Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo iedereen... Mijn moestuintje begint er al heel leuk uit te zien.. Alleen valt me op dat er heel veel mieren rondlopen en dit vind ik toch wat minder. Wat kunnen jullie me aanraden deze kleine helpertjes uit het tuintje te houden
Ik denk dat daar niet veel aan te doen is.
Zelf heb ik op sommige plaatsen in de tuin mierendoosjes gelegd maar dat is maar een druppel op een hete plaat zo te zien.
Ik lees net dat mieren in de moestuin taboe zijn vznwege bacteriën en bladluizen.. Ik zal mazr wat koperen ventjes erbij gaan gooien mss dat het helpt..
Ik heb daar ook veel last van: ze gaan o.a. tussen de peterselie wonen en de peterselie gaat kapot.
Dit jaar heb ik tagetes geplant omdat ik gelezen had dat dat helpt, maar het houdt de mieren helemaal niet weg. Ook onder de tijm (nog zoiets dat zou helpen tegen de mieren) blijven ze nestelen.
Lokdoosjes lijken mij nog het beste te werken. Maar die moet je natuurlijk niet in weer en wind zetten. Daar hoort dan weer een afdak-constructietje bij
Ik heb uiteindelijk ook in een artikel gelezen dat mieren ook bladluis met zich meenemen... Ik ga dus volgende week alle groenten met de groenzak meegeven. Tegen volgend jaar begin ik opnieuw en neem ik gewoon wat grote bloembakken die ik ga gebruiken voor onder andere aardbeien..
Mieren nemen geen bladluis mee.
Als er bladluis is, kunnen er mieren op af komen.
Ik zou alle groente gewoon laten staan tot ze goed zijn.
Oogsten en daarna goed wassen, eventueel even laten staan in een pan met zout water.
Komen de beestjes vanzelf bovendrijven.
Mieren komen op (blad)luizen af. Luizen produceren een plakkerig goedje (honingdauw) waar mieren dol op zijn. Mieren stimuleren bij luizen de productie van honingdauw door ze te 'melken'. Als wederdienst beschermen de mieren de luizen tegen vijanden.