menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Marjolein majoraan oregano. ken jij het verschil

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Wie kan me het verschil tussen die 3 kruiden uitleggen?

Ik heb hier twee soorten oregano of marjolein of majoraan .
Maar ik weet niet goed wat wat is
Ik heb de ene soort die weelderig groeit, afgeknipt en laten drogen, maar ik vind dat die weinig ruikt
groeit in losse afzonderlijke stengels. :[afbeelding verwijderd niet-https]


de andere is deze (nog te klein om al te knippen)
groeit meer struikerig:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Lino
zaterdag 30 mei 2009 - 14:50
Lino

Lino

Moeilijk he !?

Ik denk dus het volgende:

1) Marjolein = Majoraan
2) Oregano = Wilde Marjolein


Ondertussen heb ik de gedroogde marjolein/oregano van de bovenste foto, gemalen en in een potje gedaan. En hij ruikt toch wel sterker dan ik eerst dacht

Als die van de onderste foto wat groter is zal ik daar ook een deel van drogen en dan, als ie in potjes zit, de geur eens vergelijken. Naar 't schijnt zou oregano feller ruiken en smaken dan marjolein.

Voorlopig noem ik foto 1 marjolein en foto 2 oregano.
dinsdag 9 juni 2009 - 14:40
Lino

Lino

(dubbel gepost)
dinsdag 9 juni 2009 - 14:41
Ed50

Ed50

Dag Lino,

voor mij is dat ook niet helemaal duidelijk hoor. Op de 1ste foto staat in ieder geval de wilde marjolein (Origanum vulgare), een plantje dat op kalkgrond hier in België ook in het wild voorkomt.
Op de andere foto durf ik ook geen naam zetten. Op de plantenmarkt in Bokrijk heb ik de 'Italiaanse marjolein' gekocht. Die groeit veel platter op de grond. Daar hadden ze nog verschillende andere soorten maar het verschil was me niet altijd duidelijk. In een kruidenboek lees ik ook iets over Origanum majorana (majoraan), ook wel de Portugese of Noord-Afrikaanse marjolein genoemd en die zou ook wel 'zoete marjolein' genoemd worden. Deze soort is niet winterhard en wordt hier als eenjarige geteeld. En dan hebben ze hier, om het nog wat moeilijker te maken, nog over een Franse marjolein (Origanum onites) en een wintermarjolein (Origanum heracleoticum) die uit Griekenland komt.
Niet simpel allemaal hé Lino

Groetjes,
Eddy
dinsdag 9 juni 2009 - 15:28
Lino

Lino

Zoveel soorten!

Ik heb net even van de gedroogde 'marjolein' geproefd... geen interessante smaak, als je 't mij vraagt
dinsdag 9 juni 2009 - 16:03
verbena46

Verbena46

Origanum vulgare heeft een lekkere sterke geur
gedroogd en vers wordt hier vooral voor pizza's gebruikt

grt Verbena
dinsdag 9 juni 2009 - 16:40
xerofyt

Xerofyt

Het verschil uitgelegd door Danielle Houbrechts: http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=70

Groet,
Xerofyt
dinsdag 9 juni 2009 - 16:57
Lino

Lino

mooi uitgelegd.
daaruit leid ik af dat de tweede foto de wilde marjolein moet zijn en de eerste marjolein.

dus met Voorlopig noem ik foto 1 marjolein en foto 2 oregano.
zat ik er niet ver naast he
woensdag 10 juni 2009 - 09:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon