menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren in de moestuin

Ga naar meest recente reactie

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Hallo iedereen... Mijn moestuintje begint er al heel leuk uit te zien.. Alleen valt me op dat er heel veel mieren rondlopen en dit vind ik toch wat minder. Wat kunnen jullie me aanraden deze kleine helpertjes uit het tuintje te houden
maandag 3 juni 2019 - 11:21
minouke

Minouke

Ik denk dat daar niet veel aan te doen is.
Zelf heb ik op sommige plaatsen in de tuin mierendoosjes gelegd maar dat is maar een druppel op een hete plaat zo te zien.
maandag 3 juni 2019 - 12:50
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ik lees net dat mieren in de moestuin taboe zijn vznwege bacteriën en bladluizen.. Ik zal mazr wat koperen ventjes erbij gaan gooien mss dat het helpt..
maandag 3 juni 2019 - 22:52
Lino

Lino

Ik heb daar ook veel last van: ze gaan o.a. tussen de peterselie wonen en de peterselie gaat kapot.
Dit jaar heb ik tagetes geplant omdat ik gelezen had dat dat helpt, maar het houdt de mieren helemaal niet weg. Ook onder de tijm (nog zoiets dat zou helpen tegen de mieren) blijven ze nestelen.
Lokdoosjes lijken mij nog het beste te werken. Maar die moet je natuurlijk niet in weer en wind zetten. Daar hoort dan weer een afdak-constructietje bij


zaterdag 22 juni 2019 - 15:20
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ik heb uiteindelijk ook in een artikel gelezen dat mieren ook bladluis met zich meenemen... Ik ga dus volgende week alle groenten met de groenzak meegeven. Tegen volgend jaar begin ik opnieuw en neem ik gewoon wat grote bloembakken die ik ga gebruiken voor onder andere aardbeien..
zondag 23 juni 2019 - 20:19
deHaan

DeHaan

Mieren nemen geen bladluis mee.
Als er bladluis is, kunnen er mieren op af komen.
Ik zou alle groente gewoon laten staan tot ze goed zijn.
Oogsten en daarna goed wassen, eventueel even laten staan in een pan met zout water.
Komen de beestjes vanzelf bovendrijven.
zondag 23 juni 2019 - 21:15
Tuinprins

Tuinprins

Mieren komen op (blad)luizen af. Luizen produceren een plakkerig goedje (honingdauw) waar mieren dol op zijn. Mieren stimuleren bij luizen de productie van honingdauw door ze te 'melken'. Als wederdienst beschermen de mieren de luizen tegen vijanden.

Gegroet, de tuinprins
maandag 24 juni 2019 - 05:47
verbena46

Verbena46

Gooi eens wat versnipperde knoflook) rond de planten .
Mieren haten knoflook !

maandag 24 juni 2019 - 11:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon