menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Sla planten worden opgegeten

Ga naar meest recente reactie

helgamellaer16

Tekst aangepast

Helgamellaer16

Sinds enkele dagen heb ik steeds één of zelfs 2 slaplanten die heel slap liggen.
Als ik dan kijk liggen de slabladeren gewoon los boven op de aarde , alles onder de grond is weg ...
Tot er deze morgen weer 2 planten geraakt waren, één ervan was nu zelfs boven de grond aangegeten en er was een pijp/ondergrondse gang zichtbaar , doorsnede +/- 6 à 7 cm , tot aan de plant ( zie bijlage)...
De planten zijn al zeker 15 cm in doorsnede dus het gaat niet om jonge plantjes ...
Kan iemand me zeggen wat dat is en wat ik hieraan kan doen ?
Alvast bedankt !

Groenten

dinsdag 11 juni 2019 - 11:00
LT

LT

Misschien last van woelratten
dinsdag 11 juni 2019 - 12:05
verbena46

Verbena46

het insekt "agriotes lineatus " maakt ondergrondse gangen en maakt veel schade.
ook aan slaplanten.
of is het misschien het insekt "gryllotalpa " (5-10 cm) ?
woensdag 12 juni 2019 - 08:33
LT

LT

Die gangen zijn veel te groot voor ritnaalden en veenmol.
woensdag 12 juni 2019 - 08:39
helgamellaer16

Helgamellaer16

Bedankt, mijn tuin grenst aan weiland dus ik vrees eerder voor woelmuizen of woelratten .... Ik heb de gang eens goed doorspoeld met veel water en dan alle gangen dicht geduwd ????????????
Bedankt voor jullie reacties
woensdag 12 juni 2019 - 09:14
LT

LT

Plaats emmers in de grond. Bovenkant gelijk met de grond. 15 cm water er in. Ze komen drinken en verdrinken...Rot oplossing, wel effectief...
woensdag 12 juni 2019 - 09:33
kriestien

Kriestien

In onze tuin waren veel woelmuizen. Mijn tulpenbollen, dahlia's en planten met penwortel waren een lekkernij voor hen. Ze kwamen ook graag eten bij het voederhuisje voor de vogels. We zagen er zelfs af en toe lopen op ons terras.
Ik heb dan in de holletjes een klein beetje muizengif gestrooid, sedertdien zie ik er geen meer.
woensdag 12 juni 2019 - 09:35
helgamellaer16

Helgamellaer16

Bedankt iedereen, met deze tips kan ik wel weer verder !
Na het water zijn ze tot nu toe nog niet terug gekomen ...
donderdag 13 juni 2019 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon