menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoogte

Ga naar meest recente reactie

olivierr

Olivierr

Hoe hoog worden de planten van tomaten, aubergines en paprika's. Ik wil namenlijk een kleine serre maken. Zo kan ik hier rekening mee houden.

Groeten
zondag 29 juli 2007 - 14:56
Bowie

Bowie

Het hangt er vanaf welke tomatensoorten je wilt planten, er zijn nl pottomaatjes/struikjes die amper 30cm hoog worden, en je hebt klimmers die gemakkelijk 2,50m en misschien meer halen.

Paprika's en pepers heb je ook in allerlei hoogtes.

Aangezien je er natuurlijk zelf ook nog moet kunnen inlopen, maak ze sowieso al op 2 à 2,5m hoogte.

Mijn glazen serre is rondom 1,80 en de nokhoogte zit daar een 1m boven.
zondag 29 juli 2007 - 15:38
olivierr

Olivierr

Ik wou eerder een soort van koude bak met een hoogte van ca 1m maken. Deze zou dan via plooideuren langs boven opengaan. Paprika's geraken hier in. maar of dit met aubergines en tomaten lukt, weet ik niet. Deze heb ik nog niet gekweekt.
zondag 29 juli 2007 - 15:52
krissie

Krissie

hallo ,
Bowie heeft helemaal gelijk .
de nokhoogte van een hobbyserre is standaard rond de 2m30
de zijkanten tussen de 1m65 en 1m75
als je zelf een serre wil maken , denk ik dat het slim is om in een zaak van
serrebouw te gaan kijken , of om dokumentatie aan te vragen .
Je hebt dan meteen de juiste afmeting.
bv bij de firma Janssens in Lier
Euro-serre in Genk-Zuid
Er staan daar veel serre's ten toon.

groetjes krissie
zondag 29 juli 2007 - 16:10
olivierr

Olivierr

Voor zo'n grote serre heb ik geen plaats. Ik wil een kleintje maken met plastiek ipv glas. Het mag volgens mij ook niet 'afschieten' in de rest van de tuin.
Ik wil een koude bak, maar met een grotere hoogte om eerder genoemde groenten ook te kunnen telen. Ik ben niet van plan speciale rassen te kweken. Gewoon de plantjes zoals ze op de markt te koop zijn.
Daarom zou ik graag weten hoe groot de planten worden.
Ik zou niet willen dat ze door de plastiek groeien.

Groeten
zondag 29 juli 2007 - 16:35
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

De meeste koude bakken die je kan kopen zijn een goeie halve meter hoog. Zelf kan je die natuurlijk wel wat hoger maken.

Je zou dan al echt de heel kleinblijvende tomatensoorten = pottomaatjes en struiktomaatjes moeten kweken. Maar dan moet je die echt heel wat plaats kunnen geven omdat vooral de struiktomaten breeduit gaan groeien, dus veel ga je er in zo'n bak van 1m lang niet kunnen zetten.

Aubergines gaat volgens mij niet lukken.

Is het de bedoeling om uiteindelijk de plooideuren volledig open te laten?
zondag 29 juli 2007 - 16:44
olivierr

Olivierr

De plooideuren zouden dienen als verluchting. Verdwijnt dan niet het effect van een serre, als de deuren uiteindelijk constant open staan. ( vanaf wanneer planten hoogte overschrijden). Maar ik kan dit ook proberen.

Hoe hoog zou ik het dan moeten maken om gewone tomaten en aubergines te telen?
zondag 29 juli 2007 - 16:57
olivierr

Olivierr

Ik heb dan toch maar een gewone serre gekocht. Ik heb een mooie tweedehandse kunnen kopen.
Wat kan ik hier nu nog in verbouwen? Ik had gedacht aan sla, veldsla, wortelen, spinazie, zuring, kervel en iets van kool. Kan dit?

Groeten Olivier
vrijdag 10 augustus 2007 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon