menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplant problemen

Ga naar meest recente reactie

KoenR

Tekst aangepast

KoenR

Hallo,

Ik ben voor het eerste jaar aan het werk in mijn serreke.
Dit jaar rond half april een aantal tomatenplaten in de serre geplaatst. Gekoch in een winkel, waren gestekte tomatenplanten, coeur de beuf, tros, normale, en zwarte.
De eerste weken was alles ok en groeide de platen goed. Maar nu zijn er een aantal die gele blaren beginnen te krijgen... ik heb al wat liggen rondzoeken, misschien zonnebrand, te weinig voeding... ik weet het niet. Ik geef ze om de 3 dagen water tenzij de grond droog wordt en hte warm is dan geef ik vaker water. De planten staan in potten met "speciale" potgrond voor groententuin.
Ik heb er gisteren nu wat compo tomaten meststof korrels bijgegooid in de hoop dat het zou beteren... Iemand die dit herkent wat het zou kunnen zijn...
https://photos.app.goo.gl/vdkdHdmFxC6ir13B7
https://photos.app.goo.gl/oKjWDPufSX9y1NPz5
https://photos.app.goo.gl/1JKEw2U63pGfwBbZ8
dinsdag 21 mei 2019 - 09:04
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Belangrijk is om water te gieten op de grond en niet op het blad. In de tuin kun je een bloempot ernaast ingraven en zo beter water te kunnen geven. Hier kun je ook de voeding ingooien. Komt vanzelf bij de plant.
dinsdag 21 mei 2019 - 13:41
verbena46

Verbena46

Hallo Koen, Heb geen serre. Wij planten alles in volle grond buiten .(italie)
Gele tom.planten is wat voedingtekort vermoed ik.
De serre wel geregeld luchten want er moet geen vochtigheid ontstaan.
Dat veroorzaakt schimmelziektes. (oa.de"phytophthora infestans"(tast ook de aardappel aan)
Je ontdekt dit als er" grijze vlekken" op het blad komen.
Meestal is dan de plant niet meer te redden.


gr.Verbena
woensdag 22 mei 2019 - 10:59
1942adr

1942adr

Hi,
Bij het planten van de tomaten wordt de fout gemaakt de planten te diep in de grond te zetten.Vooral gekochte planten (in blokvorm moeten cm buiten de bodem komen Ook eerst langs de kanten insnijdingen maken zodat er vocht opname kan gebeuren
Groeten
woensdag 12 juni 2019 - 17:34
KoenR

KoenR

Hallo allemaal,

Ondertussen zijn we enkele weken verder, De 'vroege planten' van half april blijven er maar triestig uitzien... heb daarna nog enkele andere planten gekregen en daarmee gaat het veel beter. Er komen wel al tomaten op de april planten. Ik heb de serre ondertussen gewit om zo de felle zon tegen te houden en de planten krijgen nu ook af en toe wat tomaten mest.

Groenten

donderdag 13 juni 2019 - 09:32
KoenR

KoenR

Hier links de minder mooie vroege plant daarnaast een mooie groene die pas later in mei in de kas gezet is....

Groenten

donderdag 13 juni 2019 - 09:33
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Mooi, om het resultaat nog even te laten zien. Het ene ras is resistenter dan het andere ras.
donderdag 13 juni 2019 - 10:57
deHaan

DeHaan

Waarom zet je ze niet in de volle grond?
donderdag 13 juni 2019 - 17:13
KoenR

KoenR

Beste de haan,
Ik denk volgende seizoen om ze inderdaad in de grond te plaatsen. Maar in potten kan je de grond ieder jaar makkelijk vervangen door nieuwe grond. Nadeel is wel met warm weer dagelijks moet gieten om dat er veel water verdampt.
Het is mijn eerste jaar dat ik zelf bezig ben. Moet nog veel leren. De serre was van mijn papa die vorig jaar overleden is. Het was een verjaardagscadeau voor zijn 70jaar. Helaas heeft hij er maar 1 zomer kunnen van genieten. Het is voor mij een mooie herinnering aan hem...
vrijdag 14 juni 2019 - 21:03
Bert01

Bert01

heb ik ooit ook gehad en dat is gewoon de potgrond. Waarschijnlijk ph verkeerd en dan krijg je gele paarse planten die niet echt groeien (ik zou alsnog die slecht groeiende in de grond zetten, het seizoen is pas begonnen) . Het is beter zoals ze hier aangeven in volle grond te planten. Sinds 5 jaar gebruik ik geënte soorten, je kan ze zelf enten maar de populaire zijn ook verkrijgbaar sinds een paar jaar in de meeste tuincentra. Het voordeel is dat ze ontzettend beter groeien, je ze kan planten in je serre zonder de grond te verversen en minimum twee stengels aanhouden per plant.
maandag 24 juni 2019 - 00:58
Bert01

Bert01

Dit is een geënte in pot. In volle grond staan ze nog iets verder.

Groenten

maandag 24 juni 2019 - 01:10
KoenR

KoenR

Bert01,


Amaai das inderdaad een mooie plant!

Volgend jaar ga ik ze in volle grond zetten. De potgrond die ik gebruikte was voor het kweken van groenten, deze is anders dan die voor bloemen, vertelde ze me in het tuincentrum...
Het zijn ook geënte planten uit de winkel... die in de serre staan maar zoals ik vermoed te vroeg geplant, half april...
Eerste jaar dat ik tomaten zet, volgend jaar iets langer wachten tot na ijsheiligen.

als het allemaal van en eerste keer zou lukken... het zou te mooi zijn om waar te zijn he.



dinsdag 25 juni 2019 - 15:43
dannygerrits

Dannygerrits

ik heb dit jaar de meststof die de fruitboeren hier gebruiken
en dat werk goed bij alle groente
donderdag 4 juli 2019 - 21:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon