menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mariadistel - Silybum marianum

Ga naar meest recente reactie

ines

Tekst aangepast

Ines

Voor het eerst kweek ik dit kruid om al die bijzondere eigenschappen ...
1 ding: ik kan niet dichterbij komen of die prikt gewoon door alles ...
Nu vraag ik mij af wat ik in Godsnaam van dat kruid kan gebruiken als ik er gewoon niet bij kan
Alles prikt zo hard!
Het is wel een geweldig mooi gespikkeld grijs-groen blad maar alleen kijken, aankomen niet!
Pffft,groetjes,ines.
zondag 30 juli 2006 - 15:10
lisa

Lisa

maria -distel een tot 150 m hooge plant met grove veerlobbige ,van gele stekelpunten voorziene bladeren-de witte nerven lijken breder dan ze zijn door de witte plekken de bloemholte is purper -staataan het einde van de stengel en is met stekels bezet,de bloeitijd is van juli -august.
de jonge bladeren kunnen als salade gegeten worden en de wortels in ragouts-de bloemhoofden kunen als artisjokkengekookt worden en heben een heel fijne smaak,in de oude tijd zijn de wortelen gebruikt worden tegen bordt kwalen,later is er ca,1975 haden onderzoekingen uitgewezen dat de plant een werkzaam is voor gal en lever ,ook heben de zaden een heel posietieve werking voor te lage bloeddruk-posietif ook bij vermoeidheid en overmatige transpiratie ,men kan van de zaden poeder maken ,en ook een afkoksel van maaken ,voor het afkooksel neemt men 80gram zaad op een liter
en voor de poeder van zaden 2 gram per daag
lisa






graag altijd eerst met de doktor overlegen
maandag 31 juli 2006 - 16:45
bisschop

Bisschop

Thee van de plant vande mariadistel is goed om de lever te zuiveren. Zeker niet langer gebruiken dan 3 weken
MVG
Marleen
maandag 31 juli 2006 - 23:07
ines

Ines

Ja ik begrijp het hoor maar U kan niet bij de plant komen!
Ik vraag me af hoe ik dat geval deze winter uit mijn groentenhof haal...ik denk dat er geen
van U beide deze staan heeft want ik kan er gewoon niet bij en dan spreken we nog niet van
daar een stukje af te knippen
Heb nog nooit zo een gevaarlijk spul in mijnen hof gehad is honderd keer erger dan de
hardst prikkende cactus...
Ik zie dan ook niet hoe ik daar stukjes kan van afknippen om daar iets van te brouwen
Ik heb een stoel nodig om het zaad te plukken met lederen handschoenen
Pfffff ik zie da nie zitten om daar thee van te maken
maandag 31 juli 2006 - 23:37
lisa

Lisa

ines,helemaal mis ik had ze in de tuin ,ja ik geef toe het is een beetje moeilijk met stevige handschoenen zal het wel lukken,de zaden eruit halen vind ik nog niet zo erg
grts,lisa
dinsdag 1 augustus 2006 - 00:02
ines

Ines

Hey ik weet al hoe ik het doe:
ik zet een paar paaltjes er rond en ik ga er eerst een nachtje over slapen
[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 1 augustus 2006 - 16:09
lisa

Lisa

men zegt ja -in de slaap komen de beste ingevingen
dinsdag 1 augustus 2006 - 19:26
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Hoe ziet dat er eigenlijk uit omdat je spreekt over het feit dat je er in 't geheel niet aankunt - heb je geen foto.

Je moet wel opletten dat je je ingevingen van tijdens de nacht, 's morgens nog weet
dinsdag 1 augustus 2006 - 19:32
florentina

Florentina

De mariadistel is een prachtige plant, ik waardeer hem omwille van zijn architecturale waarde ,
zijn sterke uitstraling.Hetzelfde geldt voor andere planten van dezelfde familie, zoals de
artisjok en de kardoen.

Geneeskrachtige eigenschappen van de mariadistel werden beschreven, maar ik zou me onthouden
van eigen brouwsels. Er zijn betrouwbare bedrijven die met veel zorg en volgens de juiste
dosering preparaten maken.

florentina
dinsdag 1 augustus 2006 - 22:54
Rosita

Rosita

het zijn vooral de zaden van de mariadistel die geneeskrachtig gebruikt worden. Hun belangrijkste eigenschap situeert zich bij leverschade en het voorkomen van leverschade.
Ga inderdaad niet zelf experimenteren met mariadistel. Trouwens thee van de zaden zetten is de oplossing niet. Het is de silymarine die als beschermende stof voor de lever fungeert. Bij het zetten van thee wordt slechts 25 % van die stof opgelost. Tincturen zijn hier meer aangewezen. Deze zijn te verkrijgen in een natuurwinkel. Vraag om de nodige uitleg.

Rosita
donderdag 3 augustus 2006 - 09:33
ines

Ines

Tania, ik heb nog geen goede ingevingen, ik heb eerder een afkeer gekregen van die plant...
Bedankt Florentina en Rosita!
Grtjs,ines
zondag 6 augustus 2006 - 00:47
Leentje

Leentje

Ines,

Je kunt ze misschien rondom uwe hof zetten. Een prettige verrassing voor diegenen die met slechte bedoelingen in den hof komen (zoals besproken werd in een andere topic)

Groetjes,
Leen
zondag 6 augustus 2006 - 03:31
ines

Ines

Oeie Leentje dat zou drastisch zijn dat wil ik niemand aandoen
maandag 14 augustus 2006 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon