menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Valeriana Officinalis- expert gezocht vraagjes

Ga naar meest recente reactie

Valeriana

Valeriana

Hallo iedereen ,


ik heb mij hier aangemeld omdat ik info zoek over echte Valeriaan.
Ik wil dit graag in de tuin zetten om dan de wortel te kunnen bewerken tot catnip voor mijn kat/ in de speelgoedjes van mijn kat te doen.
Het gemakkelijkste zou natuurlijk gewoon het kopen zijn, maar ik vind dit nogal vrij prijzig…

Ik ben echt een “groentje” en weet echt niks van tuinieren af. Ik heb reeds veel opgezocht over Valeriaan, maar ik zit nog steeds met een paar vragen waarop ik het antwoord niet weet en er gaan er vast nog wel enkele bijkomen.

Dus bij deze:

1.)Hoe begin je eraan? Waar haal je Valeriaan? Moet je dit kopen of mag je dit uit de natuur halen (= bij voorkeur)? En zo ja, hoe moet je dat dan doen? Gewoon uitgraven en planten waar je wil in je tuin?
In de buurt loopt er een grote beek met eendenkroos, ik denk ook lisdodde (maar ben ik niet heel zeker) en veel ander groen. Mss. dat ik het daar kan vinden?


2.)Als je dit dan plant in je tuin: is het alleen de wortel die katten aantrekt of ook de plant zelf?
Ik heb nl. een binnenhuiskat en vreemd bezoek in mijn tuin kan ik wel missen
Gaan er katten zich in komen rollen/ de plant vernielen?

3.)Groeit dit goed/snel /gemakkelijk? Hoe sneller het groeit, hoe gemakkelijker natuurlijk.

4.)Maar anderzijds vraag ik mij af of er dieren zijn die er schade kunnen van ondervinden. Onze buurman heeft schapen en geiten en ik wil niet dat er bv. door zaadjes ofzo een plant tegen de omheining begint te groeien en de dieren daarvan eten en ziek worden/dood gaan! Dit moet ik echt 100% zeker kunnen zijn.


5.)Hoe moet je dan, eens je je plant hebt, er catnip gaan “uithalen”? De plant uitgraven en de wortel eraf knippen? En wat daarna? Hoe maak je het klaar voor gebruik?

6.)Is dit volledig veilig of mag je maar een bepaalde hoeveelheid geven? Ik wil natuurlijk mijn kat geen overdosis geven!

7.)Welke verzorging heeft de plant nodig om goed te groeien en gezond te blijven?


8.) Op welke manier en hoelang kan je je zelfgemaakte catnip bewaren?

Dit zijn voorlopig mijn vragen. Hopelijk kan iemand mij helpen met al mijn vragen. Excuses dat het er zo veel zijn


Groetjes, en alvast bedankt iedereen!

vrijdag 19 juni 2009 - 11:48
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Eerst en vooral welkom op de forum!

Catnip is de engelse naam voor 'kattenkruid', de Latijnse naam van deze plant is Nepeta. Er zit een vluchtige stof in deze plant met de naam 'nepetalacton'. Deze stof is antiviraal, antibacterieel en is een contactinsecticide. De stof zit in het sap en de blaadjes van het kattenkruid.

Ik heb veel kattenkruid in mijn tuin staan en katten worden bijna letterlijk door betoverd, ze grollen en miauwen, blijven soms 15 min stokstijf staan, rollen zich erin en knabbelen aan de blaadjes en takjes. Zowat alle katten uit de buurt komen minstens 1 keer per dag naar mijn tuin om zich door het kattengras te laten betoveren.

Je kan het 'nepetalacton' uit het kattenkruid halen door stoomdistillatie, maar dan krijg je een zeer straf goedje dat 10 x zo straf is als DEET (dat in zo goed als alle insecticides aanwezig is). Ik denk dat het dan ook veel eenvoudiger (en veiliger) is wat takjes en blaadjes kattenkruid in het kattenspeelgoed te verwerken en het op geregelde tijden te vervangen door vers materiaal.

Valeriaan heeft inderdaad ook een vergelijkbaar betoverend effect op katten, maar dat komt dan niet door 'nepetalacton' maar door 'actinidine' en 'dihydroactinidiolide'. Maar dit is dus geen 'nepetalacton', dat zit enkel in kattenkruid.

Ik denk dan ook dat je op zoek moet naar Nepeta (vind je gemakkelijk in tuincentra) en niet naar Valeriaan, want catnip = kattenkruid = Nepeta

vrijdag 19 juni 2009 - 12:54
Valeriana

Valeriana

Hey,



dank je voor je reactie.

Ik zoek echte valeriaan. Waarbij je de wortel kan gebruiken. Aangezien dit een "straffer" effect heeft. Bij voorkeur zou ik het uit de natuur willen halen, maar ik denk dat ik het echte kattenkruid (nepeta cataria en dus niet faassenii) niet zo gemakkelijk buiten ga vinden.

vrijdag 19 juni 2009 - 13:00
Pieter

Pieter

Hoi,
Ik weet bitter weinig af van katten en zo, maar gaat dat hier om een soort drugs voor katten?
Groetjes,
Pieter
vrijdag 19 juni 2009 - 13:15
Valeriana

Valeriana

Drugs zou ik het niet echt noemen hoor, maar ze worden er idd. high van


Het heeft idd. een raar effect op katten. Een speeltje met valeriaanwortel gevuld is erg leuk voor ze. Ze rollen er tegen, likken eraan, ze doen er echt gek mee. Ze zijn er dol op (nu ja, sommige katten reageren er niet op).

Voor de mens wordt het ook gebruikt (valeriaanthee of pillen) om te kalmeren, te kunnen slapen, bij krampen ed. als ik me niet vergis enz.

De wortel stinkt naar zweetvoeten en dus voor de mens onaangenaam maar voor katten heerlijk




vrijdag 19 juni 2009 - 13:22
Pieter

Pieter

En kan je in een natuurwinkel of bioshop of zo geen gedroogde wortels daarvan vinden?
vrijdag 19 juni 2009 - 13:24
Valeriana

Valeriana

Dat vind ik nogal duur allemaal, voor de hoeveelheid die je er maar voor krijgt.

Ik heb toch nog genoeg plaats over in de tuin en waarom dan geen valeriaan?
't Is niet lelijk en de kat is er blij mee.
Zo heb ik alleen maar voordelen.
vrijdag 19 juni 2009 - 13:30
rialle

Rialle

Hoi Valeriana,

Welkom op dit te gekke forum.
Mijn katten zijn ook gek op Valeriaan. Ik heb dat wel eens gedroogd gekocht en daar een stoffen zakje mee gevuld. Ze lebberden het helemaal af tot het doorweekt was en vonden het GEWELDIG! Ze werden er echt high van had ik het idee. Maar......het stonk verschrikkelijk!!

Groetjes Rialle
vrijdag 19 juni 2009 - 13:39
Valeriana

Valeriana

Dank je


Dat het stinkt is zeker

Maar het beestje is er zo blij mee, dus wat doe je dan als baasje
vrijdag 19 juni 2009 - 14:30
Rita1960

Rita1960

De wortel stinkt naar zweetvoeten en dus voor de mens onaangenaam maar voor katten heerlijk

vandaar dat mijn katten dol zijn op mijn voeten en schoenen

groetjes,

Rita
vrijdag 19 juni 2009 - 20:03
jamssen

Jamssen

oh,ho rita!

mlouise
zaterdag 20 juni 2009 - 00:36
annabellie

Annabellie

hier nog valeriaan op overschot , als je een scheut of zaailingen wil mag je er gerust komen halen ,ofwel nog even wachten tot er zaad is . stuur gerust maar een berichtje
maandag 29 juni 2009 - 18:18
miema

Miema

Is dit valeriaan?
mvg Miema
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 29 juni 2009 - 22:07
FOSSA

FOSSA

JA DAT IS VALERIAAN

MAAR IK HEB KATTENMUNT IN DE TUIN STAAN?EN DAAR ZIJN DE KATTEN EVEN GEK OP......

en het ruikt ng lekker ook

ik droog het en doe dan de gedroogde blaadjes in een washandje dat ik toenaai

als je van dat gedroogde spul wil, geen probleem ze

de struik is enorm groot

dan spreek ik van zeker 1 m hoog en een diameter van 1m

de plant sterft af in de winter en komt in het voorjaar terug

heel mooi van blad en er komen witte bloemekes op


liefs

FOSSA
dinsdag 30 juni 2009 - 12:04
Adrienne

Adrienne

Kattemunt, awel merci nog nooit van gehoord, ken je de latijnse naam Fossa?
donderdag 2 juli 2009 - 14:49
FOSSA

FOSSA

nee ik ken de Latijnse naam niet

ik ga even googelen en zien of ik hem te pakken krijg

voor jullie wordt dart moeilijk doordat je de plant niet ziet

ze zijn er echt gek op..........

het plantje stond nog effe in de keuken om dan mee naar buiten nemen,en ondertussen waren mijn 2 poezen al gezellig bezig met te rollebollen met de plant

dan heb ik gezien op het etiket dat je de plant niet in zijn geheel kan houden,als de katten er zich mee moeien


ik heb indoorkatten,dus bij mij is dat geen probleem

als ik aan de struik kom en ik ga dan naar binnen komen ze gezellig aan mijn handen
kopjes geven


dus echt verleidelijk voor een kat

liefs
FOSSA
donderdag 2 juli 2009 - 16:22
FOSSA

FOSSA

Jep gevonden !

de Latijnse naam is Nepeta Cataria

kijk eens op Google en typ in: muntsoorten kattenmunt

dan zie je een site: muntolien zijn al vele.................

ge krijgt dan een overzicht van de vele muntsoorten,en je kan de munt dan ook op foto zien


liefs
FOSSA
donderdag 2 juli 2009 - 16:30
Valeriana

Valeriana

Sorry sorry sorry mensen!


Ik was mijn paswoord vergeten en ik dacht er nu pas aan om het nog eens opnieuw aan te vragen via de website zelf

Ik lees meteen even bij
woensdag 15 juli 2009 - 14:53
Valeriana

Valeriana

Ok, bijgelezen ^^


Eerst en vooral bedankt voor het aanbod!
Maar jammer genoeg is dit veel te ver voor mij. Het zou in mijn woonplaats zelf moeten zijn bij voorkeur.
Temeer omdat ik nog aan het leren ben om met de auto te rijden en grote afstanden moet vergoeden aan wie mij zou willen brengen en dat zou mij nog duurder uitkomen dan gewoon een plantje kopen en enkele jaren wachten....
Het is nu niet dringend natuurlijk

Ik ga alvast eens deze vakantie in de natuur rondzoeken, voor het geval het hier in de buurt zou staan.

Is dit beschermd of zou ik het mogen meeplukken?


Groetjes
woensdag 15 juli 2009 - 15:02
annabellie

Annabellie

beschermd is het niet naar mijn weten ,maar zomaar in de natuur trekken mag ook niet ,maar soit ze zeggen dat het niet moogt vloeken ook . in het wild vindt je er veel . een beetje de juiste plaats treffen hé . veel geluk .

en anders binnenkort is er zaad .
donderdag 16 juli 2009 - 07:07
FOSSA

FOSSA

Dag Valeriana,

De kattemunt is bijna droog genoeg om van de taksjes te ritsen.
Als je wil stuur ik jou wat gedroogde blaadjes op en ik ga eens kijken of ik een stuk kan scheuren van de plant.

Geef maar je adres dan stuur ik ze wel op.

Liefs
FOSSA
donderdag 16 juli 2009 - 09:54
Valeriana

Valeriana

Hey mensen,

het is er weer niet van gekomen om online te komen maar ik ben hier eindelijk teruggeraakt

ik ga mijn zoektocht eens hervatten en bij deze: wie kan zaadjes missen van valeriaan? (geen kattenkruid )

Eventueel verzenden?


Alvast bedankt
zaterdag 8 januari 2011 - 22:18
Jonna

Jonna

Als je Valeriana officinalis bedoelt, dan heb ik daar zaden van.
Ik ben niet in de financiele positie om mijn zaden gratis weg te geven, maar ik verkoop ze voor 1 euro per zakje.

Jonna
http://www.seedsite.eu
dinsdag 11 januari 2011 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon