menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bergsteentijm

Ga naar meest recente reactie

annd6

Tekst aangepast

Annd6

Hallo allemaal,
ik heb al wat zaadjes van de soort met de paarse bloempjes. Die met de witte bloempjes daar zit nog niets in, enkel een draadje maar ik blijf het nakijken.
Ik stuur het zo snel ik kan op, erg veel heb ik natuurlijk niet maar ik probeer iedereen een portie te geven dat de moeite is. Ze zijn erg klein, het is een prutswerkje om ze in een zakje te krijgen!
Groeten
Ann
dinsdag 5 september 2006 - 22:22
annd6

Annd6

Angelo,
ik heb wel je adres nog niet, stuur je me dat even?
Ann
dinsdag 5 september 2006 - 22:28
Bowie

Bowie

Vandaag de zaadjes toegekregen - bedankt Ann.
maandag 11 september 2006 - 09:39
annd6

Annd6

Graag gedaan Tania, fijn dat je het even laat weten!
Groetjes
Ann
maandag 11 september 2006 - 10:28
Bowie

Bowie

Die voor jou heb ik vandaag op de bus gedaan - het is koriander- en bieslookzaad - ik wist niet meer welke van de 2 je wou, daarom stuur ik ze allebei.
maandag 11 september 2006 - 13:35
annd6

Annd6

Korianderzaad was het maar bieslook heb je nooit teveel, ik vind wel een plekje.
Als jij nog iets wilt, laat maar weten.
Ann
maandag 11 september 2006 - 13:51
Tine

Tine

hallo Ann.

Ik heb het zaad ontvangen. Mijn hartelijke dank. Ik wacht op een zending exotische zaden. Ik hoop dat ik je daar blij mee kan maken.

Tine.
dinsdag 12 september 2006 - 14:32
annd6

Annd6

Fijn Tine, bedankt om het te laten weten!
Ik heb wel maar een heel klein tuintje, dus je moet niet teveel sturen!
Welke zaden zijn het? Zitten er tomaten bij?
Ann
dinsdag 12 september 2006 - 14:37
annd6

Annd6

Hallo,
die bergsteentijm met de witte bloemetjes, daar zit echt haast niets in, ik heb nu heel veel takken laten drogen en wat daar afvalt is zo weinig en lijkt haast niet op zaad. Ik weet niet of het nut heeft die te sturen.
Ik kan wel voor degene die al willen ruiken en proeven wat verse blaadjes sturen, die paarse is terug aan het opschieten, over een paar dagen heb ik daar wel weer genoeg blaadjes hoop ik.
Ik heb ook nog een klein beetje zaad uit de laatste takjes van die plant dus als er nog andere mensen zijn die geinteresseerd zijn laat maar weten. Ik zal het bij de topic "planten ruilen" zetten.
Groetjes
Ann
donderdag 14 september 2006 - 11:17
Adrienne

Adrienne

Ann,

Kan je ze gewoon gebruiken in de keuken ?
Stomme vraag hé, maar ik heb altijd een potje in gebruik.
Er is zoveel verschillend da'k echt niet zou weten welke zetten.
maandag 18 september 2006 - 20:40
annd6

Annd6

Hallo Adrienne!

Bedoel je dat kruid? Je kan dat bij heel veel dingen gebruiken. Het heeft een zachte munt en tijmtoets en ik vind dat het de smaken van de dingen waar je het bij gebruikt zo wat "opheft", lichter maakt.
Het past goed bij vis, vlees, ik gebruik het zelfs in lookboter. Je zegt dat je altijd een potje in gebruik hebt, bedoel je dan bergsteentijm?
Groetjes
Ann
maandag 18 september 2006 - 23:31
Adrienne

Adrienne

Ann,

da weet ik niet, gewoon tijm uit de winkel.
Ik heb nog geen kruiden in de tuin staan.
Zou wel willen maar heb geen idee welke zetten.
Er zijn zoveel verschillende soorten zoals ik hier ook weer lees over de tijm.
En aangezien ik er nog geen kennis van heb is het niet simpel om keuzes te maken.
zondag 24 september 2006 - 09:41
annd6

Annd6

Adrienne,

als je een kruidentuintje wil beginnen dan zou ik gaan voor de volgende soorten om te starten:
Tijm
rozemarijn
salie (eventueel de paarse of de tricolor die zijn iets zachter dan de gewone salie)
bieslook
laurier

Daar kom je al een heel eind mee en die kan je gemakkelijk houden, enkel af en toe wat snoeien als de bossen te groot worden.
Je kan dan nog verder gaan met citroentijm, bergsteentijm, chinese bieslook, muntsoorten, marjolein, citroenverbena, winterbonenkruid, hysop, bergamot...
Dan heb je nog een hele reeks éénjarigen zoals basilicum, koriander, snijselder, peterselie, citroenbasilicum...

Ik wil je gerust wat zaadjes sturenhoor van de bergsteentijm, ik kan eens kijken of ik nog ergens zaadjes van kan winnen.
Anders kan je altijd in een tuincentrum de meeste soorten vinden.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen!
Kruiden is vooral een zaak van uitproberen en zelf zien wat je lekker vindt, het is ook leuk als je er eens een boek op naslaat om te zien hoe ze de smaken omschrijven. Ik heb een goed boek over kruiden als je een beschrijving wil van een bepaald kruid wil ik het graag hier voor je typen, laat maar weten.
Groetjes
Ann

zondag 24 september 2006 - 10:30
annd6

Annd6

Adrienne,

ben eens gaan kijken in mijn tuintje, ik kan je van toch een paar soorten nog zaad bezorgen als je wil.
Twee kruiptijmen, hysop, winterbonenkruid, marjolein,misschien japanse peterselie, bergsteentijm en chinese bieslook, bij die laatste weet ik nog niet goed hoe maar daar kom ik wel achter.
Ben je daar iets mee?
Ann
zondag 24 september 2006 - 10:48
Adrienne

Adrienne

Hallo Ann,

mailtje gestuurd.
zondag 24 september 2006 - 18:59
annd6

Annd6

Mailtje teruggestuurd!!
Ann
zondag 24 september 2006 - 19:14
Tine

Tine

Ann, de chinese bieslook begint nu met vrij grote witte bloemschermen te bloeien. Na de bloei komen hier de zaden, net als bij gewone bieslook.

Tine.
zondag 24 september 2006 - 19:40
annd6

Annd6

Hallo Tine,

laat ik ze dan ook eerst verdorren voor ik ze afknip?
Die bolletjes zijn een heel stuk groter hé.
Ann
zondag 24 september 2006 - 19:44
Tine

Tine

Dat klopt ,de zaadjes van de chinese bieslook zijn iets groter dan die van de gewone bieslook. Als de bloem verdroogd, zie je de zaden zitten. Als ze nog groen zijn ,even wachten. Na verkleuren kan je ze plukken en verder laten drogen.

Succes.

Tine.
maandag 25 september 2006 - 23:39
annd6

Annd6

Dankjewel Tine voor de uitleg!
Hoelang moeten ze nadien nog drogen?
Ann
dinsdag 26 september 2006 - 11:12
Tine

Tine

Ik weet nooit precies hoe lang iets moet drogen. Ik laat ze uit voorzorg altijd een paar weken blootstaan aan frisse droge lucht. Dat doe ik met de meeste zaden.

Tine.
dinsdag 26 september 2006 - 13:47
annd6

Annd6

Das best wel lang!
Bedankt
Ann
dinsdag 26 september 2006 - 13:54
Tine

Tine

Dat is ook wel lang maar ik heb ze in een soort kastje met open laatjes en daar liggen ze gelijk gesorteerd en kunnen ze goed drogen. Om de dag draai ik ze met een lepeltje om. Het is eigenlijk een sorteerkastje met laatjes voor schroeven enz. Ideaal om je zaden in te doen. Ze kunnen daar nooit gaan schimmelen.

Tine.
dinsdag 26 september 2006 - 21:26
annd6

Annd6

Ja klinkt handig.
Kan je me ook zeggen wat nu het beste is, ik heb namelijk al tegenstrijdige informatie hier over gehad:
Bewaar je ze het best nadien in een plastieke luchtdicht zakje of een papieren zakje?
Ann
dinsdag 26 september 2006 - 21:31
Tine

Tine

Als ze goed droog zijn zodat er geen schimmelvorming kan optreden , deed ik ze altijd in die plastic doosjes van filmrolletjes. Nu ik dat ladenkastje heb, laat ik ze daarin tenzij ik ruimte te kort kom en dan gaan ze of in plastic zakjes of in die filmdoosjes.

Tine.
dinsdag 26 september 2006 - 21:40
annd6

Annd6

Ik heb zo van die zipzakjes en daar doe ik ze in. Nadat ze goed droog zijn.
dan doe ik hetnog zo slecht niet!
Ik ben ook kiemtesten aan het doen en er komen er al piepen! Leuk hé.
Nochtans niet met gisting gewonnen tomatenzaadjes.
Bedankt voor je goede raad, ik stel het op prijs!
Ann
dinsdag 26 september 2006 - 21:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon