menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prei sproeien

Ga naar meest recente reactie

Cindy35

Cindy35

Beste tuinliefhebbers

Welk product gebruik je best om de preivlieg te weren?
Liefst van al een product die zo weinig mogelijk schade aanricht aan mens en millieu.
Een gaasnet is geen optie.(die zijn allemaal in gebruik)

Met vriendelijke groeten
Cindy
zondag 29 juli 2007 - 16:19
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

kan niet nog wat gaasnetten bijkopen dan hoef je helemaal geen producten te gebruiken
groeten Damy
zondag 29 juli 2007 - 16:36
Cindy35

Cindy35

kan niet nog wat gaasnetten bijkopen dan hoef je helemaal geen producten te gebruiken
groeten Damy



Ik had zo een antwoord wel verwacht.
Zou geen probleem zijn maar eigenlijk gaat het om ongeveer 1000 planten.
Ze zullen vast ook wel netten hebben in dat formaat maar voor een hobby zou dat wel duur uitvallen.

Met vriendelijke groeten
Cindy
zondag 29 juli 2007 - 16:40
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja das waar maar dan kan ik u niet helpen
groeten Damy
zondag 29 juli 2007 - 16:42
Helianthus

Helianthus

Cindy, met alle respect, maar als het toch maar om een hobby gaat, waarom dan sproeien ....?
zondag 29 juli 2007 - 16:46
Cindy35

Cindy35

Cindy, met alle respect, maar als het toch maar om een hobby gaat, waarom dan sproeien ....?


Hallo

Het is natuurlijk ook de bedoeling dat er wat van de prei in de soep- en stoofpotten terecht komt.
Indien je de plantjes na het planten niet meer bekijkt zuller er dat bitter weinig zijn weet ik uit ervaring.

Met vriendelijke groeten
Cindy
zondag 29 juli 2007 - 16:51
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

waarom dan niet gewoon wat prei op de markt kopen dan hoef je geen geld uit te geven aan gaasnetten en dan hoef je ook het milieu niet te vervuilen.
groeten Damy
zondag 29 juli 2007 - 16:54
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Cindy,

In mijn moestuin wordt NOOIT gesproeid en ik heb ieder jaar voldoende groenten en fruit voor de diepvries en bewaring.
Het is een keuze die je maakt.
Voor mij is het simpel, als ik moet sproeien dan bedankt ik liever voor de moeite en koop ik m'n groenten wel in de winkel.
Het gaat er bij mij om gezonde groenten te kweken, en als er al eens een gewas wordt aangetast door één of ander, so what ?
Het ene jaar doet de prei het misschien wat minder goed maar dan zal er wel iets anders zijn dat de diepvries kan vullen.
Ik tuinier biologisch en probeer zoveel mogelijk samen te werken met de natuur in plaats van haar tegen te werken.
De juiste planten op de juiste plaats, geen groentensoorten in m'n tuin die op onze grond niet goed gaan, biodiversiteit, ecologische hulpmiddelen (planten helpen elkaar)....
Prei wordt bij mij geplant en na het aanaarden staat die daar te staan tot dat die oogstrijp is.
Ieder zijn mening en overtuiging.
Er is trouwens enkele dagen geleden nog een topic gestart door mezelf over sproeien en zo, misschien eens lezen.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=25&tid=9633

Groetjes, Gert.
zondag 29 juli 2007 - 17:05
annd6

Annd6

Cindy,

de planten aanaarden, kan je doen.
Afrikaantjes er tussen planten zou ook helpen.
Verder kan je de planten ook afdekken met zaagsel.
Je kan ook spuiten met een middel op basis van kruiden en etherische oliën, dat vind ik hier in een boekje .

Groetjes
Ann
zondag 29 juli 2007 - 17:09
Patrickvk

Patrickvk

waarom dan niet gewoon wat prei op de markt kopen dan hoef je geen geld uit te geven aan gaasnetten en dan hoef je ook het milieu niet te vervuilen.
groeten Damy


Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Inderdaad ik kan ( en heb dat al vaak gedaan) mijn prei op de markt kopen.
Ik ben er ook zeker van dat me dat goedkoper zou uitkomen.
Maar als je het zo bekijkt moet er niemand nog tuinieren.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn met een moestuin die prei planten om ze daarna door de wormen te laten opeten.(ze gebruiken vast ook niet allemaal gaas indien het over een aanzienlijke oppervlakte gaat)

Denk ook niet dat de prei die je op de markt koopt biologisch geteeld is. (dus op dat punt wordt het milieu niet minder vervuild.
Indien er sproeistof moet worden gebruikt weten we tenminste met wat er wordt gesproeid en hoeveel.
(kan je niet zeggen van gekochte prei)

Met vriendelijk groeten
Cindy


zondag 29 juli 2007 - 17:18
Bowie

Bowie

Cindy,

Voor mij is het simpel, als ik moet sproeien dan bedankt ik liever voor de moeite en koop ik m'n groenten wel in de winkel.

Groetjes, Gert.


Gert, je denkt toch niet dat groente/fruit uit de winkel niet gesproeid is???
Dat is toch veel erger, want dan weet je totaal niet met wat er gesproeid is. Als je dan zelf eens iets moet gebruiken, weet je tenminste wat je gebruikt en kan je je perfect houden aan voorgeschreven regels.

zondag 29 juli 2007 - 17:21
Fons

Fons

Cindy, gewoon het hart van de prei nat houden, met dit regenweer geen probleem maar tijdens droge periodes de prei benevelen met water zodat er steeds water in het hart staat, vanaf half augustus zijn de nachten voldoende fris zodat door deze afkoeling voldoende condens in het hart staat,en een paar plantjes op duizend verliezen zal wel geen ramp zijn.
zondag 29 juli 2007 - 17:22
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

oef ik ben dan toch blij dat er nog andere methodes bestaan dan direct met vergif beginnen spuiten
groeten Damy
zondag 29 juli 2007 - 17:30
Patrickvk

Patrickvk

Cindy, gewoon het hart van de prei nat houden, met dit regenweer geen probleem maar tijdens droge periodes de prei benevelen met water zodat er steeds water in het hart staat, vanaf half augustus zijn de nachten voldoende fris zodat door deze afkoeling voldoende condens in het hart staat,en een paar plantjes op duizend verliezen zal wel geen ramp zijn.


Hallo
Wel dat vind ik eens een antwoord waar ik wat aan heb.
Natuurlijk geef ik de voorkeur aan biologisch als het kan.

Alvast bedankt ik ga die tip zeker in de praktijk brengen

Vriendelijke groet

Patrick (man van Cindy)

zondag 29 juli 2007 - 17:33
Helianthus

Helianthus

Tania,

Uiteraard weet ik wel dat fruit en groente in de winkel wél gesproeid wordt en inderdaad er wordt daar meer en meer controle op uitgevoerd (maar goed ook), maar als je dan toch een moestuin hebt, probeer dan om zelf niét te sproeien, enfin , zoals ik al zei, ieder zijn idee en iedereen doet wat hij/zij wil.
Eén bedenking nog, 100 jaar geleden, misschien nog niet eens zo lang, bestonden er geen sproeistoffen en moesten de mensen zich nog behelpen met natuurlijke middeltjes om plagen en insecten te "bestrijden".
Verschil is dat er toen op een andere manier werd getuinierd.
Iedere streek kende zijn groente- en fruitrassen, specifiek geselecteerd op eigenschappen die de plant in staat stelden zich aan te passen aan de groeiomstandigheden van de streek.
Ook werd er, veel meer dan nu, aandacht geschonken aan een gezonde bodem (voldoende aanbreng van humus) waardoor de planten krachtig genoeg waren om eventuele belagers of plagen beter het hoofd te kunnen bieden.
Die biodiversiteit is jammergenoeg deels verloren gegaan.
Toch kan het nog steeds anders.
Het is misschien niet evident om dat van vandaag op morgen te doen maar op lange termijn heeft het enkel voordelen.
Nogmaals, ieder doet wat hij wil, maar mijn maag keert om als ik hoor hoe snel sommigen naar de spuitbus grijpen....

Groetjes, Gert.
zondag 29 juli 2007 - 17:52
Patrickvk

Patrickvk

Hallo Gert

Sproeien is het laatste redmiddel, ook voor mij.
En ik zal zeker die biologische tips die ik al gekregen heb in de praktijk toepassen.
Misschien was het openingscitaat van Cindy wel wat ongelukkig opgesteld.
Het was niet de bedoeling om hier tips van alle soorten vergif te krijgen.

Daarom ben ik zo blij met de millieuvriendelijke tips die ik hier al gekregen heb.

Groet
Patrick
zondag 29 juli 2007 - 18:01
Helianthus

Helianthus

Hallo Patrick en Cindy,

Het is ook zeker niet mijn bedoeling om jullie of gelijk wie dan ook te veroordelen omwille van het feit dat er naar chemische hulpmiddelen wordt gegrepen.
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat het anders kan.
Er zijn middelen en systemen voorhanden om met de natuur samen te werken en op die manier zeer bevredigende resultaten te boeken op vlak van (moes)tuinieren.
Zoals ik in m'n laatste reactie al aangaf, zijn veel van die middelen helaas verloren gegaan, dit terwijl ze duizenden jaren hun effectiviteit hebben bewezen.
Zaak is van ze te (her)ontdekken en toe te passen.
Dit gaat zoals gezegd ook niet van vandaag op morgen en tegenslagen zijn ook in het biologisch tuinieren en de permacultuur niet te vermijden.
Het is echter een kwestie van keuzes.
Eén ding staat voor mij vast; zoals er de laatste eeuw aan land- en tuinbouw gedaan wordt is desastreus.
Laat ons liefhebbers dan tenminste proberen om het in onze tuinen op een andere manier aan te pakken.
Niet iedereen staat open voor deze ideeën en het is ook ieders goed recht om er anders over te denken.
Ik heb echter mijn keuzes gemaakt.
En als ik dan de kans krijg om anderen de ogen te openen voor de mogelijkheden die er bestaan buiten chemische bestrijding dan neem ik die kans te pakken.
Het is nog steeds aan de persoon in kwestie om er al dan niet zelf verder over na te denken.
Iemand overtuigen gaat meestal niet met overredingskracht.
Veeleer door mogelijkheden aan te bieden en de persoon in kwestie zelf te laten ontdekken en beslissen.
Ik wens je alvast een hele mooie prei-oogst toe, hopelijk en als het kan zonder gebruik te moeten maken van sproeistoffen.

Succes en groetjes, Gert
zondag 29 juli 2007 - 18:12
kuiperke

Kuiperke

http://www.tuinkrant.com/tuindokter/biologischeplantenaftreksels.pdf

Mischien een hulp middeltje
donderdag 24 januari 2008 - 20:14
jeroen123

Jeroen123

beste

met alle respect voor de mensen die biologisch willen tuinieren, maar wij, als beroepstelers zijn noodgedwongen chemische middelen in te schakelen in onze teelt, zoniet gaan deze onherroepelijk verloren.
nochtans worden wij steekproefgewijs getest op residu's in de gewassen. weinigen zullen weten, maar er zijn wel degelijk zeer strenge controles, en terrecht, het gaat tenslotte nog altijd om voedingswaren.

maar om bij uw probleem te komen,
er bestaat en milieuvriendelijkere insecticide die iedereen wel bekend in de oren zal klinken: pyrethium, gemaakt op basis van afrikaanse magriet. maar natuurlijk niet selectief.

wilt u toch een snelle aanpak van het probleem met de garantie op effectiviteit, neemt confidor, een effictief product die ook voor de hobbytuinder verkrijgbaar is.

mvg
zondag 16 maart 2008 - 21:06
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

En zo gebruik ik dus het middel Spruzit van Ecostyle, dat na 3 dagen weer afgebroken is en als je dat gebruikt rond de tijdstippen dat de preivlieg actief is, dan kun je daar in september al mee stoppen en de prei wordt vanaf eind oktober tot en met nu gegeten en dan ga ik er vanuit, dat er geen residuen meer aanwezig zijn. En inderdaad worden er aan de beroepstuinbouw strenge eisen gesteld en controles genomen. Ik teel ook verschillende gewassen zonder gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken b.v. bonen en sla, maar er blijven een aantal gewassen over die moeilijk zijn.
En ook ik respecteer de opvatting van iemand die kan telen zonder die middelen en het op een andere manier doet.
Maar er zijn ook mensen die niet 'spuiten', maar wel hun gewassen ziek en aangetast laten worden en zodoende een besmettingsbron zijn voor de beroepstuinbouw en onze hobbytuinders. Daar ziet men de coloradokevers en larven volop zitten en ook de Phytophtora (aardappelziekte) in aardappels en tomaten is daar volop aanwezig. Straks komt er vanuit de beroepstuinbouw terechte kritiek op deze mensen. Laten we in de hobby tuinbouw geen besmettingsbron zijn voor de beroepstuinbouw en ziekten en plagen bestrijden hoe dan ook. Als je alle coloradokevers wegvangt, dan is dat het milieuvriendelijkst en daar heb ik helemaal geen moeite mee, maar wel met een veld vol met deze kevers en hun larven. En op een veld Bildstar vol met aardappelziekte. Teel dan een ander ras.
maandag 17 maart 2008 - 21:57
Sunplant

Sunplant

met alle respect voor de mensen die biologisch willen tuinieren, maar wij, als beroepstelers zijn noodgedwongen chemische middelen in te schakelen in onze teelt, zoniet gaan deze onherroepelijk verloren.
nochtans worden wij steekproefgewijs getest op residu's in de gewassen. weinigen zullen weten, maar er zijn wel degelijk zeer strenge controles, en terrecht, het gaat tenslotte nog altijd om voedingswaren.

maar om bij uw probleem te komen,
er bestaat en milieuvriendelijkere insecticide die iedereen wel bekend in de oren zal klinken: pyrethium, gemaakt op basis van afrikaanse magriet. maar natuurlijk niet selectief.

Het is eigenlijk nog strenger dan jij het voorstelt: ACHT jaar duurt het alvorens in België een nieuw product op de markt komt. In die tijd wordt het product zowel op efficiëntie, veiligheid als impact op milieu getest in zowat alle weertypes. Daarnaast doet men -zoals bij medicijnen- een minimum aantal dierproeven om de veiligheidstermijn te bepalen. Daarvoor zoekt men wat de hoogste dosis is waarbij een muis of rat op korte of lange termijn nog enig nadelig gevolg van het product zou hebben. Die dosis wordt verrekend naar een mens, waarbij men er van uitgaat dat een mens 100 keer gevoeliger kan zijn dan het proefdier. Uiteindelijk hanteert men nog eens een veiligheidsfactor van 100 tot 1000.
De veiligheidstermijn is de tijd die nodig is om onder elk weertype onder die bekomen waarde te komen.

Daarnaast komt nog eens dat bepaalde producten enkel mogen verkocht worden door iemand die er de gepaste scholing voor heeft gevolgd (klasse B-producten; voorzien van een Sint-Andrieskruis). Klasse A-producten (met een doodshoofd op de verpakking) mogen zelfs alleen maar verkocht worden aan mensen die eveneens de juiste opleiding hebben gevolgd én enkel maar als het voor hun beroep van toepassing is. Aan een tomatenkweker mag dus nooit een product verkocht worden dat enkel in slateelt erkend is.

Als het product uiteindelijk bij de kweker geraakt, moet hij het in een speciaal register inschrijven voordat hij het product mag gebruiken. Ik heb al aardige sommen weten uitschrijven aan mensen die plots controle kregen terwijl ze aan het spuiten waren en uit verstrooidheid hun register niet op voorhand hadden ingevuld. Daarna moet hij minstens de veiligheidstermijn respecteren vooraleer hij het naar de veiling kan brengen. Daar wordt vaak op een willekeurige plaats stalen genomen en getest op een kleine 20.000 actieve stoffen.

Die pyrethum moet je wel met een korreltje zout nemen. Tegenwoordig wordt het even synthetisch gefabriceerd zoals de meeste sproeistoffen.
De enige reden dat er 'bio' op de verpakking mag worden gezet, is omdat de actieve stof een paar honderd jaar geleden in een Keniaanse plant is ontdekt.
vrijdag 4 april 2008 - 01:06
Eve

Eve

Euh... wanneer is die preivlieg eigenlijk actief?

Dankuwel.
donderdag 10 april 2008 - 22:35
Jo1

Jo1

De eerste vlucht is ongeveer een week geleden begonnen...(in onze streek)
zondag 4 mei 2008 - 14:26
leonwellen16

Leonwellen16

ALS GE PREI KOOPT IN WINKEL OF SUPERMARKT !! IS DEZE OOK BEHANDELD GEWEEST !!met sproeistoffen.
maandag 6 juli 2020 - 09:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon