menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salie

Ga naar meest recente reactie

Rudi

Rudi

Hallo,

Weet er iemand of er een salie bestaat die zo groot wordt als bv een rosemarijn?

Ik heb het dan over de salie die in de keuken gebruikt wordt (officinalis).
Hij zou geen afhangende of liggende takken hebben maar takken die recht omhoog gaan.

Misschien een minder bekende variëteit?

Mvg
Rudi
zondag 19 april 2009 - 09:02
lentemode

Lentemode

Goeiemorgen, Rudi,

Interessant, ik ga je vraag hier zeker mee opvolgen...
Bedoel je de grootte van de blaadjes of de hoogte van de plant zelf ?

Hier groeien in de moestuin enkele oude struiken salie, ongeveer 60 cm hoog, beetje kaal onderaan, maar voor mij het perfecte plaatsje om nog wat bieslook onderin kwijt te geraken... Ze hebben dus in de winter te lijden maar houden het toch gerust enkele jaren uit en geven mooie paarse bloemaren en zachtgrijze aromatische blaadjes.
Ben blij dat ze er zijn als ik nog eens saltimbocca op tafel wil hebben...

Dit voorjaar zaaide ik met veel succes (Waar blijft een mens-zonder-serre met de uitdeinende collectie zaailingen ????)Salvia sclarea of muskaatsalie.
Deze plant bereikt een hoogte van 90 cm, een nieuwe aanwinst hier, ben zelf wel nieuwsgierig want heb het als kruid nog nooit gebruikt in de keuken...
Met de stevige stengels is scharlei een plant die ook goed toe te passen is in de border.

Agwachtend,
Mia
zondag 19 april 2009 - 11:08
miriam

Miriam

ik heb hier salie gewoon in een bloempot staan.
dus we zien wel.
zondag 19 april 2009 - 15:10
annis

Annis

Op dit moment heb ik 8 soorten Salvia's staan die ik gezaaid heb(S.viridis paars,S.viridis rose zijn eenjarig S.coahuilensis, S. hispanica, S. argentea, S. sclarea "Alba", S. schlarea "Turkistanica",S. sclarea) en de Salvia nemorosa staat in de tuin opnieuw uit te lopen. Ik vind het echt super mooie planten.Het zaaien gaat ook heel gemakkelijk. Ik ben benieuwd als ze in bloei staan maar bij een aantal zal ik nog moeten wachten deze zijn tweejarig en hebben volgend jaar pas bloemen.

groetjes Annis
zondag 19 april 2009 - 17:48
Rudi

Rudi

Hallo Mia,

Heb je het dan over de salvia officinalis of over een andere minder bekende soort?
Ik bedoel de plant die 80 cm hoog is.

Hier bij mij wordt die max. 30 cm


mvg
Rudi
zondag 19 april 2009 - 19:09
lentemode

Lentemode

De salvia officinalis , uitgegroeid, onderaan kalend, de oude struiken dus.

Groetjes,
Mia
zondag 19 april 2009 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon