menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wisselteelt

mooiemoestuinkoen

Mooiemoestuinkoen

Hallo

Ik ben een beginnende moestuinier en wil dit jaar graag wisselteelt gaan toepassen in mijn moestuin. De tuin is reeds opgedeeld in 8 bedden. Volgens het schema dat ik gevonden heb via internet ziet dit er zo uit zoals op de bijgevoegde afbeelding.



Bij mij is de situatie zo dat ik verhoudingsgewijs veel meer vruchtgewassen teel dan andere gewassen. Ik zou bijna kunnen stellen dat ik hier 2 bedden zou kunnen voorzien. Het probleem is dan natuurlijk dat ik de teeltrotatie niet kan volgen omdat ik dan met een overlapping zit. Of ik zou een extra braak liggend bed moeten gaan voorzien bvb.

Toen kwam ik op het idee om de aardappelteelt er van tussen te laten en mijn vruchtgewassen op te splitsen in komkommerachtigen (ook pompoen en courgette vallen hieronder) en nachtschade (tomaten, paprika's, pepers).

Nu is mijn vraag of het verstandig is mijn wisselteelt schema dan als volgt toe te passen:

1. Koolgewassen
2. Bladgewassen
3. Vruchtgewassen (komkomerachtigen)
4. Wortel- en knolgewassen
5. Nachtschade-achtigen (tomaten, pepers)
6. Peulgewassen
7. Aardbeien
8. Kruiden

Op deze manier vervang ik de aardappelen dus door tomaten en pepers maar die worden dus telkens op het bed geteeld waar 2 jaar eerder de komkommerachtigen gekweekt werden.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties...

Groenten

vrijdag 29 maart 2019 - 13:20
Patrikc

Patrikc

De kruiden kan je bij de bladgewassen zetten, of eigenlijk overal.
Dan komt er een bed vrij om toch aardappelen te planten, of eventueel een groenbemester, of een bloemenbed, of om de aardbeien 2 jaar te laten staan, of...
vrijdag 29 maart 2019 - 18:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon