menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dragon

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Uit de literatuur leer ik dat er twee soorten dragon zijn:
1) Duitse of Franse dragon (A. dracunculus)
2) Russische dragon (A. redowski = A. dracunculoides)
Voorts ben ik te weten gekomen:
1 heeft de minst fijne smaak, maar is bij ons winterhard
2 heeft de fijnste smaak, maar is bij ons niet winterhard.

Ik heb in de tuin dragon dat al jaren aan een stuk onze winters overleeft, dus het zal wel 1 zijn. Ben dus op zoek naar 2 (om zijn betere smaak) om de kruidentuin wat aan te vullen. Onlangs werd in een winkel zaad van "Russische dragon" aangeboden, maar de wetensch. naam op het zakje was A. dracunculus en de plant werd winterhard genoemd. Hier klopt dus iets niet. Ook al ergens gelezen dat de Duitse en de Franse dragon verschillende planten zijn...

Misschien kan iemand mij meer inlichtingen geven. Hoe het nu zit en zo met die namen, winterhardheid enz.
alvast bedankt hoor!
maandag 30 maart 2009 - 17:34
lo

Lo

Ik heb ook even gekeken bij de artikels op deze site en heb over dragon dit gevonden: (ik citeer)
"wordt soms wel eens verward met zijn smaakloze Russische variant (Artemisia dracunculoides)."
Hé, de Russische zou dus weinig smaak hebben?... Iemand hier ervaring mee? Dan zet ik gewoon een ander soort plant.
maandag 30 maart 2009 - 17:44
lentemode

Lentemode

Inderdaad,

De Russische dragon is die wintervaste plant die één meter wordt zonder smaak,
Artemisia dracunculoides.

De kleinere Franse dragon plant ik ieder jaar weer opnieuw in de kruidentuin, dus Artemisia dracunculus sativa. (=eetbaar)
Deze soort zet geen kiemkrachtig zaad en moet dus gestekt of gescheurd worden, vandaar dat hij duurder is in aanschaf. En bevroren in deze strenge winter...

Het respect voor de kleinere sativa blijft gelden tot in het gerecht. Het bijzondere aroma verdraagt hitte noch droogte. Een zoet hooismaak is anders het resultaat.
Dragon is echt een kruid van de laatste seconde...

Groetjes,
Mia
maandag 30 maart 2009 - 18:38
Rita1960

Rita1960

Hoi lo,

Heb zelf ook de franse =duitse dragon in de tuin staan. Komt weer op na deze winter al is het op dit moment nog maar een klein plantje.
Misschien kan de volgende site je een beetje verder op weg helpen.

groetjes,

Rita

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/14767-tuinkruiden-dragon-artemisia-dracunculus.html
maandag 30 maart 2009 - 18:41
Victor44

Victor44

Het is inderdaad waar,een paar jaar geleden zaaide ik ook dragon,maar tot onze grote ergernis rook hij bij het groeien helemaal niet naar dragon.Toen las ik op het zakje dat het Russische dragon was,hij is gewoon uitgetrokken,en ik heb een paar planten Franse dragon gekocht,en dat was een groot verschil!
Grtjs
maandag 30 maart 2009 - 21:37
bagheera

Bagheera

ik heb ooit eens een jaar dragon gehad
het eerste jaar rook en smaakte hij naar dragon toen hij het volgende jaar terugkwam
was zowel geur als smaak weg
woensdag 1 april 2009 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon