menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Gezaaide plantjes sterven af

Ga naar meest recente reactie

hansbruyla12

Hansbruyla12

Ik heb regelmatig het probleem dat gezaaide plantjes opkomen, maar een heel deel sterft kort na het opkomen al weer af. De stengeltjes worden dan dun en uiteindelijk verschrompelt het. Ik heb het bv. met sla, basilicum, ... maar bv. niet bij de tomaten. Wat doe ik fout?

woensdag 17 maart 2021 - 21:28
deHaan

DeHaan

Te weinig licht?
woensdag 17 maart 2021 - 21:57
LT

LT

Te nat misschien...Smeul...
Gevonden op int
Op de grens van grond en lucht ontstaat er een bruinverkleuring van het stengeltje waardoor het plantje al snel 'omvalt'. Dit wordt ook wel 'smeul' genoemd. De schimmel zal van daaruit verder doordringen naar het jonge (pen)worteltje dat ook bruin wordt. Meestal is dit proces onomkeerbaar.
woensdag 17 maart 2021 - 23:21
Tuinprins

Tuinprins

Dit wordt 'kiemplantenziekte' genoemd, ook wel bekend als 'omvalziekte'. Ontstaat doorgaans als het gezaaide te nat/vochtig staat, vaak in combinatie met wat hogere temperaturen (meestal het geval als je binnenshuis zaait). Wordt veroorzaakt door een onzichtbare schimmel (Phytium).

Voorkomen: na het kiemen het zaaisel wat droger houden (natuurlijk de zaailingen niet laten verdrogen!). Verder het zaaisel regelmatig luchten (als je ze in een afgesloten kweekbak hebt staan) en niet super warm plaatsen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 maart 2021 - 06:56
hansbruyla12

Hansbruyla12

Bedankt voor jullie antwoorden! Jullie mening lijkt me inderdaad zeer aannemelijk, want ik zet ze inderdaad meestal vrij vochtig en ze staan binnen (= warm). Ik ga eens bekijken hoe dit beter kan.
donderdag 18 maart 2021 - 12:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon