menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Worteldoek in vierkante meter bakken

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Is het aan te raden worteldoek te gebruiken in vierkante meter bakken .
Ik lees verschillende meningen in de vierkantemeter moestuin boeken .
Graag jullie ervaringen hiermede .
donderdag 19 april 2018 - 11:11
Ken M

Ken M

Helemaal geen voorstander van een worteldoek, zeker niet in de moestuin.
Ze moesten deze doeken verbieden, heeft in mijn ogen enkel nadelen en het is nog lelijk ook.

Ken
donderdag 19 april 2018 - 13:16
leerling

Leerling

Ik heb mijn bakken op volièregaas gezet waarover worteldoek ligt. Beide steken langs alle kanten een 15 cm onder de bakken uit. De buitenranden krijgen regelmatig een dikke mulchlaag van organische kattenbakvulling (minus de uitwerpselen).

Het zijn bakken van 30 cm diep. Het volièregaas moet woelratten/muizen ontmoedigen om op bezoek te komen. Het worteldoek en de mulch houden - tenminste daar - het onkruid weg. De mulch zorgt er ook voor dat ik me niet pijn doe aan dat volièregaas.

In de eerste bakken had ik dat niet gedaan. O.a. zevenblad groeide gewoon tussen de groenten door. Er zitten hier teveel onkruidzaden in de grond. En die woelbeesten zijn o.a. dol op plukselder en bieslook.
donderdag 19 april 2018 - 20:22
leerling

Leerling

Geven die boeken redenen om al dan niet worteldoek te gebruiken?

donderdag 19 april 2018 - 21:31
Wannus

Wannus

Goeie uitleg Leerling.
Bedankt
donderdag 19 april 2018 - 21:32
leerling

Leerling

'k had geen volièregaas toen ik een van de bakken opzette en de woelratten konden dat wel apprecieren. Een ander stuk van de tuin is ook beter geschikt voor sommige groentes. Dus vandaag de bak verplaatst.

Ik moest aan het advies van Ken M denken en heb nu kartonnen dozen over het volièregaas gelegd. Zou net zo goed moeten werken. Indien niet, dan laat ik het over een jaar of wat wel weten op het forum.
maandag 21 mei 2018 - 19:01
Wannus

Wannus

Leerling
Nog een late reactie op je vraag die ik niet gemerkt had .
Ik had vernomen indien je worteldoek in de bakken plaatst onderaan , dat de regenwormen er niet
in kunnen door het doek . Een kennis werpt voor de winter halfverteerde bladeren en halfverteerde
compost in zijn bakken , en er ligt geen doek onderaan . bijgevolg zitten er aardig wat regenwormen in.
wat ik in bakken met doek onderaan geen regenwormen bespeur !
vrijdag 22 januari 2021 - 08:44
leerling

Leerling

Wannus, ik vind regelmatig regenwormen in mijn bakken. En het zijn wel degelijk regenwormen en niet compostwormen die mee zouden kunnen liften met de zelfgemaakte compost die elk jaar toevoeg.
De bakken staan er ondertussen al wel een aantal jaar en als ik in de buurt aan het wieden ben, gooi ik regenwormen die daarbij bovenkomen al wel eens in een van de bakken.

Maar, zoals al geschreven, heeft Ken M me aan het denken gezet. Ik zou nu geen worteldoek meer gebruiken. Ik herinner me een andere plaats in de tuin waar ik met moeite worteldoek weer weggekregen heb, omdat planten er met veel plezier hun wortels hadden tussengeweven.
De naam 'worteldoek' lijkt me misleidend.

Onder 2 bakken heb ik het ondertussen weer verwijderd. De andere volgen nog.
De bak waaronder ik een laag bruin geribbeld karton had gelegd (nog altijd wel op volièregaas) heeft net zo min last van onkruiden die nog in de bodem zaten. Dat karton heeft zijn diensten bewezen en is ondertussen vergaan/verteerd zonder de bodem te verontreinigen met microplastics.
maandag 25 januari 2021 - 22:56
pthomass

Pthomass

Leerling,
Kan je toevallig foto’s delen?
In was 2 jaren geleden begonnen met moestuin in metskuipen met het idee deze te verplaatsen en dergelijke maar het is niet zo praktisch gebleken
donderdag 18 maart 2021 - 06:54
leerling

Leerling

Pthomass, ik begrijp niet goed wat voor foto's je wil.

De bakken heb ik hier in de webshop gekocht. Ze zijn 96 x 96 x 30 cm3. (l x b x h) Vergelijkbaar met https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/522/groeibed-975-x-975-x-25-cm, maar die zijn iets lager.
Normaal geen fan van plastic in de tuin, maar ik had eerder elders houten bakken gekocht en die kwaliteit viel tegen. (Wat niet wil zeggen dat alle houten bakken kwaliteitsproblemen hebben.)

Omdat onze bakken wat dieper zijn en de meeste groenten die je in bakken teelt ruim toekomen met 20cm diepte, vul ik ze niet helemaal tot boven (je moet ze af en toe bijvullen). Ik beeld me in dat de kiemplantjes zo een beetje meer beschermd staan. De donkere kleur van de bakken zorgt er ook voor dat de grond een tikje sneller opwarmt.
(In warme, droge periodes betekent dat waarschijnlijk ook dat ik wat meer water moet geven, maar in vierkantemeterbakken is dat meestal gemakkelijker en minder dan in volle grond.)

Het volièregaas zie je niet meer. Aan de buitenrand van de bakken had ik meteen dat 'kattenzand' uitgestrooid, op een hand breed van de buitenrand, om te vermijden dat we ons zouden kwetsen aan dat gaas en om onkruid te onderdrukken.
We hebben hier nogal wat last van woelratten. We hoeven geen biljartlakengazon, dus mollen, natuurlijke vijanden van woelratten, zijn hier meer dan welkom.
Bij de meeste bakken groeiden ereprijs, bosaardbijen en andere kruiden tot dicht tegen de bakken. Dat doe ik niet meer. Nu laat ik langs het kattenzand nog eens een strook grond bloot liggen. Ik hoop het hiermee slakken wat lastiger te maken om bij de bakken te geraken.

In de vakken tussen de bakken groeien
- bodembedekkers (de al eerder vermelde ereprijs en bosaardbij, maar net zo goed maarts viooltje, zennegroen, brunel ...)
- kruiden (verschillende soorten bieslook, oregano compactum, tijm, kruiprozemarijn ...)
- groenten die te groot/niet geschikt zijn voor de bakken (courgette, pompoen, nieuw-zeelandse spinazie, rabarber)
- vroege voorjaarsbloeiers als paarse dovenetel, vogelmuur, sneeuwklokjes, crocussen ... want als vroege hommels en vlinders geen voedsel vinden, is het einde verhaal
Ik mik vooral op niet te hoog en lokkers van bestuivers. Eetbaar is een plus.

In een ingegraven emmer groeit watermunt en tussen de planten hebben we paddenschuilplaatsjes gemaakt. Iets als https://winkel.natuurpunt.be/np-kikker-en-paddenhuis.html, maar dan van gestapelde bakstenen. Een eind verder ligt ook een hoop oude kasseien, waar we soms hazelwormen vinden.
Bedoeling is natuurlijke vijanden van slakken te lokken. En misschien nog veel belangrijker: te genieten van het extra leven in de tuin.
zondag 21 maart 2021 - 01:42
pthomass

Pthomass

Dank je wel
Ik had een deel metskuipen gekocht en in de boden gaatjes geboord voor afwatering.
Sommige groot en rond, anderen rechthoekig, maar die zijn iets van 60x30 maar dat is de klein gebleken.

Het idee was dat ik makkelijk bakken kan verplaatsen omdat er een bodem aanwezig is. Met 2 personen opheffen en elders zetten zodat de onderliggende grond onderhoud kan hebben of als je wil verplaatsen voor andere redenen.
zondag 21 maart 2021 - 08:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon