menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Selder

Ga naar meest recente reactie

han

Han

SELDER



Selder heeft een sevige reputatie. De verschillende groeiwijzen en vormen van selderie laten een enorme variatie toe in gebruik. Zowel vers als gedroogd heeft selder een buitegewoon rijk aroma, de ene soort al krachtiger dan de andere. Selder is gezond en wordt zelfs in verband gebracht het pittige temperament dat bij romantische ontmoetingen erg van pas komt. Selder vind je in verschillende vormen en smaken, hoewel de geur, smaak en pittigheid van de verschillende soorten duidelijk laten merken dat ze familie van elkaar zijn.
Bladselder wordt zowel gebruikt in soepen als in groentegerechten. Het zijn vooral het blad en de bladsteel die voor consumptie gebruikt worden. Groene selder wordt door sommigen niet in tomatensoep gebruikt omwille van zijn bittere nasmaak, maar is dan weer heerlijk in andere soepen of bij mosselen.
Gele of witte selder is minder sterk van smaak dan de groene en de stevige bladstelen worden hier gebruikt als stoofgroente en in witte sausen, of klassiek met tomatensaus en gehaktballen. Knolselder is een pittige groente die makkelijk in een menu kan worden ingepast, zowel rauw als gekookt. Hiuj past ook perfect in een vermagerinsdieet en zit barstenvol vitamine C, kalium, calcium en fosfor. Deze groente bevat ook heel wat ijzer en is daardoor een groente die veel door vrouwen moet worden gegeten omdat ze gunstig werkt bij bloedaanmaak. Knolselder vergroot het zuurstoftransport van het bloed. Je kunt hem in kleine blokjes serveren als aperitiefhapjes met een dipsausje, om de eetlust op te wekken.
zaterdag 26 januari 2008 - 08:17
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Heerlijke,lekkere en gezonde uiteenzetting over de selder Han................' krijg er al goesting in , de beschrijving doet toch veel hé.............

Had Urbanus daar ook geen schoon lieke over???????????????
zaterdag 26 januari 2008 - 12:21
han

Han

zo is er van heel veel dingen een beschrijving waar je veel van kunt leren ik noem het vaak een andere kijk op groenten en kruiden
soms is het wel goed om er bij stil te staan wat de natuur ons allemaal bied krijg nog meer respect voor alles wat wil groeien en bloeien
zaterdag 26 januari 2008 - 13:51
han

Han

http://www.kruidenboerderij.be/Kruiden/KRUIDEN_SELDER-Apium-Graveolens.htm
op deze site staat ook nog een mooie aanvulling op de selder
zaterdag 26 januari 2008 - 13:54
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Han,
ik heb je link even aanklikbaar gemaakt.

http://www.kruidenboerderij.be/Kruiden/KRUIDEN_SELDER-Apium-Graveolens.htm

Groetjes
Ann
zondag 27 januari 2008 - 10:50
Tine

Tine

Ik heb de kruidenboerderij gelijk bij mijn favorieten geplaatst. Het lijkt me fantastich leuk om daar ons zussenweekend te houden. Er is in totaal voldoende ruimte ( 6 á 8 personen) om een fantastisch en leerzaam weekeinde te hebben. Ik stel het mijn (schoon)zussen voor.

Tine
zondag 27 januari 2008 - 12:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon