menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen nu al rooien

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Omdat ik niet zo heel veel ervaring in de tuin heb, misschien even een klein vraagje.
Ondanks dat men aardappelen (Charlotte) nog maar iets meer dan 90 dagen staan, is het kruid ervan volledig verdroogd. Ik veronderstel dat dit met de aanhoudende droogte te maken heeft. Wat ik me nu afvraag heeft het nog zin deze aardappelen in de grond te laten of gaan die zo wie zo toch niet meer dikker worden. Niet dat ze nu al een goede opbrengst hebben hoor, maar als ze toch niet meer zullen groeien dacht ik dan kan ik ze evengoed uitdoen. Wat is jullie advies?

Mvg, Vic
maandag 30 juli 2018 - 13:44
Patrikc

Patrikc

Oogsten.

's Morgens vroeg of 's avonds laat, als het minder heet is.
maandag 30 juli 2018 - 13:49
Vic55

Vic55

Dank u voor de snelle reactie.
Ik heb nog een bijkomend vraagje. Ik heb dit jaar zo goed als niet men aardappelen tegen de aardappel ziekte behandeld. Omdat volgens mij deze ziekte te wijten is aan vochtige planten, en omdat het hier al weken (zoals op de meeste plaatsen in België) niet meer heeft geregend dacht ik dat het dan ook niet nodig is om tegen de aardappel plaag onnodig te gaan spuiten. Nu vraag ik me wel af of men redenering wel klopt, want hier niet ver van ons huis staat een aardappel veld van een boer en ik heb die al meerder keren zien spuiten (weet natuurlijk niet met wat of tegen wat) maar de aardappelen op dat veld staan wel nog redelijk groen.

Mvg, Vic
maandag 30 juli 2018 - 14:18
Tuinprins

Tuinprins

Bij de commerciële teelt van aardappels wordt standaard om de paar weken preventief gespoten tegen Phytophtora infestans. Dit jaar is het weer vooralsnog niet echt gunstig geweest voor phytophtora maar de aardappeltelers willen geen risico lopen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 30 juli 2018 - 15:59
Vic55

Vic55

Dat boeren zo weinig mogelijk risico willen lopen snap ik perfect, het is ten slotte hun broodgewin. Echter is de vraag wat deed je best als hobby tuinder die het spuiten zeker met niet biogoische middelen tot een minimum wil beperken. Of maw. wat deden de meesten onder jullie?
maandag 30 juli 2018 - 17:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon