menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maitrank

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Op toprecepten.com tref ik onderstaand recept van Maitrank aan. Let goed op het soort planten dat gebruikt moet worden!

1 liter fruitige witte wijn (Elzas of Luxemburgse Moezel)
2 sinaasappelen
1 dl cognac
3 complete plantjes lelietjes-van-dale (zonder wortel)
1 dl champagne
1 dl Curaçao

Doe de wijn, het sinaasappelsap en de cognac in een grote kom, voeg de
plantjes toe en laat het geheel 48 uur staan.
Zeef de vloeistof en voeg dan de champagne en de Curaçao toe.
Serveer de drank zeer koel.

Op een andere (Franse) website (die mij ontsnapt is) tref ik hetzelfde recept aan maar de meiklokjes zijn vervangen door lievevrouwbedstro. Voor de rest is het recept idem.

En op www.maitrank.be lees ik het volgende:

Aspérule Odorante: Plante herbacée du genre des rubiacées dont une espèce odorante s'appelle reine des bois ou petit muguet. Elle pousse en Europe, en Asie et en Amérique.
Récoltée depuis le Moyen Age pour servir d'additif aux boissons alcooliques et au tabac. On récolte les sommités.
Floraison: Mai à Juin
zaterdag 23 mei 2009 - 22:01
lo

Lo

Conclusie: men heeft het recept van de kruidenwijn uit het Frans vertaald en over het hoofd gezien dat 'petit muguet' slechts een bij- of streeknaam (van het lievevrouwebedstro) is die refereert aan de echte 'muguet' (lelietje-van-dalen of meiklokje), maar er voor de rest niets mee te maken heeft.
Ik vermoed dat die wijn zal tegenvallen... niet in het minst omdat lelietjes-van-dalen GIFTIGE planten zijn!
zaterdag 23 mei 2009 - 22:16
lentemode

Lentemode

[afbeelding verwijderd niet-https]

Tjonge, wat een stommiteit !
Kan wel ernstige gevolgen hebben, niet ?
Moet natuurlijk Galium odoratum wezen !

Gezonde groetjes,
Mia[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 23 mei 2009 - 22:37
kurt

Kurt

Beste lo,

Toen ik jouw ingrediënten las, dacht ik al dat kan toch niet aangezien meiklokjes ZEEEEER giftig zijn. Het is voldoende dat een kleuter water drinkt uit een vaasje waar meiklokjes in stonden om met de zwaarste spoed naar het hospitaal te moeten om de maag leeg te pompen.

Dat recept is gewoon puur vergif. Zo zie je maar dat het overnemen van teksten tot zeer zware gevolgen kan leiden. Ik denk dat het best is die website op de hoogte te stellen dat ze dat recept zo snel als mogelijk verwijderen vooraleer er mensen dat recept uitproberen.

Zo zie je maar dat je ook iets van planten moet afweten vooraleer je er vanalles en nog wat mag gaan over schrijven EN het bewijst eveneens hoe belangrijk de Latijnse of wetenschappelijke benamingen zijn ipv die Nederlandse of streeknamen die men aan de planten geeft.

ZEER straf dus.
Ik probeer die site te contacteren vooraleer daar stommiteiten door gebeuren.

Mvg,
Kurt
zaterdag 23 mei 2009 - 23:11
kurt

Kurt

Ik heb hen gecontacteerd via hun contactformulier. Hopelijk werkt dat en lezen ze het spoedig.

Gevonden op het internet:
Bloemen, bladeren van meiklokjes zijn zeer giftig
Steek nooit een meiklokje in de mond.
Laat kinderen nooit likken aan de giftige bladeren of aan de nog giftigere bloemen!

De giftigheid is toe te schrijven aan een zogenaamd glycoside (convalloside, convallotoxine, convallamrine), een stof die inwerkt op het hart, de bloedsomloop versterkt en de oedemen (waterzucht) verhelpt.

Het meiklokje staat bekend als zeer giftig. Het bevat een stof die een effect heeft op het hart, naast een aantal irriterende stoffen voor het maag en darm. Symptomen: krampen, braken, diarree, trage hartslag en hartritmestoornissen. De dood treedt in door een hartstilstand.

zaterdag 23 mei 2009 - 23:25
lo

Lo

Ik had reeds geprobeerd om via hun contactformulier een mail te versturen, maar ik was niet zeker dat die is aangekomen. Het vakje met 'de blokjes' op de werkbalk wilde maar niet 'vol' geraken...
Iedereen reeds hartelijk bedankt voor de reacties. Toch straf, hé?
zondag 24 mei 2009 - 00:26
lo

Lo

Is blijkbaar toch doorgekomen getuige de reactie op de website toprecepten.com. Oef!
zondag 24 mei 2009 - 00:30
Matabish

Matabish

Toch ongelooflijk dat zoiets kan gebeuren!!
Internet heeft véél gevaarlijke kanten...
Zoiets zal wel vaker gebeuren!
zondag 24 mei 2009 - 00:45
Lysianthus

Lysianthus

Met grote verbazing las ik deze topic en inderdaad internet is een grote vooruitgang maar toch zo gevaarlijk.
Bravo voor de initiatiefnemers om de plaatsers te verwittigen.
Prettige dag
Groetjes
Lysianthus
zondag 24 mei 2009 - 07:43
lo

Lo

Waarschijnlijk nog een geluk dat zulke recepten heel zelden nagevolgd worden omdat de gepaste ingrediënten niet in de winkel om de hoek te verkrijgen zijn. Bovendien is een drank met meiklokjes erin (en dan nog de volledige plant) waarschijnlijk niet te drinken zodat de gevolgen nog enigzins binnen de perken blijven. Hoop ik...
zondag 24 mei 2009 - 12:31
lo

Lo

Nog volgende suggestie naar de webmaster toe. Misschien is het beter dat aan het door mij geciteerde recept in de eerste posting een waarschuwing voorafgaat. Je weet maar nooit dat iemand het klakkeloos probeert... zonder de rest van de topic te lezen!
zondag 24 mei 2009 - 12:34
xerofyt

Xerofyt

Dat er op het internet nogal wat gekopieerd wordt bewijzen volgende websites:
- http://recepten.tripmadam.com/maitrank
- http://www.smulweb.nl/903251/koken/recept/Maitrank
Deze twee hebben het lelietje-van-dalen (met koppelteken!) wel aangepast naar
onzelievevrouwebedstro (zonder koppelteken!). Smulweb vermeldt wel dat dit recept is overgenomen uit Diana's Gourmet corner, http://belgourmet.com, maar daar vind je niets terug wegens 'is being reconstructed'.
- http://www.sjeef.eu/Nederlands/Recepten/Belgie/Dranken/maitrank.html verwijst je niet door naar het antigifcentrum!

Dat er verwarring kan ontstaan bij het vertalen van het Frans naar het Nederlands
kan je misschien verklaren doordat Aspérule odorante ook nog andere synomiemen heeft. Zoals Petit muguet, Faux muguet en Muguet des bois.
Zo bijvoorbeeld uit "l'histore du muguet":
Il s’agit de prendre du vin blanc sec et de le mélanger à une plante que l'on trouve dans les bois, l'aspérule odorante. En voilà!

Groet, Xerofyt
zondag 24 mei 2009 - 18:09
kurt

Kurt

Nu staat er te lezen voor het recept:

DIT GERECHT ( lelietjes-van-dale) ZOU VOLGENS SOMMIGE BRONNEN ZEER GIFTIG ZIJN, GELIEVE HIER REKENING MEE TE HOUDEN

Volgens mij had die persoon in kwestie beter de meiklokjes naar lievevrouwebedstro gewijzigd. Nog maar eens het bewijs dat die dus totaal niets van die planten afweten en zelfs niet de moeite nemen om het verder uit te vissen. Zijn die mensen gewoon onverstandig of zijn ze gewetenloos? Ik heb het hen nogthans duidelijk geschreven met alle gevaren vandien. Vermoedelijk zal er nu toch niemand dat recept meer maken met de vermelding die ze er na onze mail toch maar hebben bijgezet.

Ik zou in elk geval geen recepten meer van het internet uitproberen waarbij er planten aangeraden worden die je normaal niet in de keuken tegen komt.

Toch straf.
maandag 25 mei 2009 - 21:05
kurt

Kurt

Voor wie maitrank wil maken kijkt best naar het recept die hier al zeven jaar op tuinadvies staat te prijken door Wilfried Van Hecke.

http://www.tuinadvies.be/kruiden_asperula.htm

Mvg,
Kurt
maandag 25 mei 2009 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon