menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Courgetteplanten

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo,

Ik heb een vraagje ivm mijn moestuin. Het is het eerste jaar dat we een moestuin houden (en dat we een tuin hebben) en we zijn beiden gek op courgettes. Ik heb planten gezaaid en er drie uitgeplant in volle grond rond half mei. De planten groeien goed en er komen bloemen in. Echter, die bloemen lijken niet bevrucht te geraken. Ze komen open, sluiten zich na een halve dag en vallen dan na een tijdje af zonder vrucht te zetten.
Mijn buurman zei me dat ik mannelijke en vrouwelijke planten moest zetten, maar hoe kan ik dat nu nagaan als ik ze zelf zaai??? Daarom heb ik er 3 gezet, ik veronderstel dat het dan wel in orde zou zijn. Op het pakje zaad staat trouwens ook niets vermeld...
Mijn schoonzus zei me dat ik naar de bloem moest kijken, of er stampers of meeldraden in zitten. Volgens mij hebben alle drie de planten stampers en geen meeldraden...

Wie kan me helpen met tips? Moet ik gewoon nog wat meer geduld hebben, of doe ik iets fout?

Alvast bedankt!
woensdag 5 juli 2006 - 09:51
Tomateboer

Tomateboer

Hoy,
Courgetten hebben inderdaad vrouwelijke en mannelijke bloemen,maar wel aan 1plant.
De mannelijk bloemen vallen inderdaad na 1of 2dagen,deze hebben gewoon een steeltje.
Maar de vrouwelijke bloemen bloeien langer,je ziet zelfs al een klein courgetje vooraleer ze begint te bloeien.
Het zogezegde vruchtbeginsel.
Ik denk dat je de plant tijd moet geven.
Hier zie je een foto:hopelijk zie je daar iets meer door
grt
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 juli 2006 - 10:02
Anke

Anke

Aha, dus het sterke geslacht laat nog even op zich op wachten...en mijn buurman maakt me blaasjes wijs!
Heel erg bedankt voor het verlossende antwoord, ik ga mijn vrouwelijke bloemen nog wat lieve woordjes influisteren...

groetjes!
woensdag 5 juli 2006 - 10:36
Ann1790
woensdag 5 juli 2006 - 12:37
Anke

Anke

Heel erg bedankt allemaal voor de tips! Op die site staat idd heel goede info voor een beginnerke zoals ik!
Nog een vraagje voor tomatenboer: ik zie dat jouw bladeren ook witte plekken vertonen, mag ik veronderstellen dat dat normaal is? Ik heb dat ook bij een aantal bladeren (mijn planten zijn nog niet zo groot) en begon me wat zorgen te maken.

Nog een ander vraagje: ik heb ook 3 komkommerplanten staan ( type marketer-buitenteelt) waarvan de grootste de eerste bloem krijgt. Is de bestuiving gelijkaardig als bij de courgetteplanten?

donderdag 6 juli 2006 - 17:11
Tomateboer

Tomateboer

Hoy,
Ja hoor dat is normaal,vele mensen vragen zich dat af maar dit is gewoon eigen aan die soort.
En wat die komkommer betreft:
Normaal gezien zijn de komkomers phartenocarpe planten(ja moeilijk woord)en dat betekend dat ze geen voorafgaande bevruchting nodig hebben.
Dus kort uitgelegt;een komkommer heeft geen bevruchting nodig
grt
donderdag 6 juli 2006 - 17:17
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi, anke
ik ben geen echte beginner maar ik kan nog zoveel niet (dus neem maar een halfbeginner)
ik heb vorig jaar een courgette gehad van iemand die ik ken en ik hield de zaden maar wat had ik dus gedaan: ==> ik droogde ze,dacht dat ze droog waren en stak ze in een doosje. Maar wat later merkte ik dat er iets een beetje begon te ruiken ==> en blijkbaar waren dat die zaden dus ik kan geen courgettes zaaien dees jaar
dus laat het een hint zijn voor alle beginners en halfbeginners !!!!=====> nooit te vroeg denken dat je zaden droog genoeg zijn !!!!
groetjes !!!
xxx
nathalie
zaterdag 10 maart 2007 - 14:14
Tomateboer

Tomateboer

Dag Nathalie,

Het is zeer eenvoudig uit te leggen hoe dit komt.
Courgetten en komkommers zijn zo geteeld dat ze GEEN of niet goed ontwikkelde zaden produceren.
U zal zaden genomen hebben van minder ontwikkelde zaden en dus zo laten drogen...maar tevergeefs, want het zal je nooit lukken om dit proces te vervoledigen...
grt
Angelo
zaterdag 10 maart 2007 - 19:43
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
alleszins bedankt voor de info
dus je moet eigelijk zaad uit de winkel kopen om courgettes te zaaien ??
zo raar, m'n buur zei dat hij die courgettes altijd uit zijn eigen zaad kweekte
doei !!!
xxx
groetjes!!!
zondag 11 maart 2007 - 08:08
Bowie

Bowie

Kan je dus nooit je eigen zaden van courgette en /of komkommers gebruiken?
zondag 11 maart 2007 - 08:19
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
ik weeet het niet
misschien moet je je cougette, waar je zaad wil uit nemen, goed laten afrijpen of zoiets

ik weet het niet !
doei!!
xxx
nathalie
zondag 11 maart 2007 - 08:36
andre

Andre

Zaadteelt van courgette.

Vele tuinders gebruiken zaad dat ze uit een of andere mooie courgette halen. Dat geeft niet zulke slechte resultaten. Maar een zuiver ras behouden is op die manier niet mogelijk. Courgette worden door insecten bestoven. Ze verbasteren gemakkelijk, niet alleen met andere courgette's maar ook met andere komkommerachtigen. Om raszuiver zaad te bekomen, moet je dus verhinderen dat er stuifmeel van een ander ras of soort op de stamper van een vrouwelijke bloem terecht komt. Daarom bindt je heel voorzichtig rond alle vrouwelijke bloemen een fijn gaas. Als een bloem open gaat, neem je het gaas even weg. Vervolgens pluk je een mannelijke bloem en neem je de kelkbladeren eraf. De meeldraden breng je dan in aanraking met de stamper. Na deze kunstmatige bevruchting wordt de bloem weer met gaasdoek omwonden, tot ze verwelkt is. Hetzelfde doe je met andere bloemen totdat je merkt dat twee of drie vruchten zich beginnen te ontwikkelen. Vrouwelijke bloemen die zich dan nog ontwikkelen, haal je weg. Oogst en bewaring verlopen zoals gewoonlijk. Wacht niet te lang om zo'n courgette op te eten; zodat je het zaad nog tijdig kan drogen.
Je kan het zaad van het vruchtvlees scheiden, door het te laten drogen op een stuk krant, of door alles herhaaldelijk te wassen. Het vliesje rond het zaad mag je eraf wrijven.

andre
zondag 11 maart 2007 - 17:15
Bowie

Bowie

2 tuinen verder mag er dan ook geen courgette staan want dan krijg je ook geen zuiver ras?

Of is het wel mogelijk door zelf maar 1 soort te zetten?

Of toch beter telkens opnieuw zaad te kopen?
maandag 12 maart 2007 - 08:55
andre

Andre

Bowie.

Als je de bloemen met gaas over trekt mag er twee tuinen verder wel courgette planten staan. en ja de zuiverste manier is alle jaren nieuw zaad te kopen

andre
maandag 12 maart 2007 - 12:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon