menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Witte vlekken blad tomatenplant

Ga naar meest recente reactie

Ellie-Maria

Ellie-Maria

Dag allemaal

Mijn tomatenplant staat in een pot op mijn terras. Met de hete dagen heb ik hem 2x per dag water gegeven. Heeft de hitte goed doorstaan maar nu zie ik witte vlekken op de bladeren. Er zijn er ook een deel opgekruld en dor aan het einde van de takken.

Wat nu? Te veel water gegeven? Toch nog te weinig? Of zonnebrand? denk niet dat het schimmel is want het is niet pluizig.

En ook: heb nog steeds geen tomaatjes ????

Groenten

maandag 29 juli 2019 - 20:41
Ellie-Maria

Ellie-Maria

Nog een foto

Groenten

maandag 29 juli 2019 - 20:42
Ellie-Maria

Ellie-Maria

De laatste ????

Groenten

maandag 29 juli 2019 - 20:43
Carib

Carib

De vlekken zijn zonnebrand, niet vreemd gezien de extreme hitte van de afgelopen week. Het lijkt alsof de plant in een vrij kleine pot staat zonder afvoergaten. Zonder afvoergaten is de kans groot dat de wortels gaan rotten. Een tomaat moet om te kunnen groeien en vruchten te kunnen vormen beschikken over voldoende (tomaten)voeding en water en de wortels moeten voldoende plek hebben. Ook is het moeilijker om in een kleine pot de grond voldoende vochtig te houden. Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar de plant lijkt in de toppen bloemknoppen te gaan vormen. Uiteraard kunnen zich pas tomaten vormen als de plant bevruchte bloemen heeft. Even geduld nog.
maandag 29 juli 2019 - 22:20
Ellie-Maria

Ellie-Maria

Hey Carib,

Bedankt vr je reactie. Er zijn afvoergaten onderaan de pot, en heb wat grind onderaan gedaan zodat er genoeg drainage is (of hopelijk zou moeten zijn). De plant is extreem hard gegroeid de laatste twee weken en ineens ziet de pot er idd wat bekrompen uit vergeleken met de plant ????. Ik probeer dan geduldig af te wachten ????
maandag 29 juli 2019 - 22:25
verbena46

Verbena46

Mooie plant maar staat in een veels te kleine pot.
(Tomaten maken hele lange wortels).
Ook zou je de plant moeten gaan "dieven" anders wordt ie steeds maar groter.
Jammer van de zonnebrand.
Nooit water op de bladeren sproeien.
dinsdag 30 juli 2019 - 07:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon