menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ajowan

Ga naar meest recente reactie

Maylea

Maylea

Hallo iedereen

kent er iemand het Ajowan kruid, in etherishe olie ken ik het maar niet in kruid ?
en waar kun je het kopen ?

bedankt

Maylea
donderdag 9 augustus 2007 - 12:22
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ajowan

hier is wat meer uitleg,wil je de plant kopen of eigenlijk de specerij,de zaadjes??
die zul je in een indische winkel of zo wel vinden denk ik........
ik heb de indruk dat ik die wel es ergens in velden en zo heb zien staan??? dacht dat het onkruid was,maar kan natuurlijk ook totaal iets anders geweest zijn,ik vond de bloemetjes erop lijken( zo tijdens het voorbijfietsen)
donderdag 9 augustus 2007 - 12:35
annd6

Annd6

Maylea,
je kan het inderdaad vinden in Indische winkels, ze noemen het ook wel eens ajwain of carom. De zaden zijn onbeperkt houdbaar in een luchtdichte pot. Je kneust ze best vlak voor gebruik.
Groetjes
Ann
donderdag 9 augustus 2007 - 14:54
Tine

Tine

Volgens mij is het een soort karwei zaad. Dat kwam tenminste meteen in mij op toen ik dit las.

Tine.
donderdag 9 augustus 2007 - 17:31
annd6

Annd6

Het is inderdaad verwant aan karwijzaad en komijn.
Het heeft een subtiele tijmgeur en is een beetje bitter.
Groetjes
Ann
donderdag 9 augustus 2007 - 17:40
Maylea

Maylea

Bedankt van jullie reactie

Maar heeft er iemand ervaring mee

nogmaals bedankt

Maylea
donderdag 9 augustus 2007 - 18:43
annd6

Annd6

Ik zelf heb het nog niet gebruikt maar ik heb het opgezocht:
Je gebruikt het best met mate anders wordt je gerecht bitter.
Door het zaad mee te koken wordt de smaak zachter en doet denken aan tijm en oregano, maar dan sterker en met een peperige ondertoon.
Ze gebruiken het in India in broden, hartige taarten en snacks met kikkererwtenmeel. Ook pickles en wortelgroenten worden ermee gekruid en gekookt bij peulvruchten.
Misschien ook leuk om weten: het verlicht flatulentie en daarom wordt er vaak op gekauwd na het eten.
Je kan het ook in sommige curry's gebruiken, vis, sperzieboontjes,....
Het gaat goed samen met kardemom, kaneel, kruidnagels, komijn, venkelzaad, look, gember, peper en kurkuma.

Groetjes
Ann
donderdag 9 augustus 2007 - 18:57
Maylea

Maylea

Hallo Annd6

bedankt van je info en je opzoekingen,

Ik ken iemand die ajowan zaden dit jaar heeft geplant en ze zei / het loof is net van worteltjes... maar echt groeien, doen ze niet meer.
De totale hoogte van de plant is ca 5 cm op dit moment...

Ik weet wel, na het koken is het niet meer echt medicinaal... Mààr de stoffen die je op die zachte manier binnen krijgt kunnen je immuniteit enkel maar te n goede komen...

De geur van het ajowan zaad is een XL- tijm geur. Héél sterk...

Het zijn kleine plantjes die erg veel op jonge worteltjes en dille lijken. Wat inderdaad wijst op de familie van schermbloemigen....

Het zaad ruikt naar thymol in kwadraat én zelfs de jonge frêle uitziende blaadjes hebben al een geur die de taaiste, sterk ruikende tijmplant overtreft.

Ik heb drie jonge plantjes mee in de soep gedaan ipv tijm. De smaak viel toch mee... oef...

Mag ik haar ervaring met jullie delen alvast bedankt

Groetjes

Maylea
donderdag 9 augustus 2007 - 19:55
annd6

Annd6

Graag gedaan hoor.
Raar dat ze niet verder groeien, ik weet niet hoe hoog het wordt normaal zo'n plant maar het is inderdaad een éénjarige schermbloem.
De etherische olie van ajowan was 's werelds belangrijkste bron van thymol (een antiseptisch carbolzuur) totdat synthetische thymol zijn intrede deed.
Rauwe zaden zouden ook een verdovend effect hebben op de tong als je er op kauwt.
Groetjes
Ann
donderdag 9 augustus 2007 - 20:13
annd6

Annd6

Hier vind je nog wat info en ook een foto maar helaas niets over hoe groot de plant wordt.

http://www.food-info.net/nl/products/spices/ajwain.htm
donderdag 9 augustus 2007 - 20:17
Maylea

Maylea

Daarom dat ik het hier op het forum plaatste, waren het nu de zaden of het plantje dat ze gebruiken ik wist het persoonlijk niet meer, had het ook opgezocht en leesde ook alleen maar over zaden,

dit is mijn ervaring met ajowan of bisschopskruid is een teer éénjarig kruid dat tot 90cm hoog kan worden en inheems is in het zuiden van India( dat hadden jullie ookal vernomen bedankt).
Uiterlijk lijkt de plant op de wilde peterselie.
De plant heeft fijn vertakte bladeren met kleine witte bloemschermen, gevolg door scherp aromatisch zaad(werd hier op de topic ook vernoemd)
Ajowan is een familielid van de karwij en het gedroogd zaad wordt in India en Pakistan gebruikt als specerijen in linzengerechten het is vaak een onderdeel van curry's(werd op de topic ook vernoemd)
En als medicijn bij spijsverteringsklachten zoals winderigheid.
Tot voor kort werd ajowan op grote schaal gekweekt voor de isolatie van thymol, het belangrijkste chemische bestanddeel van ajowan.
Tegenwoordig is natuurlijk thymol vervangen door synthetische.
Deze aromatische plant is ook rijk aan etherische olie vanwege de zaadjes.
Naast de zaadolie bestaat er een essentiele olie uit de bloeiende plant met een hoger gehalte meer dan 50%¨aan thymol.
De meeste ajowan komt nog steeds uit India, maar ook in noord Afrika wordt de plant gekweekt.

Ik spreek hier over de Ajowan Trachyspermum ammi

Groetjes

Maylea
donderdag 9 augustus 2007 - 20:32
annd6

Annd6

Amai,
je hebt ook al behoorlijk veel info!
Als je zaadjes over hebt, ik wil wel ruilen, ben er erg benieuwd naar.
Groetjes
Ann
donderdag 9 augustus 2007 - 20:48
Maylea

Maylea

ja zeker bedankt ! daarom dat ik er niet meer aan uit kon
als ik ze ga planten laat ik het zeker weten dat is volgende jaar in het voorjaar, als je dan nog intresse hebt wil ik gerust ruilen geen probleem

zo annd6 bedankt voor de leerzame info,

groetjes

Maylea
donderdag 9 augustus 2007 - 21:09
annd6

Annd6

Fijn!
Bedankt al op voorhand.
Groetjes
Ann
donderdag 9 augustus 2007 - 21:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon