menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen met mijn basilicum

Ga naar meest recente reactie

nouki

Nouki

hallo
ik heb basilcum geplant in mijn kruidentuin samen met fijn en goot blad peterselie, bislook,een soort sla kruid .
en nu heb ik last van ongedierte en ik weet niet meer wat doen.
ik heb slakken vallen gezet om dat ik dacht dat het slakken waren.
maar nu is mijn basilicum bijna helemaal op gepeuzelt en het hangt helemaal slap.
zou iemand weten welk beest het is of is het een ziekte
en gaat dat nog terug komen als ik de bladeren af knip

de eigen schappen zijn er zijn stukken uit de bladeren gebeten
de bladeren worden bruin en slap
en de stengels zijn ook slap

groetjes anouk
zaterdag 24 mei 2008 - 12:28
printemps

Printemps

hallo

welkom hiere

ik denk als je de bladeren afknipt het plantje niet meer zal uitlopen
misschien is het een rups die alles opeet en dan zich overdag gaat verstoppen,heb verleden jaar
dit gehad met mijn cherry-tomaat in hangpotten
maar voor de rest weet ik het ook niet met uw basilicum,kan het zelf ook niet goed in leven houden
misschien weten andere leden wel de succesformule

mvg
an
zaterdag 24 mei 2008 - 12:48
annd6

Annd6

De stukken die eraf worden gegeten zal inderdaad één of ander rupsje of slak zijn.

Dat ze bruin en slap worden de bladeren is iets anders denk ik.
Waar staat je basilicum? Krijgt hij voldoende vocht?
Basilicum is nochtans niet echt een moeilijke plant, die een beschut zonnig plekje verkiest in voedselrijke losse grond.
Groetjes
Ann
zaterdag 24 mei 2008 - 13:14
nouki

Nouki

staat in een grote bloembak breedte 1 m +- en de lengte is 2 m
niet te vochtig en ook niet te droog
zaterdag 24 mei 2008 - 15:13
lentemode

Lentemode

Hallo Nouki,
[afbeelding verwijderd niet-https]


Dat lijkt me wel een beschut plaatsje.

Basilicum houdt van WARMTE !

Juni is zelfs nog een betere tijd om te planten dan mei...
En er zijn enkele frissere nachten geweest ...
Vandaar misschien dat hij eerder achteruit boert dan vooruit ...

Groetjes,
Mia
zaterdag 24 mei 2008 - 15:18
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Als er goede rijke grond in die bloembak zit kan het daar niet aan liggen, basilicum kan perfect in potten...
Heb je al eens gekeken of er aan de wortels iets mis is, of er beestjes aanzitten?
Heb je misschien eventueel een foto?

Wat Mia zegt is ook juist, maar hier is de temperatuur nog niet zo gezakt dat de basilicum er last van had.


Groetjes
Ann
zaterdag 24 mei 2008 - 15:26
nouki

Nouki

ja ik zal eens een foto trekken en laten zien
ma het is raar dat ze niet aan de rest van men kruiden zitten?
zaterdag 24 mei 2008 - 15:32
printemps

Printemps

hallo

zou er verschil zijn tussen plantjes die je koopt bij de groentewinkel
en de plantjes die je koopt als zaailing op de markt enzo?

t'is maar een vraagske
misschien is de andere enkel klaar om op te eten,dacht ik zo

mvg
an
zaterdag 24 mei 2008 - 15:50
annd6

Annd6

Het verschil is vooral grootte denk ik en de meeste kruiden die je koopt in de supermarkt zijn van bioteelt.

Groetjes
Ann
zaterdag 24 mei 2008 - 15:57
cetinel

Cetinel

als je basilicum om op te eten koopt in die pottekes dan hou je bijna nooit een plant aan over als je ze plant....
die zijn veel te snel opgegroeid,geforceed dus en die hebben geen energie meer om dan weer terug "aan te slaan" terwijl de plantjes die je koopt om uit te planten een veel beter wortelgestel hebben...
bovendien vind ik dat zelfgezaaide nog beter doen dan de gekochte plantjes,als je plantjes direct dan nog es te kampen hebben met belagers,ja dan is het voor hen wel zeer moeilijk om goed aan te slaan.
zondag 25 mei 2008 - 09:07
johnkeny

Johnkeny

Ik heb precies hetzelfde probleem als anouk. Drie jaar geleden had ik nog een rij basilicum staan in de tuin. Sedertdien lukt het niet meer omdat alles opgegeten wordt in enkele weken tijd. Ik heb dan maar mijn basilicum verpot in de hoop het ongedierte te onmoedigen. Of de potten op een ander plaats in de tuin gezet. Maar ook dat help niet. De enige veilige plaats blijkt nu mijn veranda te zijn. Genoeg licht en warmte en vooral een stap te ver voor het ongedierte.
vrijdag 18 juli 2008 - 09:33
cetinel

Cetinel

raad ens wat ik drie dagen geleden in mijn veranda vond??
een vieze vettige slak,naaktslak van zeker tien centimeter lang(als het al niet meer was)en een dikke cm in doorsnee...zo een met tijgermotief
waarschijnlijk binnengeslopen via de open verandadeur( dan hebben we ons gazon en da
vrijdag 18 juli 2008 - 12:23
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

raad ens wat ik drie dagen geleden in mijn veranda vond??
een vieze vettige slak,naaktslak van zeker tien centimeter lang(als het al niet meer was)en een dikke cm in doorsnee...zo een met tijgermotief
waarschijnlijk binnengeslopen via de open verandadeur( dan hebben we ons gazon en dan de tuin)
walgelijke beestjes.......
vrijdag 18 juli 2008 - 12:23
Rita1960

Rita1960

Hoi Allemaal,

Ik heb vorig jaar in de herfst een basilicumplant gekocht bij de Al....
Deze heb ik nog en ik gebruik hem ook nog steeds voor de verse basilicum. Staat bij ons in de vensterbank op het noorden. Wat ik wel doe is er steeds de jonge toppen uit knippen en die zet ik op water.
Als er dan wortels aan zitten plant ik ze in goede potgrond vermengd met zand (voor de doorlaatbaarheid van het water) Heb dus nu al een mooi aantal jonge planten.
Dan gaan ze naar buiten, wel zon geen regen op de "kop". Ik geef geen water op de grond doch enkel in de onderschotel. 1 x per 2 dagen en wel zoveel dat het water binnen een half uur is opgezogen.

Bij het zaaien van basilicum is een hoge temperatuur vereist, anders kiemt het zaad niet.

@Cetinet,

Heb je de rover om zeep geholpen ?

groetjes,

Rita
vrijdag 18 juli 2008 - 19:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon