menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde asperges (Ornithogalum pyrenaicum)

Merlin

Merlin

Hoi,
ik heb wat plantjes van deze wilde asperge besteld. Vroeger kochten we die wel eens en vonden ze best lekker. Nu ik wat verder kijk stel ik vast dat deze dus niks met een klassieke asperge te maken hebben... what's in a name?
Heeft iemand ervaring met deze groente aub? Aangezien het een bolgewas is, doe je de plant dan niet dood als je de stengel oogst, of schiet die daarna terug?
Dank bij voorbaat,

Eddy
zondag 21 januari 2018 - 17:02
Carib

Carib

Ik had nog nooit gehoord van het gebruik als groente, maar het is kennelijk de jonge bloemstengel die je oogst en dus niet het blad. Nu heb ik verschillende ornithogalums in de tuin, bedoeld als sierplant, maar die zaaien zich zo erg uit, dat ik sinds een aantal jaren een groot deel ieder voorjaar weer bij de grond afknip, maar desondanks komen ze ieder jaar terug. Het afknippen van de bloemstengel zal dus zeker geen kwaad kunnen, want het groene blad blijft immers gewoon aanwezig.
zondag 21 januari 2018 - 21:57
Merlin

Merlin

Dank je, Carib.
Klinkt heel logisch, alleen zie je op de reclamefoto's alleen maar Stengel(the)s, nooit blad! We zullen wel zien. Ze zijn best lekker, hoor. Alleen snap ik echt niet waarom ze het asperges noemen, nu ik weet wat ze zijn!
Ik heb trouwens ook enkele ornithogalums, maar bij mij zaaien die niet echt uit.

Eddy
maandag 22 januari 2018 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon