menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels

Ga naar meest recente reactie

johanc

Johanc

ik heb al verschillende keren proberen mooie rechte wortels te kweken en dat lukt mij niet
als je de kop ziet zijn het mooie normale wortels uit
als ik ze uithaal zijn ze gesplitst
nochtans is het zaaibed gespit een spade diep en het is zandgrond ik weet niet meer wat gedaan om mooie rechte wortels te kweken
vrijdag 26 juni 2020 - 15:56
Patrikc

Patrikc

het plekje waar je wortels gaat telen niet bemesten
vrijdag 26 juni 2020 - 16:10
LT

LT

Dit presteren ze in Engeland

Groenten

vrijdag 26 juni 2020 - 17:52
Tuinprins

Tuinprins

Sterke fluctuaties in de vochtigheid van de grond kan ook leiden tot scheuren in de wortels.

Ik heb ooit op tv gezien hoe ze die extreem lange wortels in het Verenigd Koninkrijk kweken (die wortels worden gekweekt om mee te doen aan wedstrijden van de RHS).

De wortels worden gezaaid in tonnen die ongeveer 1.50 meter hoog zijn. Het zaaien gebeurt al in het najaar in een kas die in de winter boven de 10 graden blijft. Verzorging is optimaal.

Het kweken van die extreem lange wortels heeft m.i. niets met tuinieren of het kweken van groentes te maken, is typisch een bezigheid van mannen die zich om de een of andere reden moeten compenseren ....


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 juni 2020 - 06:04
dries944

Dries944

Ik heb hier ergens in april gekleurde wortelen gezaait op zaailint en nu zijn er al een stuk of vier die doorschieten. Watertekort lijkt mij niet aan de orde door het natte voorjaar. De penwortel in bijna 20 cm. Hoe komt dit? De moestuin heeft ok een laagje compost gekregen als mulch en wat koemestkorrels voor bodemverbetering.

Groenten

maandag 19 juni 2023 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon