menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten worden opgegeten in de tuinkas

jossie

Tekst aangepast

Jossie

Goedemiddag,

Al sinds het hele voorjaar kweek ik plantjes in mijn tuinkas, en met grote regelmaat heb ik problemen dat de plantjes ineens weg zijn.
Zo pas paprika en rode peper gezaaid, gisteren avond stonden ze allemaal nog fier 4 centimeter hoog, en vanmorgen staat er bij sommige nog een steeltje en bij anderen helemaal niks meer.
Ik zie geen enkel spoor van een eter, dus het is een raadsel, heb alles gecontroleerd op slakken, in de potjes, buiten de potjes, de waterbak waar de potjes in staan.
De bakjes waar de potjes in staan heb ik op een tafel staan in mijn tuinkas.
Van de 40 planten zijn er nog enkele over.

Wie weet raad ?
donderdag 8 juni 2023 - 12:00
leerling

Leerling

Als er in één keer 4 cm van je plant verdwijnt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat slakken de boosdoener zijn.
Om ze toch helemaal te kunnen uitsluiten, zou je een krant/dweil/plank ... goed vochtig kunnen maken en op een stuk eveneens vochtige grond leggen. 's Morgens nakijken of er wat onder ligt.
(Ik merk hier bij het wieden dat sommige slakken zich onder de grond ophouden.)

Muizen of andere knaagdieren lijken me waarschijnlijker. Zie je iets van holletjes? Zie je uitwerpselen? Ligt de kas dicht bij een composthoop of een plaats waar ze kunnen schuilen? Is de kas 's nachts dicht?

Ken je iemand die een wildcamera heeft die je even mag lenen?
vrijdag 9 juni 2023 - 11:39
jossie

Tekst aangepast

Jossie

Vanochtend weer een plateau jonge plantjes van bloemen, allemaal weg gevreten. En de kas is in de nacht dicht.
zaterdag 10 juni 2023 - 18:43
Peterplant

Peterplant

Ga vanavond om een uur of 11 eens met een zaklantaarn in de kas kijken. Naaktslakken verstoppen zich overdag.
dinsdag 13 juni 2023 - 20:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon