers, de appelboom, de zoete kers en de gele kornoelje. Pfffff..... En die heb ik allemaal gezet voor de bijen. Overigens vliegen ze ook wel op citroen melisse maar niet echt heel erg heftig als ik me niet vergis.
zaterdag 30 januari 2010 - 22:12
Thanja

Thanja

@ Andreash: Ik hoop dat je planten goed uit deze winter komen! Vorig jaar hebben wij eigenlijk geen schade gehad, dus ik ga ervan uit dat het ook dit jaar bij ons wel goed komt.

@ Tuinfairy: Als ik weet hoe ik zaden kan oogsten, kan ik je wat toesturen. Ik heb afgelopen jaar wel eens gekeken in de bloemetjes, maar het is mij volkomen onduidelijk waar de zaden zitten. Volgens mij kun je hetzelfde jaar van zaai al oogsten.
zondag 31 januari 2010 - 19:57
andreash

Andreash

Is citroen melisse geen vaste plant?? Scheuren van de wortels voor vermeerdering lijkt me niet zo heel erg lastig...
maandag 1 februari 2010 - 14:44
Thanja

Thanja

Citroenmelisse is een vaste plant, maar ik weet niet of scheuren bij deze plant goed is. Vreeken en Peter Bauwens biedt de citroenmelisse ook aan als zaad. Het lijkt mij dus als zaad gemakkelijker. Anders zouden deze heren ze wel aanbieden als plant/struik/stek.

maandag 1 februari 2010 - 14:51
Lorie

Lorie

Nog een tip: denk eraan dat je geen honing toevoegd als de thee nog heet is.
Laat afkoelen tot een graad of 40°C , anders als verlies je de werkzame stoffen van de honing!
woensdag 3 februari 2010 - 10:32
anoukdm

Anoukdm

en voor degenen die melisse willen zetten: groeit zeer snel en is een beetje zoals munt, voor je het weet staat je hele tuin vol

gr
woensdag 3 februari 2010 - 12:34
Thanja

Thanja

@ Tuinfairy: bedankt voor de links!

Het woekeren is hier nog niet opgevallen, maar hij mag van mij de ruimte nemen. Ik vind het een prachtige plant als hij bloeit.
woensdag 3 februari 2010 - 20:14
anoukdm

Anoukdm

mij stoort het ook niet maar hou er wel rekening mee dat hij ferm kan uitbreiden....had n ini mini plantje staan en dat is nu een heuse bos..maar dat is niet erg aanegzien je er veel lekkere dingen mee kan maken..
donderdag 4 februari 2010 - 08:44
Lorie

Lorie

Dan is in pot zetten misschien een betere oplossing?
donderdag 4 februari 2010 - 09:23
Thanja

Thanja

Ik zal dit jaar een foto maken van de citroenmelisse die ik heb. Ik vind het echt meevallen met het groter worden/woekeren. Maar misschien heb ik wel een soort die niet uitzaait (ik kon immers ook geen zaadjes vinden...)
Ik kan er dan ook bijschrijven of de plant in vergelijking met andere jaren veel groter is geworden.
donderdag 4 februari 2010 - 09:33
Rita1960

Rita1960

nu de citroenmelisse.. ongebreidelde uitbreiding hier..... gaat zelfs door plastic heen... zelfs op arme droge zandgrond ( my favorite sort of plants)

groetjes,

Rita
woensdag 10 februari 2010 - 20:39
Mandy

Mandy

Citroenmelisse zaden ga ik ook eens bestellen bij Vreeken. Lijkt me erg leuk om daar o.a. thee van te gaan maken.....

Als het woekert is het goed spul om dan stekken van te nemen toch?????

Ik neem aan gewoon een stuk met wortel en al afbreken en zo weer in de grond?
donderdag 11 februari 2010 - 00:05
Mandy

Mandy

Maar zaaien is natuurlijk veel leuker....


Mijn mint is van de winter doodgegaan. Had ik in een grote pot gezet, is niets meer van over...... p.kk. winter ook... Ik gebruikte het veel met de nieuwe aardappeltjes.....
donderdag 11 februari 2010 - 00:30
Mandy

Mandy

p.kk. staat voor pokke ( is niet zo netjes voor een DAME om te gebruiken, toch.....)
donderdag 11 februari 2010 - 00:45
Mandy

Mandy

I am very shocked
donderdag 11 februari 2010 - 00:51
Mandy
donderdag 11 februari 2010 - 01:05
Rita1960

Rita1960

allen de slaap uit?????
@ Marianne

Ja het kan bij jou niet genoeg woekeren Rita Ik bedoel dus: hoe meer het woekerd hoe beter jij het vind

ja, en dat komt omdat ik het vertik om op die arme droge zandgrond iedere dag in de zomer moet gaan sproeien

en dat houd in dat alles wat goed groeit, lees bij mij zich in leven kan houden, erg welkom is

of te wel voor de één een plaag, voor de ander een zegen

groetjes,

Rita

en niet meer valsspelen in het andere topic hé
donderdag 11 februari 2010 - 20:49
andreash

Andreash

Acta est fabula = Het spel is voorbij
vrijdag 12 februari 2010 - 14:38
Mandy

Mandy

Hai Marianne, Ik vond je spelletje heel erg leuk...... enne nou ja, vals gespeeld, vals gespeeld, och..... bloemen etc worden inderdaad genoemd naar ( beroemde, beruchte ) mensen ........ ik las het spelletje meer als " aan bloemennamen gerelateerd....." maar het was grappig....... er hadden zo nog wel enkele tientallen namen opgegooid kunnen worden

hartstikke bedankt.... was leuk.........
vrijdag 12 februari 2010 - 15:31
Mandy

Mandy

Maar om weer on- topic te komen.... ik zag zojuist een aantal recepten waarin citroenmelisse wordt gebruikt... o.a. lamsvlees, paling en forel.... heb dat nog nooit gebruikt...

Zodra ik citroenmelisse heb staan in de tuin ( zal dus nog wel even duren, helaas, ) ga ik dat allemaal eens lekker uitproberen.....

[ ik gebruik nog lang niet genoeg kruiden in de keuken ]
vrijdag 12 februari 2010 - 15:37
CVke

CVke

We gebruiken het bij de vis. Gewoon de vis kruiden met peper en zout en daarna de vis vol leggen met blaadjes van de citroenmelissen. Leg de vis met de citroenmelisse naar onder in de pan. Leg de vis bovenaan nu vol met citroenmelisse en draai de vis vervolgens op die zijde. De smaak en reuk van de melisse kruipt lekker in de vis. De kinderen zijn er dol op.
maandag 5 april 2010 - 16:39
Mandy

Mandy

Bij welk soort vis gebruik je het, CVke?????
maandag 5 april 2010 - 23:40
CVke

CVke

Je kan het bijna bij alle vis behalve tonijn, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Meestal eten wij pangasius, tilapia, zonnevis, ...
dinsdag 6 april 2010 - 18:39
evadepeva

Evadepeva

Bij de Lidl stonden ze van de week.
Wat een ontdekking!! Echt iets voor mij als theeleut, met een paar muntblaadjes.
Ik moet wel even zoeken voor bij de warme maaltijd (ik eet geen vlees enzo).
Dus heeft iemand tips voor bij welke groente het goed past?
woensdag 7 april 2010 - 08:59
evadepeva

Evadepeva

Wow, dat is erg gevarieerd, moet ik zeggen. Leuk, morgen maar meteen door de sla doen!!
vrijdag 9 april 2010 - 00:31
Lorie

Lorie

Ik heb een takje met enkele blaadjes genomen van citroenmelisse en in aarde gezet...
Zou dit moeten lukken om daaruit een plantje te kweken?

vrijdag 9 april 2010 - 13:01
boomkruiper

Boomkruiper

Hoi allemaal,

Ik heb 2 maanden geleden citroenmelisse in de woonkamer in een pot gezaaid en er is niks, dus echt niks opgekomen, heb dus 2 weken geleden opnieuw gezaaid, maar tot noch toe weer niks. Ik weet dat het lang duurt bij citroenmelisse maar zo lang?
in de tuin heb ik het 2 weken geleden gezaaid, pffft weet iemand wat er aan de hand is of kan ik beter op zoek gaan naar een kant en klaar plantje?
wie heeft raad?
groetjes anita
zondag 11 april 2010 - 09:41
renate67

Renate67

Hallo Anita
Misschien moet je het zaaien eens gewoon buiten proberen, ik heb een paar jaar geleden 1 plant gekocht en het komt nu overal in de hele tuin op.
Echt frisse nieuwe zaailingen (zelf in voortuin terwijl plant achter stond).
Ze zijn gelukkig makkelijk herkenbaar en goed uit te trekken.
Ik heb niet gekeken waar je woont maar als in buurt is kun je gerust een keer een plant komen halen.
Renate
vrijdag 14 mei 2010 - 05:15
boomkruiper

Boomkruiper

Hoi,

Mijn ongeduld is beloond haha. ik had dus plantjes citroenmelisse gehaald en die in de tuin gezet omdat ik dacht dat de zaadjes niet meer op zouden komen. en ja hoor ik zie nu overal zaailingen opkomen.
ik was dus echt te ongeduldig. van het gezaaide in de huiskamer zijn maar 2 plantjes opgekomen.
Heb er veel van geleerd, ik zal volgend jaar niet zelf hoeven te zaaien denk ik.
misschien heb ik er dan wel teveel van.
dus het is allemaal goed gekomen met mijn geliefde kruid.
bedankt voor jullie reacties.
groetjes anita
zaterdag 22 mei 2010 - 08:54
anoukdm

Anoukdm

zou je van melisse gelei kunnen maken? en zo ja, hoe??

Gr
donderdag 27 mei 2010 - 14:00
printemps

Printemps

@ anouk

Ik gok op eerst een soort van thee maken
Dan bladjes eruit ziften en dan per 3/4 liter thee 1 kilo geleisuiker
4 minuten laten borrelen

Ik doe het zo met rozenbloemblaadjes
Dan moet ik 10 dikke bloemen nemen (van die hele grote Engelse rozen) op 1 liter water
mvg
donderdag 27 mei 2010 - 14:07
anoukdm

Anoukdm

ik dacht ook al zo iets. Maar zou het lekker zijn eens proberen...
donderdag 27 mei 2010 - 14:31
printemps

Printemps

Probeer eens met een beetje van die thee met suiker afgekloeld te drinken
Als deze lekker is zal de confituur ook wel lekker zijn hé
Dan is de confituursuiker niet om weg te gooien

mvg
donderdag 27 mei 2010 - 15:06
Linneke

Linneke

Seg thanja kan je me is pm'en aub?? ik zou iets willen zeggen
zondag 11 juli 2010 - 15:19
bisschop

Bisschop

als er iemand citroenmelisse wil laat het weten ik heb plantjes.
ik heb nu ook de takken afgedaan om zo de zaden te kunnen oogsten
maar heb het verder niet bekeken.
marleen
woensdag 15 september 2010 - 22:55
tally79

Tally79

ik heb net citroenmelisse siroop gemaakt voor mezelf en de kinderen
hiervoor heb ik 1 recept
een hoeveelheid citroenmelisse (blaadjes en stelen)(plant bij de lidl gekocht)
overgieten met ruim kokend water
1 nacht laten staan dan zeven door een fijne zeef of theedoek

dan citroensap toevoegen (zoveel als je zelf lekker vind)
ik zelf gebruik hiervoor zo'n flesje citroensap van de aldi
en dan op 1 liter sap 500 gr suiker toevoegen
koken tot alle suiker is opgelost en dan in een fles doen

het zou 1 jaar houdbaar zijn maar dan zul je van die speciale weck flessen moeten gebruiken en die heb ik niet

de kinderen vinden het erg lekker
wel even aanlengen met water hoor het is erg zoet maar ook erg lekker
zaterdag 1 januari 2011 - 17:26
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,

Citroenmellise.
is dat zoals laurier een struik?

Groeten
Cedric
woensdag 2 maart 2011 - 18:24
renate67

Renate67

Nee Citoenmelisse is een vaste plant die in de winter bovengronds volledig afsterft en die in het voorjaar weer opkomt met frisse groene blaadjes en frisse stengels.
Renate
donderdag 3 maart 2011 - 00:55
Lorie

Lorie

Ik zou toch opletten met kruiden voor consumptie die ik in een warenhuis koop.
Die zijn toch bijna zeker bespoten en geforceerd.
Zeker ook de viooltjes ! (die je dan medicinaal zou gebruiken ...)
Koop ze dan liever bij iemand waar je de oorsprong kent, zou ik zeggen.
donderdag 3 maart 2011 - 13:35
Wannus

Wannus

Citroenmelisse overwoekerd inderdaad .
Maar ik droog altijd de citroenmelisse om er thee van te maken .
Ik zie hier nu dat ze ook vers kan gebruikt worden .
Kan het gemakkelijk in potten worden gekweekt ,
Hoe groot de pot dan in diameter .
Zou een hulp zijn voor slaapstoornissen .
dinsdag 22 maart 2011 - 19:36
jarno94

Tekst aangepast

Jarno94

dag mensen
ik heb een citroenmelisse
plantje dat zoal voor binnen als buiten mag
ik weet net hoe ik het moet snoeien?
kunnen jullie mijn helpen?



vrijdag 16 juni 2017 - 14:54
rivofa

Rivofa

@Jarno : citroenmelisse is zowat de makkelijkste plant die ik ken, je snoeit hem gewoon hoe je hem hebben wil, groot, klein, rond, zuilvormig.......als je hem gebruikt als kruid dan moet je er wel de bloemen afsnoeien want na de bloei wordt de plant dan lelijk, als je de bloemen er af snoeit blijft hij mooi, hij zaait zich ook geweldig uit als je de bloemen zaad laat schieten maar met bloemen ziet die er nog leuker uit, veel plezier ermee.
vrijdag 16 juni 2017 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon