menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stevia rebaudiana

Ga naar meest recente reactie

ChantalF

ChantalF

Heb vandaag plantjes gevonden aan 2,10€ stuk bij Floralux in Dadizele, maar er staat helemaal niet bij hoe ze te verzorgen en of ze meerderjarig zijn of niet.
Was er al een paar jaar naar op zoek ( heb diabetes type 1 ) en zou ze graag goed houden en misschien aan gebruikaanwijzingen , als die er zijn, geraken.
vrijdag 18 juli 2008 - 21:11
LauraK

LauraK

Hallo Chantal,

Allereerst van harte welkom op dit leerrijke en vooral familiaire tuinforum. Hopelijk vind je hier alle
informatie die je zoekt, en word je er een regelmatige bezoeker vanwege de gezelligheid.

Ik heb even op Stevia rebaudiana gegoogled, en vond alvast het volgende:

Stevia rebaudiana is een meerjarige plant uit de composietenfamilie, die door de wind bestoven wordt. De plant wordt veelal als eenjarig gewas gekweekt. De plant kan tot één meter hoog worden en heeft smalle bladeren die tot drie centimeter lang zijn. Kweken uit zaad gaat moeilijk omdat de plant zelfsteriliserend is en vaak slechts 13 - 15% van het zaadgoed ontkiemt zelfs wanneer het zaad vers is (niet ouder dan 6 maanden).

Stevia staat graag warm en vochtig maar niet met natte voeten. De grondsoort kan lichtzure zanderige leemgrond zijn. Bij lengende dagen ontwikkelt zich het blad; bij korter wordende dagen gaat de plant bloeien. De plant wordt in mei en juni aangeboden in tuincentra onder de naam "honingkruid", of de gepatenteerde naam "Stepa".

Caloriearm zoetmiddel
Steviaconcentraat wordt met name in Japan als zoetstof voor frisdranken gebruikt in tegenstelling tot kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam. Alhoewel stevia in de landen van herkomst al eeuwen wordt gebruikt als zoetstof, is toepassing van stevia in geconcentreerde vorm (stevioside) in levensmiddelen binnen Europa niet toegestaan. Dit omdat de veiligheid van Stevia volgens de Wetenschappelijke Voedings Commisie van de Europese Unie niet vaststaat.

Hobbykwekers malen soms het gedroogde blad, om het poeder als zoetmiddel te gebruiken.

Groeten van Laura.

vrijdag 18 juli 2008 - 21:24
Lysianthus

Lysianthus

Hartelijk welkom Chantal, ook van mij.
Tot de volgende keer!!
vrijdag 18 juli 2008 - 23:39
lisa

Lisa

welkom chantal ook van mij,
mijn man heeft ook diabetes en ik gebruik de bladeren voor in thee en in dekoffie doe ik ze ook
erbij scheur ze alleen in stukjes en het smaakt zoet ,heb de planten al een paar jaar en ze doen het goed.wel meot ik zeggen- dat ik ze voor de zekerheid voor de winter in de kas plaats.

groetjes lisa
donderdag 24 juli 2008 - 14:25
LOBU

LOBU

Wel even opletten, het gebruik, onder welke vorm dan ook, alsook de handel in Stevia is in de gehele europese unie bij wet verboden! (dankzij de suikerlobby! en ondanks tientallen zeer sterk onderbouwde studies)
Kijk maar eens even op www.medinews.be/full_article/detail.asp?aid=3267 ,gelieve u na het lezen niet te erg op te winden, dat kan namelijk uw gezondheid schaden
zondag 27 juli 2008 - 23:18
ChantalF

ChantalF

Thanks aan ieder van jullie voor jullie reacties.
Ik heb de plantjes in de kas gezet met open deur, want ik weet niet of ze goed tegen de regen kunnen, zoals tomaten bijvoorbeeld.
Ik vertrek nu op vakantie; als ik terug ben ga ik wat blaadjes laten drogen om ze dan uit te proberen. In de thee lukt het aardig om verse blaadjes te gebruiken , maar in koffie is het echt geen zicht en het oog wil ook wel wat.

Aan LOBU : vloeken mag ook niet en officieel smeer ik het op m'n wangetjes ! HeHe
maandag 28 juli 2008 - 21:56
LOBU

LOBU

Wanneer je (of iemand die je kent) op vakantie gaat naar de VS of Japan kan die daar gewoon in de supermarkt geconcentreerde stevioside en rebaudioside kopen, alleen best niet ineens een heel karton meebrengen want daar zal de douane toch niet echt meer mee kunnen lachen indien ze toevallig even nakijken wat die persoon bijheeft!
En voor de rest zouden al onze artsen die met diabetes, overgewicht en andere nare gevolgen van overmatig suikergebruik of kankers door overmatig aspartaamgebruik te kampen hebben en tandartsen die het beu zijn gaatjes op te vullen (alhoewel, de winkel moet blijven draaien hè) eens een brief naar de bevoegde ministers moeten sturen met de vraag waarom er mensen nodeloos moeten lijden omwille van de winst van enkele grote bedrijven?!

viva la revolution! (of toch op z'n minst een petitie en een groene mars met een bos op de middenberm van de Antwerpse ring)
maandag 28 juli 2008 - 23:14
hekske

Hekske

Wel even opletten, het gebruik, onder welke vorm dan ook, alsook de handel in Stevia is in de gehele europese unie bij wet verboden! (dankzij de suikerlobby! en ondanks tientallen zeer sterk onderbouwde studies)


Je kan het wel kopen zolang je maar zegt dat het om cosmetisch gebruik is !!
Trouwens als je stevioside (witte poedervorm, zeeeeer zoet = geconcentreerd) inneemt kan dit de suikerspiegel doen dalen.

Enne ik jaag er mij soms ook ongelofelijk in op dat de overheid het niet toelaat maar idd de macht van het geld moet je niet onderschatten.

dinsdag 5 augustus 2008 - 15:06
Rita1960

Rita1960

Hallo Hekske,

Heb ook al meer op internet rondgeneusd voor deze zoetstof/plant maar ben het plantje nog niet tegengekomen in Noord-Nederland... weet dat het ook verkocht wordt onder de naam "honingplant/kruid"

Je zegt dat je het kunt kopen zolang het maar voor cosmetisch gebruik is..
onder welke (merk)naam wordt het dan verkocht en bij winkel(s)keten(s). Heb je dan ook een naam?liefst ook van een nederlandse winkelketen.

groetjes,

Rita
vrijdag 8 augustus 2008 - 20:16
hekske

Hekske

Hoi Rita,

Waarschijnlijk heb ik me verkeerd uitgedrukt.
het plantje weet ik niet te koop,
maar je kan het zaad en het poeder wel bestellen bij www.esstevia.nl
serieuze firma, heb er al besteld.
Moest je willen zaaien dan wacht je beter tot begin van de lente,
het heeft veel warmte en licht nodig om te ontkiemen en het zaad mag niet bedekt worden
Ik heb er enkele gezaaid maar er is er slechts één uitgekomen

liefs

Regina
maandag 11 augustus 2008 - 23:40
xerofyt

Xerofyt

Heb 3 jaar geleden zaad besteld in Spanje en zo'n 30 zaailingen zijn uitgegroeid tot volwaardige planten. De verkoper gaf er een Nederlandse teeltbeschrijving bij welke ik graag via privé-e-mail wil delen.
Meer info over Steviaproducten vind je o.a. bij http://www.stepa.be/nederlands.html#4 en op de website van professor Geuns http://www.kuleuven.ac.be/bio/biofys/Plantfys_nl.htm

Groet,
Xerofyt
zondag 24 augustus 2008 - 15:04
hekske

Hekske

Hallo,

Als je wil mag je mij die teeltbeschrijving sturen, graag zelfs.

bedankt op voorhand

hekske
zondag 24 augustus 2008 - 18:37
Indah

Indah

Ik ben ook wel zeer geïnterreseerd in de teeltbeschrijving, mij mag je die dus ook wel sturen.
Ik heb hypoglycemie, dit is het tegenovergestelde van diabetes. Als Stevia helpt bij diabetes, helpt het dan ook bij hypoglycemie ???

Alvast bedankt,

groeten, Indah
dinsdag 9 december 2008 - 17:56
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Indah,

Dat heb ik ook. Ook dan moet je erg op je suiker letten. Als je geen suiker eet ben je in balans en schommelt er niks. Ik heb net ontdekt dat wereldzaden.nl de plantjes ook verkoopt. Die kun je bestellen voor iets meer dan 3,00 euro. Daar ga ik bestellen.

Groetjes Marion
dinsdag 10 februari 2009 - 22:04
Gege1984

Gege1984

Ik heb op seedo.nl een zakje zaad gekocht van deze plant. Deze heb ik gepland in een verwarmde vensterbank serre en ik hou de grond gewoon vochtig. Er zijn nu 10 plantjes opgekomen, dus ik heb niet zo heel veel last dat het zo moeilijk is om de plantjes uit zaden te kweken. De zaden zijn bij seedo.nl 2.79, dus ongeveer de prijs van 1 plantje wat ik hier zo lees...

Ik ben in ieder geval benieuwd of het mij lukt alle planten goed op te kweken

donderdag 12 maart 2009 - 21:42
Rudi

Rudi

Stavia kan je makkelijk stekken. zaaien is inderdaad moeilijk


mvg
Rudi


vrijdag 20 maart 2009 - 17:51
toffy

Toffy

Hallo,

Alheel lang zoek ik naar het Stevia plantje,maar ik kan hem nergens kopen.
Echt al tientallen keren bij diverse tuincentra's gevraagd.Vele mailen verstuurd maar nooit antwoord opgehad. Bij deze doe ik een oproep wie mij zo,n plantje of meerdere kan helpen.


mvg

Ed
woensdag 25 maart 2009 - 16:37
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo Ed,

De plantjes kun je bestellen op wereldzaden.nl. ze kosten iets meer dan 3,00 euro + verzendkosten.

Groetjes Bloemenkoningin
woensdag 25 maart 2009 - 17:55
toffy

Toffy


Hallo Bloemenkoningin,


Wat een verrassing zo ongelovelijk snel een antwoord op mijn vraag.
Ben er heel blij mee ga direct er achteraan.

bedankt.

Groetjes Ed







woensdag 25 maart 2009 - 19:03
EV80

EV80

Ik heb dit weekend Stevia rebaudiana gevonden in Intratuin in Halsteren bij de afdeling "de eetbare tuin". Niet duur, iets van een 2 euro.

Groetjes
zondag 5 april 2009 - 10:20
toffy

Toffy


Hallo,
Reuze bedankt voor het door geven van het verkoop adres Intratuin.
Ik ga het nog maals bij mij in de buurt proberen bij Intratuinen,kan nu zeggen dat de plantjes in Halsteren tekoop zijn.
Woon zelf in Bergen NH,dus een beetje te ver voor mij.
Nogmaals bedankt voor de moeite.

Hartelijke groeten,
Ed
maandag 6 april 2009 - 16:13
Rudi

Rudi

Weet er iemand hoe en wanneer je de stevia kan stekken.
Is mogelijk, maar weet niet hoe.


mvg
Rudi
zondag 24 mei 2009 - 09:18
zussie

Zussie

Hallo Ed

Je woont niet zo ver van warmenhuizen ,daar heb je het tuincentrum Warmehuizerbos en die heeft ze
Gisteren heb ik er nog ééntje gekocht
Hopelijk heb je hier iets aan

Gr Zussie
woensdag 17 juni 2009 - 11:56
Cynt

Cynt

Ik koop mijn zaden bij https://www.vreeken.nl ze hebben heel veel ook Vergeten groenten .
Mijn Suikerblad en zoethout zaad heb ik bij hun besteld.Ik heb dit jaar 6 plantjes uit een zakje zaad van 10 zaden.Nu ga ik proberen te vermeerderen via stekken tips zijn welkom
donderdag 9 juli 2009 - 21:22
toffy

Toffy

Zussie,
bedankt voor je reageren op mijn vraag waar hetr plantje Stevia tekoop wordt aangeboden.
Nu ik heb al plantjes weten te kopen door de tip dat Ultratuin deze verkocht,Wat wel heel erg gek was dat alle uitlopers er uitwaren geknipt,(stekjes)er van gemaakt,niet leuk.
Ook heb ik er een paar kunnen kopen bij Ranzijn in Alkmaar.Maar helaas naar een week werden ze helemaal slap.Ik heb naar de wortels gekeken,en ontdekte dat de wortels niet door konden groeien doordat ze in een groeizakje,stekzakje zaten waar de wortels niet of onvoldoende door konden groeien.Het waren er zeven.Heb gelijk de goede takjes als stek materiaal gebruikt,heb nu 22 plantjes er aan over gehouden.Ga ze volgend jaar weer vermenigvuldigen zo dat ik voldoende zoetstof kan aan gaan maken..Nu Zussie noigmaals bedankt.Het gaat je goed

Ed
vrijdag 10 juli 2009 - 22:18
Rudi

Rudi

Hallo Ed,

Waren die stekjes al verhout of waren ze nog groen?

Heb het ook eens geprobeerd maar zonder succes.

mvg
Rudi
zaterdag 11 juli 2009 - 09:03
toffy

Toffy

Hallo Rudi,

Kon niet eerder op je vraag reageren.
Maar zo als ik je al vertelde,dat de plantjes heel erg slap werden door onvoldoende wortelgroei,heb ik direkt stekjes gemaakt wat er nog van over was.Let wel het warenm heel jonge plantjes,alles heb ik daar van gebruikt.Zo wel hard als zacht groen,en bijna alles is gaan zettelen.Ik moet wel zeggen dat ik stek poeder heb gebruikt.Eigenlijk alles wat ik stek komt daardoor tot groei.Dus m.a.w. succes verzekerd.
Hoop nog wat van je tevernemen.
met vriendelijke groet,
Ed
dinsdag 14 juli 2009 - 20:44
professor_Flupkes

Professor_Flupkes

Het stekzakje is gewoon van papier en daar kunnen ze met gemak door groeien . Wortels zijn namelijk ongelofelijk sterk .
Wat inderdaad wel een reden kan zijn is dat ze nog niet flink beworteld waren en dan zijn ze altijd nog wat gevoelig .
Maar wat ook erg kan spelen is dat ze misschien nog niet aan het leven buiten de serre
gewend waren .In de serre hebben ze namelijk veel meer moeite om te verdampen omdat de luchtvochtigheid meestel veel hoger is . Omdat planten niet alleen natuurlijke verdamping tot hun beschikking hebben om de sapstroom te garanderen maar ook de worteldruk ,kunnen ze zo ook hun vocht kwijt bij een hogere luchtvochtigheid .Als ze dan ineens buiten komen verdampen ze te snel omdat de worteldruk nog te hoog is .


groetjes ; Stef
dinsdag 21 juli 2009 - 22:12
toffy

Toffy

Hallo Stef,
Bedankt voor je professionele uiteenzetting,begrijp nu dat de oorzaak niet het taaiepapier de boosdoener is geweest.De wortels waren denk ik zo als jij zegt niet sterk beworteld.Wat wel heel erg leuk is dat de stekjes zo vlug al hele plantjes zijn geworden.
Nu Stef nog maal sbedankt hiervoor.


Groetjes,
Ed
donderdag 23 juli 2009 - 22:01
professor_Flupkes

Professor_Flupkes

Dank je wel voor het leuke compliment

Stef
donderdag 23 juli 2009 - 22:32
san79

San79

hallo xero

Ik las dat je een beschrijving van stevia hebt, ik zou graag ontvangen!!
Ik krijg 2 plantjes uit 20 zaden, zouden er best meer mogen zijn..

bedankt alvast!

san
zaterdag 13 februari 2010 - 09:23
charelke

Charelke

Ja en stevia is inmiddels goed gekeurd voor consumptie.
woensdag 12 mei 2010 - 23:56
prediker

Prediker

ik heb gisteren 6 stevia plantjes gekocht ,bij intratuin
dus ik kan ze stekken?
maar moet je ze voor gebruik beslist drogen of kan het groen in de kruidenthee pot?
ik maak als het mooi weer is nl thee van de Citroen verbena -Pepermunt en appelmunt
Is prachtig in de glazen theepot,een heel lekker!!
wil er nu ook stevia bij doen
groeten prediker

Kruiden

donderdag 13 mei 2010 - 22:44
charelke

Charelke

Als je van zoet houd okee,maar op zichzelve de mengeling hoeft voor een thee kenner geen zoetstof of melk erbij hoor;leef gezond,zoals deze bompa ,niet te zoet.
Charelke
donderdag 13 mei 2010 - 23:56
prediker

Prediker

dank voor je antwoord maar ik leef niet zo gezond!!
drink zelfgemaakte wijn en vind een sigaretje erg lekker!!
maar dank voor de reactie
vrijdag 14 mei 2010 - 00:27
charelke

Charelke

Hoy Prediker ,
Enkel een blaadje kneusen is voldoende naar believen om te zoeten,even maar hoor.
BTW ik maak ook eigen gemaakte notenwijn -porto- genaamd voor dit jaar heb ik 30 liter gemaakt waar nu vanaf april al enkele flessen zijn verorberd en neem er mee op de camping in Luxemburg,die weten me wel wonen daar zunne.
groetjes
Charelke
vrijdag 14 mei 2010 - 01:18
prediker

Prediker

Lekker he die zelfgemaakte wijn,mijn man maakt veel soorten .vind appel en perenwijn het lekkerst !!
t is wat ver weg vrees ik anders kom gerust eens proeven!!
Kreeg vandaag een gezondheids tijdschrift van een vriendin waar een groot artikel over Sevia in staat ,ook weer heel toevallig,
t is hier nu wel goed gekeurd dus!
maar droog jij de baadjes in de magnetron?
dank voor je antwoord
groetjes prediker



Kruiden

vrijdag 14 mei 2010 - 14:33
charelke

Charelke

-Prediker,ik gebruik het vers blad,eventjes, en gekneusd voor in thee of koffie.
Drogen doe ik in de warmelucht oven en daarna fijn wrijven en in een
doosje of een mooi bokaaltje opslaan.
groetjes
Charelke
maandag 17 mei 2010 - 10:34
prediker

Prediker

wat lief dat je steeds anteoord!
hoe heet zet je de oven dan? op t kaartje staat dat het ook in de manetron kan ,,ik heb zoiets nog nooit gedaan
gr prediker
dinsdag 18 mei 2010 - 22:48
charelke

Charelke

Prediker, niet elke magnetron is geschikt hier voor, je moet eens googlen naar -kruiden drogen-.
Met mijne warmelucht oven op 50 graden en langzaam afwachten en af en toe kijken ,voelen tot het broos wordt.
groetjes
Charelke
woensdag 19 mei 2010 - 10:13
prediker

Prediker

ik heb ook een hetelucht oven dat ga ik proberen,
is het bij jullie ook zulk akelig weer met die harde wind?
bedankt gr prediker
woensdag 19 mei 2010 - 21:31
charelke

Charelke

Prediker,heb je een mailtje toegestuurd via je profiel hier.
groetjes
Charelke
donderdag 20 mei 2010 - 14:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon