menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peterselie binnen niet buiten wel

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik wil dit jaar veel peterselie, grote bossen peterselie,...

Vorig jaar lukte het al een beetje met de peterselie in de tuin.
Ik heb drie plantjes binnen in en potje laten overwinteren en 3 buiten in volle grond laten staan met een petfles erover.
De plantjes buiten zien er (ondankt de strenge winter) nog redelijk goed uit en zullen het wel redden denk ik; die op de vensterbank in de keuken, alsmaar slechter Waarom kan ik ze binnen zo slecht houden?
Iemand die me peterselieadvies kan geven?

Lino
maandag 9 februari 2009 - 09:11
verbena46

Verbena46

peterselie wil zeer rijke grond, liefst wat mest
als je grote bossen wil kweken zou je in 't vroege voorjaar moeten zaaien
(hier in feb/mrt)
na het zaaien, de grond nat houden, tot de plantjes boven de grond komen(duurt lang !!) dan normaal water geven
kou geen probleem
grt Verbena

maandag 9 februari 2009 - 16:53
Thanja

Thanja

Ik had ooit een kleine droom om een kruidentuintje te houden. Maar dat is aan mij niet besteed. Ik koop in april van die kruidenpotjes in de supermarkt, houd ze tot oktober, daarna gaan ze naar binnen en gek genoeg gaan ze dan ook dood. Ik heb me er bij neergelegd dat kruiden niet voor mij besteed zijn.

En het is best lekker om elk jaar ineens allemaal verse kruiden te hebben .

Ik hoop dat er anderen zijn, die je goed advies kunnen geven.

Groetjes,

Thanja
maandag 9 februari 2009 - 18:34
jdcoster

Jdcoster

Dat is de logica zelf.
Peterselie is een plant die perfect aangepast is aan ons klimaat. Alles aan dat klimaat is van belang: temperatuur, vochtigheid, lichtintensiteit, aantal zonuren ... enz.
Plaats je die planten in een potje waarin het naar alle waarschijnlijkheid beurtelings te nat en te droog is en dan nog eens constant in een te warme en te donkere ruimte dan kwijnt die plant weg en sterft af.
Het is niet voor niks dat het assortiment kamerplanten dat men het langst mooi kan houden veelal bestaat uit soorten ondergroei van donkere bossen, want zo ervaren planten de meeste van onze woonkamers.
Zelfs op een balkon en blootgesteld aan de buitenlucht groeien planten nog scheef omdat zij maar licht van één kant krijgen.
Licht is voor planten even of zelfs meer belangrijk dan bodem, water, voeding en temperatuur en wordt zeer vaak totaal onderschat .
Het is nochtans de logica zelf ... zoals ik al zei.
maandag 9 februari 2009 - 23:01
printemps

Printemps

in de serre van mijn ouders bleef hij ook staan
en zaaide spontaan uit
steeds vers spul

in onze tuin is die steeds opgegeten door de slakken
grrr grrr
maandag 9 februari 2009 - 23:40
Lino

Lino

bedankt voor de antwoorden.
Dan laat ik ze in het vervolg allemaal buiten staan. Geen gedoe meer op mijn vensterbank

Weet je dat ik toen ik de peterselieplantjes binnen zette, deze gewogen heb op mijn keukenweegschaaltje en dagelijks water toevoegde tot hetzelfde gewicht Beter kon ik het echt niet doen denk ik.
De basilicum lukt op die manier matig. Niet florissant, maar hij leeft toch nog...
dinsdag 10 februari 2009 - 09:11
printemps

Printemps


heb ook problemen met bisilicum te houden
weet ook niet waarom

mvg
an
dinsdag 10 februari 2009 - 12:03
an

An

Ik heb ook peterselie buiten staan en die loopt weer prima uit (heb hem in pot staan in de schaduw)
wil dit jaar nog wat meer zaaien binnen houden lukt mij ook niet met kruiden.
ik heb alleen lavas en peterselie en bieslook als kruid en die staan altijd buiten in een pot
gr an
woensdag 1 april 2009 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon