menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gerookte look

Ga naar meest recente reactie

hofknoeier

Hofknoeier

Hai iedereen
Heeft er iemand een idee van wanneer de lookfeesten in Frankrijk doorgaan en waar juist,ik dacht dat dit ergens half september was maar ik heb er eigenlijk geen flauw idee van.
Er word daar gerookte look verkocht in trossen waar je niet over kan kijken,deze heeft een toch wel iets aparte smaak en een lekkere deur als je ertegen kan natuurlijk.
Enkele jaren geleden heb ik van een Fransman die toen bij ons werkte zo een tros kunnen kopen maar deze is natuurlijk al lang op,en ja ik weet in den Delhaize verkopen ze dat ook maar die heeft toch precies niet de echte rooksmaak.
Dus als iemand hier iets over weet gelieve het dan te laten weten.
Mijn dank is groot.

Eddy
vrijdag 4 augustus 2006 - 19:13
lacegarden

Lacegarden

ik ben daar al verschillende keren naartoe geweest HARLEUX
fantastisch
breng maar genoeg mee, je kan daar in die schuren gaan kijkn als ze die look aan ht drogen zijn.
zaterdag 5 augustus 2006 - 14:26
Geertje

Geertje

hier op de maandagmarkt te dendermonde staat er altijd een italiaan met pecorino - gedroogde tomaatjes ...enz, ook gerookte look, heb er juist vorige week gekocht (een streng met 10 dikke bollen koste 10 euro) en een streng met 20 bollen was 15 euro dacht ik
grtz
zaterdag 5 augustus 2006 - 20:39
lacegarden

Lacegarden

ik ben van hamme, dus dat is niet ver, waar staat die? in welke straat?
die pecorino koop ik altijd en ik rasp die zelf, dat is veel lekkerder dan die gemalen in pakjes. Daar draaien ze de schil mee onder.
bedankt
rita
zondag 6 augustus 2006 - 09:59
Geertje

Geertje

die italiaan staat in het begin van de kerkstraat ongeveer aan de hoofdingang van het Hmaagdcollege (rechtover die winkel van hoywegen-de ridder) -
weet eens te zeggen aub wat jij ervan vindt van de kwaliteit van die gerookte look want dat is de eerste keer dat ik dat gebruik, ik heb er dus geen ervaringen mee hoe dat hoort te zijn...allee succes en t'is te hopen dat diene marktkramer nu juist zijne congé niet neemt als ge gaat
grt
zondag 6 augustus 2006 - 11:38
lacegarden

Lacegarden

gerookte look gebruik ik zeer veel.
ik heb altijd in de keuken een paar strengen hangen.

Bij Auchan wordt die verkocht eind augustus, begin september. Die komt van Arleux(ik weet niet meer of het met A of met H begint)
de prijs , ja ik kan nooit prijzen onthouden. Maar nu ga ik er echt opletten. Bij Auchan is hij altijd zeer goed, zeer lang houdbaar. Bij look moet je echt zeer goed opletten. Er komt zeer veel ingevoerde uit China: trekt op niets. Die gerookte is een specialiteit voor l'Ail du Nord. Let maar eens op als je bootschappen doet (alle grootwarenhuizen : 90 % komt van China.
Je kan natuurlijk moeilijk een teentje gaan afpellen op de markt en het tussen je tanden kraken. Het moet nog sappig zijn en tevens naar gerookt smaken.
Voor die kazen ga ik toch eens gaan. Heeft hij ook nog andere? Is het een koelwagen? Anders, njet voor mij.
groetjes
rita

zondag 6 augustus 2006 - 13:09
Geertje

Geertje

dag Rita,
wat betreft de kazen: hij heeft veel verschillende soorten en ge moogt proeven
nee hij heeft geen koelwagen - is een gewoon kraam
de look; die is nog zeer fris en knapperig, als hij gepeld is zie je eigenlijk geen verschil met verse, maar je ruikt wel de rookgeur - dus dat zal wel ok zijn? hij heeft die ook niet het ganse jaar
daaag
Geertje
zondag 6 augustus 2006 - 14:57
lacegarden

Lacegarden

ja, dat is het , dat is slechts zeer beperkt
ik ga proberen van maandag eens vlug heen en weer te rijden
bedankt

rita
zondag 6 augustus 2006 - 16:54
Tine

Tine

Bedoelen jullie met gerookte look soms knoflook? Dat heb ik één keer in een Argentijns restaurant gegeten . Ik stapte in de trein naar huis en vroeg me wel af waarom ik zoveel plaats had. Kom ik in Enschede aan , zegt mijn dochter: "Mam, je stinkt een uur in de wind naar knoflook". Bedoelen jullie dat met look? Het was heerlijk maar ik neem dat nooit meer.


Tine.
zondag 6 augustus 2006 - 20:35
lacegarden

Lacegarden

maar Tine, meisje toch, dat is overheeeeeeerlijk
in bijna alle gerechten. en is een probaat middel tegen:
verkoudheden
grieptoestanden
tijdens de pestepidemie werd het massaal toegediend, niet dat het de pest kon genezen, maar in de litterature wordt er vrij veel melding overgemaakt.
rita
zondag 6 augustus 2006 - 20:46
Tine

Tine

Rita, knoflook gebruik in in bijna al mijn gerechten maar die bol gerookte knoflook at ik zo op bij het gegrilde vlees en ik vond dat heerlijk, niet wetend dat ik daar zo enorm van ging ruiken.

Tine.
zondag 6 augustus 2006 - 20:55
lacegarden

Lacegarden

tine, waarschijnlijk is die bol (volledig) in de oven gegaan (dus ongeveer zachtjes gestoofd

dat is nog ) dan is die bijna tot moes gekomen, ik zit hier al te watertanden.
zondag 6 augustus 2006 - 22:48
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Wie heel snel is, kan mischien nog gerookte look kopen hier bij ons op de Ledebergse ajuinmarkt-feesten, het is wel de laatste avond en ik weet niet of het kraam er nog lang gaat staan, ook gewone look in grote zakken en natuurlijk ajuinen zijn hier vollop te vinden. Ik heb wel enkel een tros gerookte look gekocht. 'k weet niet of het duur is, €6 voor een tros (string) met 10 bollen. Ze ruiken in elke geval goed naar de rook, en ik ook, van er mee naar huis te lopen en ze op te hangen, dus dat zit wel goed denk ik.

Voor de snelle beslissers in de buurt van Gent dus. Had 'k geweten dat het zo een gelievde lekkernij is, dan had ik er een paar extra gekocht.

Groeten,
Steven
zondag 27 augustus 2006 - 18:21
Catgarden

Catgarden

In een kruidenwinkeltje in Oostende verkopen ze ook trossen gerookte look.
We gebruiken nooit andere, veel lekkerder dan gewone look.
Wij eten bijna elke dag look, das echt iets waar ik niet zonder kan.
zaterdag 2 september 2006 - 01:49
florentina

Florentina

Op de markt van Aalst ook gerookte look gevonden : jullie deden me allemaal watertanden.

Aan hetzelfde kraam ook verse dadels, nog een lekkernij.

grtjs, florentina
zaterdag 2 september 2006 - 09:49
Brechtje

Brechtje

Door hier zo over die look te praten, deden jullie me ook serieus watertanden. Het geluk wil dat mijn ouders just naar de Auchan gingen, en ik heb ze de raad van gerookte look meegegeven. Voor zichzelf hebben ze ook een streng mee. Een streng met twaalf serieus grote bollen look. Niet uit Harleux, maar uit het noorden van Frankrijk, eerste klasse, staat erop. We hebben ze bij onze andere kruiden gehangen in de keuken ... het ruikt heerlijk als je bij ons binnenkomt ... Nu nog eens in het volgende gerecht proberen ...

Voor zij die de geur na het eten van look een probleem vinden ... peterselie na je maaltijd eten, helpt naar het schijnt. Of een betere remedie is gewoon zorgen dat iedereen rondom je ook look gegeten heeft, dan ruikt niemand het nog

Groetjes,
Brechtje
maandag 11 september 2006 - 20:59
florentina

Florentina

Ik kocht dus ook een streng met 12 bollen - er blijven er nog 3 over.
De geur is de eerste dagen zeker overweldigend, maar dat neemt wel wat af.
Bij het gebruik van de gerookte knoflook heb ik niet de indruk dat de tenen ook een rooksmaak
hebben, voor mij ruiken en smaken ze zoals niet-gerookte exemplaren.
Binnenin zijn ze inderdaad niet gegaard, dat kan trouwens niet de bedoeling zijn, vermoed ik.
Ik denk dat het roken vooral een conserveringsmethode is, de tenen zullen na een aantal
maanden niet gaan kiemen, als ze alsnog zouden kunnen kiemen.

Stellen jullie een verschil in smaak vast ?

mvg, florentina
dinsdag 12 september 2006 - 17:02
Brechtje

Brechtje

Inderdaad, de geur is fenomenaal wanneer ze in huis hangen ... je moet er wel aan zijn. Ik zal nog laten weten als de geur afneemt. Als je het teentje pelt, komt er wel een andere geur vanaf dan van gewone look, maar de smaak blijft hetzelfde.

Greetz,
Brechtje
woensdag 13 september 2006 - 21:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon