menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavas of Maggikruid

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Ik heb een flinke lavasplant in mijn kruidentuintje staan, die sinds enkele weken helemaal is aangetast door bruine vlekjes op de blaadjes. Weet iemand wat en hoe erg dit is? Moet ik de plant verwijderen? Het lijkt gelukkig niet over te slaan op de kruiden die ernaast staan (basilicum, thijm, munt). Kan ik de blaadjes nog gebruiken? Al ziet het er niet uit, in een soep trek ik me dat niet aan...

Alvast bedankt,
Anke
dinsdag 1 augustus 2006 - 15:16
Bowie

Bowie

Anke, bij mij zijn er ook bruine vlekjes op sommige bladeren, voor in de soep maakt het toch niet uit of het gave blaadjes, want die versnipper ik toch.
Weet jij of die wintervast is?
dinsdag 1 augustus 2006 - 21:59
florentina

Florentina

Die bruine vlekken heb ik ook ieder jaar, maar er blijft genoeg over.
De bloemen knip ik er altijd uit omdat de plant zich serieus uitzaait.
Je kan de lavas probleemloos drogen, met behoud van zijn sterke geur. De gewassen en
gedepte blaadjes en dunne stengeltjes leg je op keukenpapier gedurende een nacht (goedkoper)
in de oven op 50 ° C. Indien 's morgens droog genoeg, kan je alles tussen je handen wrijven.
Indien niet droog genoeg, nog enkele uren verder laten drogen, nadien verpulveren.
Hetzelfde kan je doen met dragon en peterselie.Basilicum geeft bij mij geen goed resultaat.
Je kan op die manier gemengde kruiden maken of de kruiden apart bewaren;
Aan zo'n mengeling heb ik ook al prei toegevoegd en dat viel wel mee.
florentina
dinsdag 1 augustus 2006 - 22:25
Kwest

Kwest

Denk dat de blaadjes een beetje verschroeid zijn door de felle zon van de laatste weken... Mijn lavasplant heeft dezelfde verschijnselen. In het midden van de zomer verdrogen er ieder jaar wel wat bladeren. Met de recente regen zullen er in het hart nog wel nieuwe blaadjes te voorschijn komen. Zoals florentina zegt plukken en drogen voor een voorraadje in de winter. Kan je de bladeren, zoals peterselie, ook invriezen?
woensdag 2 augustus 2006 - 00:42
Anke

Anke

Bij mij zijn echt zo goed als alle blaadjes aangetast, maar 't zal dus voor de soep zijn. Hopelijk is het door de zon, ik vreesde een ziekte.
Bowie, volgens mij is die wel winterhard. Ik heb wel pas voor het eerst een tuin (heerlijk!) maar deze kreeg ik in de lente in de vorm van een paar kleine scheutjes van mijn vader.
Trouwens, nu ik eraan denk, dezelfde soort vlekken kwamen ook voor op mijn rabarberbladeren. Dat staat hier wel allemaal in de volle zon...
woensdag 2 augustus 2006 - 08:23
florentina

Florentina

Lavas is winterhard . Hij wordt ieder jaar groter, je krijgt op de duur een knoest van een plant.
Af en toe verjongen dus.
Als je de plant in zaad laat komen, krijg je veel zaailingen in de omgeving.
woensdag 2 augustus 2006 - 08:53
Bowie

Bowie

De mijne ziet er zo uit [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 2 augustus 2006 - 09:58
Fons

Fons

Knip lavas af tot tegen de grond en na een week kunt ge terug jonge gezonde en frisse takjes nemen voor vers gebruik in soep en salades.

Groetjes Fons.
woensdag 2 augustus 2006 - 20:57
Anke

Anke

Ok, ik denk dat het dat zal worden. De vlekken zien er toch echt niet smakelijk uit...dus weg ermee!
donderdag 3 augustus 2006 - 09:04
eka

Eka

Hij begint op te raken.
als het nog erger word knip ik em altijd weg.
Dit jaar heeft ie het zowiezo erg slecht gedaan.
Vorig jaar had ik 3 stengels van 2 meter 50 met grote bloemen en nu kon er net 1 stengel vanaf die nog geen 1 meter 50 was.
Zal wel te heet geweest zijn denk ik.
maandag 7 augustus 2006 - 01:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon