menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kefir water en melk

Ga naar meest recente reactie

han

Han

ik heb regelmatig water en melkkefir over stuur je adres dan stuur ik op volgorde van binnen komen de kefir naar je toe water kefir gaat vlugger als melk kefir omdat de laatste wat langzamer vermeerdert als je wil kun je ook de info erbij krijgen via de mail
vrijdag 20 februari 2009 - 09:02
Merel

Merel

Hallo Han, ben ook zo'n kefir fan heb zelf alleen melkkefir dus als jij me aan waterkefir zou kunnen helpen.... graag!

Groetjes Merel
zondag 22 februari 2009 - 23:20
han

Han

stuur je adres even via de mail
maandag 23 februari 2009 - 06:41
Lorie

Lorie

Hallo Han

Ik ben ook op zoek naar kefirbloemetjes, zou het ook s willen proberen! Waterkefir dan.

Hoe ga je tewerk? Stuur ik je een enveloppe op met daarin een aan mezelf voldoende gefrankeerde enveloppe?

Thx!
woensdag 25 februari 2009 - 12:11
Merel

Merel

Hallo Han, heb vandaag de waterkeffir ontvangen

Heel hartelijk bedankt daarvoor, laat eens weten hoe ik je een pleziertje terug kan doen!

groetjes Merel
vrijdag 27 februari 2009 - 16:05
Lorie

Lorie

En al aan de slag gegaan Merel?
vrijdag 27 februari 2009 - 20:05
Merel

Merel

Ja Lorie, maak al een tijdje melkkefir en ga nu de waterkefir uitproberen Ze staan nu ff te bekomen in wat suikerwater en morgen gaan we aan de slag!

groetjes Merel
vrijdag 27 februari 2009 - 20:55
avg

Avg

hello, ik ben op zoek naar enkele bloemetjes kefir om mijn eerste stapjes in de gezonde richting te zetten. Kan je mij hierbij helpen, tot wederdienst bereid.
Groetjes,
Andre.
woensdag 11 maart 2009 - 21:46
han

Han

helaas moet ik stoppen met kefir versturen naar belgie
de kefir is soms een hele week onderweg en de kans op overleven is dan gewoon te klein
sorry voor het ongemak
zaterdag 21 maart 2009 - 18:22
icequeen

Icequeen

Ik heb nog wat bloempjes in de diepvries,maar weet niet meer hoe hem terug goed te krijgen,kan iemand me ermee helpen?
groetjes brigitte
maandag 30 maart 2009 - 08:12
Paulien

Paulien

Hallo Brigitte,

Heb je hier wat aan?

De beste manier om de kefirkorrels goed te houden voor een periode tot twee maanden is invriezen. De werkwijze: spoel de korrels en droog ze voorzichtig met behulp van keukenpapier of een schone theedoek. Doe de korrels in een bakje of zakje, met toevoeging van poedermelk. Voeg genoeg poedermelk toe om de korrels volledig te bedekken en plaats het geheel dan in de vriezer. De poedermelk heeft een beschermende werking. Als de korrels langer dan twee maanden ingevroren blijven, kunnen gistcomponenten verloren gaan. Als je de korrels weer wilt gaan gebruiken, ga je als volgt te werk: doe de korrels een paar minuten in een glas koud water en doe ze dan over in een zeef. Spoel met koud water de poedermelk van de korrels. Doe de korrels in een weckfles en voeg melk toe (in een hoeveelheid van ongeveer 1:3 korrels:melk). Zeef de melk elke 24 uur en blijf dat doen, ook als de korrels nog niet werken - dit kan wel een week of langer duren. Als het gistingsproces op gang komt, kun je langzaam weer melk gaan toevoegen tot de gewenste hoeveelheid kefir bereikt is. Lange rustperiode (tot maximaal anderhalf jaar).

Spoel de korrels en droog ze voorzichtig tussen keukenpapier of een schone theedoek. Leg de korrels op een warme plaats (bijvoorbeeld boven de radiator van de centrale verwarming). De korrels schrompelen door het drogen. Ze moeten gedroogd worden tot ze hard worden; afhankelijk van de temperatuur en de grootte van de korrels kan dit ??n tot drie dagen duren. Droge korrels worden gelig, dat is normaal. In een goed gesloten flesje, bij voorkeur in de koelkast, kunnen ze ongeveer anderhalf jaar worden bewaard. Wanneer je de gedroogde korrels weer opnieuw wilt gebruiken, moet je ze eerst weken. Doe de droge korrels in een pot met een glas melk en herhaal dit dagelijks met gezeefde korrels, of het gistingsproces nu op gang is gekomen of niet. Gedroogde korrels weer tot leven wekken kan vier tot tien dagen duren. Korrels die tijdens dit proces niet boven komen drijven zijn niet meer bruikbaar.

Dit is een link naar het hele artikel:
http://www.smulweb.nl/153277/artikel/Wat-is-kefir-en-waarvoor-is-het-goed


Groetjes,
Paulien
http://home.hetnet.nl/~pvandeburgt/

dinsdag 7 april 2009 - 21:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon