menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ID graag

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Tekst aangepast

Bowie

[afbeelding verwijderd niet-https]

nr2
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik denk dat de onderste dragon is maar ik ben niet zeker, zoja welke (Franse of Russische)


+ evt. het gebruik ervan
vrijdag 28 juli 2006 - 18:51
Anke

Anke

Bedoel je bij de bovenste foto de grote bladeren? Dan dacht ik aan mierikswortel, maar ben niet zeker. In dat geval: de wortel wordt gebruikt, is heeeeeeel scherp. heb het zelf nog maar net staan en heb het nog niet gebruikt maar ik dacht aan een beetje fijnraspen bij een joghurt-kruidensausje.

Onderste foto: lijkt me idd dragon, maar geen flauw idee welke soort. Ik weet alleen dat de ene soort aromatischer is dan de andere... Gebruik: bv. in een heel lekker soepje van bouillon, sjalot, fijngesneden champigons in plakjes en een scheutje sherry...

Hopelijk kan je hier al iets mee?
Anke
vrijdag 28 juli 2006 - 20:14
Bowie

Bowie

Ja idd het is de mierikswortel - bij de tweede als het dragon is, zou de Franse beter zijn dan de Russische.
vrijdag 28 juli 2006 - 20:47
florentina

Florentina


Bij je dragonplant moet je eens een blaadje tussen je vingers wrijven. Indien het sterk geurt
heb je een bruikbare soort (Frans ?). Indien het niet geurt is je plantje niet bruikbaar, de
Russische,vermoed ik. Die wordt hoger dan de eerste soort, maar is hoegenaamd niet aromatisch.

Wanneer je mierikswortel manipuleert, niet met je handen in je ogen wrijven !
Je kan met geraspte mierikswortel inderdaad yoghurt-, kwark-, vlees-en vissausjes en mayonaise
scherper maken. Wordt ook gecombineerd met geraspte rode biet.

Wat denk je van mierikswortelboter ?
Daarvoor meng je 50 g zachte boter met 10 g zeer fijn geraspte mierikswortel, 1/4 fijngeraspte
zure appel en 1/2 - 1 eetlepel zure room. Een beetje zout toevoegen.

Je kan de wortel niet lang bewaren, hij droogt snel uit.
De jonge blaadjes kan je ook - fijngesneden - onder een sla mengen.

Wijnruit zou ik niet in de keuken gebruiken, het is een geneeskruid.
vrijdag 28 juli 2006 - 21:28
Leentje

Leentje

Had eens gelezen dat mierikswortel een natuurlijk antibioticum is, heb daarom m.wortel geplant onder fruitbomen.
Wat niet baat niet schaadt, dacht ik maar.

Leen
vrijdag 28 juli 2006 - 23:10
Siebke

Siebke

Mierikswortel breidt zich vlug uit in de tuin.Er wordt aangeraden om deze plant in bodemloze emmer te planten!Maar het heeft inderdaad een bijzondere geneeskracht,werkt vooral positief op de slijmvliezen.
Dragon is dan weer goed om je vettig eten goed te laten verteren!
zaterdag 29 juli 2006 - 00:44
Bowie

Bowie

Het blad wordt ervan gebruikt of toch niet?
dinsdag 1 augustus 2006 - 22:26
florentina

Florentina

het jonge blad
dinsdag 1 augustus 2006 - 22:27
kabouterke

Kabouterke

Hoi Tania,
Van de Mierikswortel word alléén het wortelgedeelte gebruikt in de keuken en dan nog met mate daar hij heel scherp kan zijn,wel wordt hij bijna altijd rauw verwerkt daar de scherpe smaak bij koken verloren gaat.
Ge kunt hem gebruiken:Geraspt en met azijn vermengd als vissaus.
Met zure room,yoghurt of gewone room gemengd als een prima saus voor bij groenten en vleesgerechten.
Ge kunt hem geraspt en onder azijn gezet gerust een hele tijd bewaren in de frigo,zodat ge altijd wat bij de hand hebt.
Normaal wordt de wortel in de herfts gerooid om te gebruiken of te bewaren.
Het is ook een zeer effectief middel bij pijnlijke spieren of gewrichten en winterhanden.Het wordt dan gebruikt als inwrijfmiddel,daar de warmte van de wortel (geraspt)in een mengsel met eierdooier of olie de pijnen verlicht.
Zo dat was het,
Groetjes,
kabouterke
woensdag 2 augustus 2006 - 09:11
Bowie

Bowie

Kabouterke

Als ik de wortel moet gebruiken (what's in a name) dan ben ik mijn plant kwijt want ik heb er maar eentje staan, of plant die zichzelf verder?
woensdag 2 augustus 2006 - 09:51
Anke

Anke

Mijn schoonmoeder beweert dat je er gewoon een stukje kan afsnijden en hem dan terug in de grond kan steken. Kan iemand dat bevestigen?
woensdag 2 augustus 2006 - 11:28
lisa

Tekst aangepast

Lisa

ik heb het nog niet gehoort -heb ook zelfs nog geen mierikswortelen gehad,
wel weet ik dat men mierikswortelen alleen in beperkte maten eten zal-grote hoeveelheden veroorzaken bloedige diaree en overgeven
woensdag 2 augustus 2006 - 14:04
Rosita

Rosita

De onderste foto is inderdaad dragon. Of het de franse of de russische is kun je zo niet zien. Het verschil tussen de twee :
de franse dragon heeft uitlopers, geen verhoutte stengel. Zijn smaak is ook uitgesprokener. in de winter moet deze wel afgedekt worden
de russische dragon vermeerdert uit zaad, hij is wel sterker qua plant maar minder smaakvolk. Heeft een verhoutte stengel
Het best is om de dragon vers te gebruiken.
Wist je dat wanneer je de hik hebt op dragon moet kauwen ? Je hik is zo verdwenen. Ook bij pijnlijke mentruatie helpt thee van dragon of het kauwen op het kruid

Rosita
donderdag 3 augustus 2006 - 08:59
lisa

Tekst aangepast

Lisa

ik gebruik de dragon in salade en ook op de pizza-bij gebruik van kruiden is het altijd goed om het in mate te gebruiken zeker voor beginners
mvg lisa
donderdag 3 augustus 2006 - 09:40
kabouterke

Kabouterke

Hoi Tania,
Ik heb er los in de tuin staan en die ik heb staan om te eten heb ik in stukken afvoerpijp geplant dan groeien ze mooi recht en dik, en blijven ze binnen de perken!!In de zomer kunt ge er uithalen wat ge nodig hebt,en de rest haalt ge uit de grond voor het begint te vriezen en bewaar ze ergens in de schuur of tuinhuisje in een kistje met zand of turf gevuld.Ge kunt ze dan blijven eten,tot ge er nieuwe kunt oogsten,daar ze zo bewaard bijna niet uitdrogen.Ge kunt een aantal van de kleinste wortels in maart of April terug herplanten.Ge kunt indien ge wilt,als ge ziet dat het een mooie volle plant is,en ge hem wilt vermeerderen hem uitgraven en scheuren en ze dan terug herplanten.
Groetjes,
kabouterke
donderdag 3 augustus 2006 - 15:41
Bowie

Bowie

Bedankt
donderdag 3 augustus 2006 - 15:42
eka

Eka

Mijn schoonmoeder beweert dat je er gewoon een stukje kan afsnijden en hem dan terug in de grond kan steken. Kan iemand dat bevestigen?


Ik weet het niet zeker maar ik denk dat dat wel kan.
Dat kan met heel veel planten en als ik lees hoe hij groeit denk ik van wel.
maandag 7 augustus 2006 - 01:59
bisschop

Bisschop

Als er iemand is die mierikswortel nodig heeft laat maar weten (graag ruilen voor andere ruiden)
mvg
dinsdag 22 augustus 2006 - 00:54
lisa

Lisa

marleen ,heeft mijn schoonvader vroeger probeert - met mierikswortelen bij ons wordt het niet -
groetjes lisa
dinsdag 22 augustus 2006 - 19:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon