menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiemtijd erwtjes Tom Thumb

Ga naar meest recente reactie

apekrul

Apekrul

Hoi iedereen,

Ik heb vorige week dinsdag drie verschillende plantjes gezaaid nl. Fuzzy Wuzzy (dwergtomaat), Tiny Tim (dwergtomaat) en Tom Thumb (dwergerwt). De twee eersten zijn ondertussen al een paar dagen uitgekomen en zijn juist begonnen aan hun eerste paar echte blaadjes. Maar van mijn erwtjes is nog geen enkel spoor.

Ik heb ze -zoals voorgeschreven- eerst een nacht laten weken in water alvorens ze op een goeie centimeter diep te planten in potjes zaai- en stekgrond. Die heb ik dan sinds vorige week in een klein (onverwarmd) serreke in de gang staan. Ik heb al heel het jaar al mijn zaaigoed op deze plaats gezet en dit is al altijd gelukt met allerlei planten: in de gang, uit het licht, constante temperatuur dag en nacht.

Mijn peperkes hadden ook een langere kiemtijd maar ik las dat deze Tom Thumb-variant van erwtjes op ongeveer 50 tot 60 dagen van zaadje tot oogst uitgroeit. Dus als er eerst al bijna 10 dagen moeten passeren om uit te komen, lijkt het mij sterk dat ze in slechts 40 dagen uitgroeien tot volwassen (weliswaar een dwerg ) en vooral oogstbare planten.

Doe ik iets verkeerd of is geduld de enige boodschap?


Alvast bedankt!
donderdag 14 juni 2007 - 16:30
compostmeester

Compostmeester

Ik denk het laaste,geduld hebben ! Gezien de abnormale weersomstandigheden,mislukken er vele teelten,dus nog wat geduld oefenen.Ik heb dit jaar tot twee maal toe staakerwten gezaait,de eerste maal geweekt en de tweede maal rechtreeks ter plaatse,ook deze zijn mislukt,vorig jaar had ik een overvloed aan erwten,dit jaar dus niet.

Groetjes,
donderdag 14 juni 2007 - 19:02
Tomateboer

Tomateboer

Beste,

Ik lees dat u vorige week nog tomaten hebt gezaaid...
De Fuzzy Wuzzy is een uiterst laat tomatenras, dus vrees ik ervoor dat u geen tomaten zult kunnen oogsten.
Het best zaait u in maart-april om zo tijdig te kunnen oogsten
Vriendelijke groeten
Angelo
donderdag 14 juni 2007 - 19:58
apekrul

Apekrul

Beste,

Ik lees dat u vorige week nog tomaten hebt gezaaid...
De Fuzzy Wuzzy is een uiterst laat tomatenras, dus vrees ik ervoor dat u geen tomaten zult kunnen oogsten.
Het best zaait u in maart-april om zo tijdig te kunnen oogsten
Vriendelijke groeten
Angelo


Daar vreesde ik zelf ook al voor maar ik heb het toch gedaan (slechts een paar zaadjes, niet het hele pakje). Als ik ze tegen de herfst gewoon binnenpak en 's nachts onder de groeilamp zet, zou dat dan misschien kunnen volstaan?
donderdag 14 juni 2007 - 20:16
Tomateboer

Tomateboer

Ja inderdaad, gewoon even proberen, zo leer je de mogelijkheden he...
Indien u ze binnenshuis zal zetten kan je misschien indien er al vruchten aanhangen, vruchten oogsten.
Zeker eens proberen!
Vriendelijke groeten
Angelo
donderdag 14 juni 2007 - 20:29
apekrul

Apekrul

Ik heb gisteren de erwtjes opgegraven en ze bleken zo rot als moes te zijn; en stinken

Dan nog maar een paar in een bekertje water gelegd en deze ga ik straks eens proberen op een andere manier. Misschien op keukenpapier, op een watje óf in een dun laagje grond want ik denk dat ik ze iets te diep en te vochtig had gestoken.
vrijdag 15 juni 2007 - 15:37
compostmeester

Compostmeester

Je erwten zijn inderdaad rot geworden,misschien eens proberen deze eens uit te planten,dadelijk in de grond,zonder voorweken,zaai ook niet te diep,je mag iets dieper zaaien,dan de grote van het zaad,misschien lukt het dan wel,proberen zouw ik zeggen. Het kan ook zijn dat de zaaiperiode verstreken is,erwten houden van een vochtig klimaat en kunnen niet goed tegen extreme hoge temperaturen.
vrijdag 15 juni 2007 - 16:32
apekrul

Apekrul

Nog even een update om de zaak af te ronden: ik heb donderdag nieuwe erwtjes gezaaid maar ditmaal gewoon aan de oppervlakte met telkens slechts een paar korrels zand erover. Vanmorgen zijn de eersten al gekiemd
zondag 17 juni 2007 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon