menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Asperges in verhoogde bakken

Ga naar meest recente reactie

anjadekwaa19

Anjadekwaa19

Heeft iemand ervaring met witte asperges kweken in verhoogde bakken?

In 2011 is daar een discussie geweest hierover en er waren meerdere mensen die het gingen uitproberen, maar ik lees van niemand dat er een positief resultaat was behaald.
donderdag 5 december 2019 - 18:17
leerling

Leerling

Ik weet niet of het zou lukken met witte asperges. Planten aanaarden (heuveltjes maken) in verhoogde bakken lijkt me niet zo evident.

Ik ben aan het proberen met groene asperges. Vorige jaar 9 planten in 1 vierkantemeter bak geplant. De bak staat, net als de andere bakken, op zandgrond op volièregaas (in een poging woelratten te ontmoedigen) en is 30 cm hoog.

Dit jaar zijn er maar 6 planten weer opgeschoten. Misschien heeft de bak te droog gestaan: het was lang droog, de hemelwaterput raakte leeg en er moesten harde keuzes worden gemaakt.
Ook dit jaar hebben de planten geleden onder de droogte. Echt groot zijn ze nog niet geworden.

Ik ga dit voorjaar terug op zoek naar plantmateriaal om het bed weer aan te vullen. Ik verwacht dat het hoe dan ook een aantal jaren zal duren voor we kunnen oogsten.

Wat meer info over groene asperges vind je o.a op http://www.acd-kassen.nl/nl-8641-4781-6284-sitemap-groene-asperges-kweken.html
vrijdag 6 december 2019 - 03:02
Tuinprins

Tuinprins

Witte asperges worden volgens mij zeer diep geplant en ook nog aangeaard (net zoals bijv. aardappels). Zoals ik er tegen aankijk zijn verhoogde kweekbakken daar niet echt geschikt voor. Verder duurt het een aantal jaren voordat de productie goed op gang komt.

Ik zou ze bij de lokale aspergeboer of in de supermarkt kopen. In de aspergeteelt worden volgens mij relatief weinig chemische middelen gebruikt dus daar hoef je je geen al te grote zorgen over te maken.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 6 december 2019 - 07:16
anjadekwaa19

Anjadekwaa19

Nou ik wil het toch graag proberen. Zonder aanaarden, maar met donker folie eroverheen. Zodat het zonlicht er niet bij kan en ze wit blijven.
De reden dat ik ze in verhoogde bakken wil doen, is omdat wij hier een kleigrond hebben en dat is lastig met asperges kweken.
En ik dacht; ik kan altijd nog groene asperges proberen, als de witte niet lukken. Niet geschoten is altijd mis
vrijdag 6 december 2019 - 13:41
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Asperges vragen een diepe grondbewerking voor het planten, en zijn best veeleisend qua bemesting.
Dan worden ze ook nog eens graag heel ruim geplant, minstens 40 cm in de rij en de rijen minstens 150 cm uit elkaar, dus in je vierkante meterbak kan je er maximum twee kwijt.

1 van deze elementen niet in orde en je mag je asperges vergeten.

Groene asperges gaat volgens mij perfect op (niet te winternatte) kleigrond, witte als je er in slaagt een perfect lichtdicht tunneltje erover te maken... Met klei asperges aanaarden lukt inderdaad niet.
vrijdag 6 december 2019 - 16:20
anjadekwaa19

Anjadekwaa19

Omdat de asperges zo’n diepe grondbewerking vragen, had ik gedacht dat een verhoogde bak beter gaat. Je hoeft de bodem minder diep om te spitten en in de verhoogde bak breng je de juiste grond; zand en compost aan.
Het voordeel is ook dat het hier in de winter soms nog wel eens blank kan staan en zo houden mijn asperges droge voeten als ik ze bijv 20 cm boven het grondniveau plant.

Ik dacht aan een bak van 3 bij 1 meter. En dan over de lengte ong. 8 planten
zaterdag 7 december 2019 - 17:58
Patrikc

Patrikc

Het is het proberen waard...
zaterdag 7 december 2019 - 20:01
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Nog een paar bedenkingen:

De 'kop' van witte aspergeklauwen wordt zo'n 20 tot 25 cm diep geplant. Als je dan ook nog de wortels genoeg ruimte in de diepte wil geven, zou je je bak minstens 75 cm hoog moeten maken.

In aangeaarde bedden (meestal zo'n 50 cm hoog) is asperges steken eenvoudig.
Niet zeker hoe je dat doet als je afdekt met donkere folie. Wacht je dan tot de asperges onder de plastic de gewenste lengte boven de grond hebben en snij je ze dan af? Dan moet je de plastic ruim groot genoeg nemen. Of, zoals Patrikc voorstelde, een perfect lichtdicht tunneltje erover maken.

Hou zeker ook rekening met de standplaats t.o.v. de rest van je tuinplanten. Na het begin van de zomer wordt normaal niet meer oogst, zodat de aspergeplanten energie kunnen opdoen via hun loof. Dat loof vormt een dichte, hoge 'haag' die behoorlijk wat schaduw zal werpen op de plaats erachter.

En als laatste: van 8 planten kan je, tijdens het oogstseizoen (april-juni), een kleine 2kg asperges oogsten (gebaseerd op https://www.moestuinforum.nl/hoeveel-asperges-van-een-plant-t8617-10.html). Rauwe witte asperges bewaren niet lang...
zaterdag 7 december 2019 - 20:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon