menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vorstbestendig

Ga naar meest recente reactie

Merel

Merel

Even een vraagje over de vorstbestendigheid van bieslook, munt en citroenmelisse
ben mijn kruidentuintje in wording aant omspitten en volgende week komt er een compostlaag bij, nu mijn vraag; zaai ik nu nog of beter volgende lente? Probleem is dat ik pas volgend jaar in mei terug kan beginnen zaaien en de winter is hier iets straffer dan in Belgie

groetjes Merel
vrijdag 11 augustus 2006 - 19:45
annd6

Annd6

Merel,
Ze zijn alledrie licht vorstbestendig maar ik zou ze pas volgend jaar zaaien zodat ze de kans krijgen om te groeien voor ze de winter in gaan. Alledrie verdwijnen ze op de wortel na haast helemaal in de winter. Bieslook en munt kan je eventueel tot de plant groot genoeg is in potten zetten zodat je hem beter kan beschermen tegen vorst. Hou met munt wel rekening dat hij enorm kan woekeren in vole grond. Niet dat ik er zoveel van weet maar ik heb toch alledrie de planten buiten , al verschillende jaren, met succes. Ik hoop dat je er iets mee bent.
Was jij dat, ben net nog eens gaan zoeken op het forum maar ik vond het niet meteen , die in Canada, of was het een ander land, woonde? Kan je daar wat meer over vertellen?
Ann
zaterdag 12 augustus 2006 - 00:09
Merel

Merel

hallo Ann, dank je voor de snelle reactie
Ja ik woon de zomerperiode in Zuid Dakota (Noord Amerika) wij hebben hier een vakantiehuisje gekocht verleden jaar en zitten hier van half mei tot half oktober op den boerenbuiten.
Verleden jaar was de meeste tijd in het opknappen van het huisje gekropen en dit jaar breng ik zoveel mogelijk tijd door in de tuin, staan al tomaatjes, komkommers en pompoentjes in, al zullen die laatste wel door de buren verorberd worden denk en nu ben ik begonnen aan het spitten voor de kruidentuin, had al eens bieslook gezaaid maar daar is niks van terecht gekomen en ook de indische kers is niet om te stoeffen, die zaai ik volgend jaar niet meer in volle zon maar op een beschutter plaatsje. De zon is hier heel fel en er staat bijna altijd een flinke prairiewind, ik hou van snel even de tuin in om wat vers groen int eten te kieperen en ben dan ook wat ongeduldig om in mei nog te zaaien daarom mijn vraag of ik mischien nu al kon beginnen zodat ik direkt kan oogsten als ik volgend jaar terug kom.

groetjes Merel
zaterdag 12 augustus 2006 - 02:26
annd6

Annd6

Dat moet toch wel heel speciaal zijn om daar te wonen, net samen met mijn man met google earth ingezoomd op Zuid Dakota, ik zag wel geen Belgisch vlagske van hier is 't . Echt een lappedeken is het precies en die ruimte! Enorm indrukwekkend.

Indische kers is een éénjarige plant, word ook vaak bezocht door bladluis, ik zou hem inderdaad voor te felle zon en wind beschermen, de bloempjes zijn (lekker) heel kwetsbaar.
Je ongeduld begrijp ik, ik heb dat ook Kan je aan plantjes van munt en bieslook komen en die planten? Dan heb je kans dat het lukt. Je kunt natuurlijk wél zaaien maar ik denk dat je één keer ga kunnen knippen dan en dat ie de winter niet overleefd. Kan je volgend jaar misschien plantjes van hier meepakken zodat je ze meteen kan planten?
Is het een dorp of een stad waar je woont of is je dichtsbijzijnde buur een km verder? Ik ken Amerika enkel van televisie
Het weer zal daar wel beter zijn, hier is het koud en nat op 't moment.
Groetjes
Ann
zaterdag 12 augustus 2006 - 10:32
Merel

Merel

Hallo Ann......als je heel goed kijkt zie je op bepaalde dagen toch wel een een Belgisch vlagske zenne wij wonen in een klein stadje De Smet genaamd naar een Belgische pater die lang geleden uit Dendermonde is vertrokken om de indianen hier te bekeren, er wonen hier ongeveer 1200 mensen en het is heel landelijk en stil voor ons Belgen. Ook bekend als het stadje van Laura Wilder (kleine huis op de prairie) er komen hier dagelijks honderden toeristen om de originele huisjes daarvan te bezichtigen.
Plantgoed is hier moeilijker te vinden denk dan zaad, je moet hier direkt toch zo`n 100km rijden om wat in de beschaafde wereld te geraken en dan koop je alleen wat er goed verkoopt, heb hier bij de buurt alleen nog maar look als kruid gezien in de groentetuintjes (aardappelen , mais en tomaten zijn hier heel geliefd daar komen alle buren mee leuren
Denk dat ik gewoon probeer om nu al te zaaien en er braaf zal afblijven dit jaar, en goed afdekken voor ik vertrek, plantjes vanuit Belgie meepakken is voledig uitgesloten daar kom je gewoon het vliegtuig ni mee op.Het weer is hier s`middags nog steeds zeer warm en we hebben hier toch alle dagen zeer zware onweders met kans op tornado`s, maar in de morgen en s`avonds is het hier zalig!

groetjes Merel

zaterdag 12 augustus 2006 - 21:36
annd6

Annd6

Echt?! Dat vlagske ga ik zoeken! Ik las net je mail voor aan mij man en hij is in Dendermonde naar school geweest en heeft veel horen praten over die pater en er zijn zelfs indianen bij hem op school geweest.
100km...100km om in de "druk" bewoonde wereld te komen (jullie wereld is net zo beschaafd) dat kan ik me inbeelden maar daar blijft het bij, ik vond het al een hele aanpassing van twee jaar geleden vanuit het centrum van een stad naar de rand van een dorp te gaan wonen! Té gek, ik zie het echt voor me maar jij beleeft het, te gek.
Jij ziet dus haast meer toeristen dan "locals"! Zijn die huisjes écht zo als in die serie?
Als ik jou was zou ik ook niet wachten ook al had het kans om te mislukken. Look kan je ook planten hé. Verse look is veel beter verteerbaar.
Zeg, kan zaadjes met de post? Ik wil best je er wat sturen hoor, ik vind het idee alleen al geweldig, Dakota, jezus...
Die onweders, zie je die? Ik bedoel, de bliksem enzo? Wij hebben hier een veld achter onze tuin en hebben een open schutting gemaakt en al één keer kunnen "genieten" van een onweer, kort maar spectaculaire bliksems! Die tornado's ... is dat in die streek ook zo'n destructieve kracht?
Die zonsondergang daar zal ook wel de moeite zijn.
Groetjes
Ann
zondag 13 augustus 2006 - 01:07
Merel

Merel

Hi Ann, zou wel leuk zijn om zaaigoed uit het thuisland te krijgen... maar weet niet of het door de douane geraakt. Ze zijn hier heel streng op eten en fruit en dergelijke, maar als jij het wil proberen....graag dan
Hebben juist een donderstorm achter de rug, tis hier op dit moment negen uur s`avonds, en ja door de open ruimte hier is dat geweldig indrukwekkend, op tv en radio wordt dan ook alles goed opgevolgt en in geval het gevaarlijk zou worden kruipt iedereen hier zijne kelder in
Leuk dat je man op school nog over pater de smet geleerd heeft ,er staat hier int parkje een standbeeld, juist hetzelfde als in Dendermonde dat hebben ze persoonlijk hier komen afleveren, denk int jaar 1988. Zal proberen om mijn adres in een persoonlijk berichtje voor je na te laten en als ik eens een lui dagje heb wat foto`s proberen te posten, hoewel mij dat ni zo simpel lijkt.

groetjes Merel
zondag 13 augustus 2006 - 04:27
annd6

Annd6

Hallo Merel,
Ik ga het proberen! Lijkt me leuk, in 't slechtste geval lukt het niet maar dan is dat maar zo.
Dat moet nogal wat zijn om daar een storm mee te maken!
Voor die foto's moet je maar eens gaan kijken naar het topic: Algemene vragen ivm het forum, daar wordt uitgelegd hoe je het moet doen.
Groetjes
Ann
zondag 13 augustus 2006 - 11:32
Merel

Merel

Hey Ann, alvast bedankt! Zal volgende week vol verwachting in mijn postbox gaan kijken

Groetjes Merel
zondag 13 augustus 2006 - 20:16
annd6

Annd6

Ik heb met vrienden zitten brainstormen over de beste manier en ik denk dat we een heel vernuftig systeem hebben uitgedokterd! info volgt
Ann
zondag 13 augustus 2006 - 22:41
Merel

Merel

Haha...... ben nu echt benieuwd hoor!!

groetjes Merel
maandag 14 augustus 2006 - 01:28
Merel

Merel

Joepieeeeeee!!!!!!! ze zijn der Ann, ga ze morgen eens goed bestudere en dan zullen er wel vraagjes komen, zitten een paar eigenaardige namen bij, slim, slim ,slim gedaan

Merel
woensdag 23 augustus 2006 - 03:43
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Hey!!!
Das leuk!
Laat maar komen die vragen maar doe dat maar via mail want dat word een lange uitleg denk ik want je hebt geen zakjes hé
Groetjes
Ann
woensdag 23 augustus 2006 - 10:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon