menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten plukken

Ga naar meest recente reactie

apekrul

Apekrul

Hoi hoi,

Ik had gisteren een vriend op bezoek wiens ouders 30 jaar lang tomaten hebben geteeld (industrieel dus).
Uiteraard komt hij altijd even mee kijken naar mijn terras om te zien of ik goed bezig ben

Nu heb ik een kerstomatenplant staan die (ik vermoed dat dit normaal is) aan eenzelfde tros tomaatjes heeft hangen in verschillende stadia. Zo hangen er aan bijna elke tros zowel volgroeide tomaten als groeiende tomaten als bloempjes en alles er tussenin.
Zijn advies was om enkel de volgroeide vruchten te behouden en de kleintjes en bloemente verwijderen aangezien 'tomaten per tros worden geplukt en niet per stuk'. Dit lijkt mij echter meer een professionele uitleg aangezien het voor een grote producent inderdaad niet doenbaar is om de kerstomaatjes stuk per stuk te gaan plukken. Maar is er hier ook wetenschappelijke reden voor of mag ik gewoon stuk per stuk plukken als de vruchten rijp zijn en ondertussen de rest aan de trossen laten hangen?

Alvast bedankt!
maandag 11 juni 2007 - 17:46
Bowie

Bowie

Ik heb nog nooit een tros volledig geplukt, steeds per stuk de rijpe eraf halen. Als je ze per tros afhaalt, zullen de nog niet volledig rijpe tomaten niet of nauwelijks verderrijpen.
Het beste is de tomaat aan de plant laten afrijpen.

Natuurlijk is dat bij kerstomaten een intensief werkje, maar dat moet je ervoor overhebben. Maw vorig jaar deed ik elke dag de ronde bij de kerstomaten, 's morgens en 's avonds nog een keer. Om telkens dan weer een aantal rijpe te plukken. Zo heb je uiteindelijk toch ook meer tomaten.

In de industrie kunnen ze dat natuurlijk niet doen. Maar als tuinder kan je dat wel.

Heb jij dan nu al rijpe rode of gele kerstomaatjes? Dat is vroeg hoor. Laat het je smaken.
maandag 11 juni 2007 - 18:10
annd6

Annd6

Ik ben het eens met Tania, een grote producent plukt ze groen hé en daar moet alles bijna hetzelfde zijn.
Als hobbytuinder pluk je de vruchten toch pas als ze rijp zijn, dat is toch het grote voordeel van tomaten kweken, ze zijn ook veel lekkerder.
Groetjes
Ann
maandag 11 juni 2007 - 18:27
apekrul

Apekrul

Bedankt Tania en Ann!

Ik heb er nog geen rijpe exemplaren (rood noch geel) tussenhangen hoor, maar ik ben graag goed voorbereid tegen dat het zover is

Er hangen er al wel een vijftal volgroeide aan sinds twee of drie weken maar die zullen ook nog wel even nodig hebben.


Groetjes!
maandag 11 juni 2007 - 18:46
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Daar heb je groot gelijk in.
Ik heb er ook al een stelletje hangen die volgroeid zijn van de kerstomaatjes (black cherry). Is toch altijd weer spannend hé
Groetjes
Ann
maandag 11 juni 2007 - 18:51
soren

Soren

ann , heb je er een foto van?


Sören
vrijdag 15 juni 2007 - 02:56
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Sören,
gauw eentje gaan nemen tussen de regenbuien door.
Er zijn er ondertussen nog kleintjes bijgekomen aan de tros.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groeten
Ann
vrijdag 15 juni 2007 - 03:23
soren

Soren

die heb ik ook hé ann ( dat weet je waarschijnlijk al via de tomatentuinforum) en die staan ongeveer even ver als die van jouw , ik zal ook eens een fototje maken

Sören
vrijdag 15 juni 2007 - 22:39
eddydegryz14

Eddydegryz14

ook ik heb voor de eerste keer tomaten gepland in serre .is het best dat je tomaten volledig
laat rijpen, of juist voor ze volledig rijp zijn plukken
?En moeten ze daarna nog een tijdje in de donker liggen of onder papier?

eddy
donderdag 31 augustus 2017 - 14:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon