menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Infiltreren vanuit sloot

bobmeegdes13

Tekst aangepast

Bobmeegdes13

Mijn tuin grenst aan een brede watergang. Heeft iemand ervaring met het infiltreren van water uit een lager gelegen watergang in verhoogde plantenbakken via infiltratie (omgekeerde drainage). Ik wil liever geen pomp gebruiken. De watergang bevindt zich op 1 meter afstand van de hoger gelegen plantenbak.
woensdag 16 november 2022 - 23:22
leerling

Leerling

Je hebt de zwartekracht tegen. Als je geen pomp wil gebruiken, rest alleen capillariteit, maar dat is eerder iets voor kleinere afstanden.

Waarom zoek je naar een systeem zonder pomp? Is een handpomp waarmee je water naar een hogerliggende container kan pompen een mogelijkheid?

Is de methode die beschreven wordt op https://lochtingen.org/2015/06/01/telen-in-bakken-en-automatisch-bevloeien/ een alternatief voor je?
donderdag 17 november 2022 - 12:26
bobmeegdes13

Bobmeegdes13

Bedankt leerling voor je reactie en link naar methode van capillariteit. Je hebt gelijk, ik heb de zwaartekracht tegen. Ik heb zelfs plantenbakken op mijn steiger staan. Steiger hangt boven het water. Een pomp kan wel met tijdslot zodat alleen op momenten wordt gepompt wanneer buren niet in de tuin zitten. Vaak wordt vergeten hoeveel lawaai een pomp maakt. Zeker de wat goedkopere elektrische pompen. Buren hebben zeker een punt. Ik ga me wat meer verdiepen in capillariteit en een proefopstelling maken. Uiteindelijk wil ik proberen de ca. 15m2 plantenbakken vol in de zon automatisch wat vochtiger te houden en water vast te houden. Nu gebruik ik druppelaar aangesloten op de kraan. Waterverbruik was echter bizar hoog dit jaar en van dat bedrag kan ik ieder jaar een nieuwe pomp kopen. Ook niet duurzaam genoeg voor mij. Wanneer je ergens meer info hebt houdt ik me aanbevolen.
vrijdag 18 november 2022 - 11:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon