menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mieren

Ga naar meest recente reactie

garou

Garou

Wie kan mij helpen?
In mijn groententuin zitten mieren, op mijn appel en perziekenboom ook.
Hoe geraak ik op een biologische manier van die mieren verlost!
Heb vorig jaar vanalles geprobeerd maar niks helpte en dit jaar zijn ze er weer.
Wil niet direct insectiesidemiddelen gebruiken, voor toch goeie groentjes en fruit te hebben.
Alvast bedankt
woensdag 2 mei 2007 - 03:26
Bowie

Bowie

Als er op de appel- en perzikboom mieren zitten, zullen er ook bladluizen zitten, de mieren leven nl in symbiose met de luizen.
Kijk maar eens goed naar de onderkant van de bladeren. Vorige vrijdag zaten er bij onze appelboom ook luizen, zo heel lichte groene, je zag ze bijna niet zitten op de groene bladeren.
Met een krachtige waterstraal hebben we de meeste er toch afgekregen, dit hebben we 2 dagen na elkaar gedaan, en voor de moment zie ik geen luizen meer. Hopelijk blijft dit zo.
woensdag 2 mei 2007 - 03:42
garou

Garou

Als er op de appel- en perzikboom mieren zitten, zullen er ook bladluizen zitten, de mieren leven nl in symbiose met de luizen.
Kijk maar eens goed naar de onderkant van de bladeren. Vorige vrijdag zaten er bij onze appelboom ook luizen, zo heel lichte groene, je zag ze bijna niet zitten op de groene bladeren.
Met een krachtige waterstraal hebben we de meeste er toch afgekregen, dit hebben we 2 dagen na elkaar gedaan, en voor de moment zie ik geen luizen meer. Hopelijk blijft dit zo.


Hallo Tania,
Ik wil het wel met de waterstraal doen, maar aan mijn peziekenboom hangen al kleine perzikjes aan en wil deze niet beschadigen!!
Ja, ik hoop dat ik ze weg krijg want ik haat mieren!
woensdag 2 mei 2007 - 03:47
Spuddy

Spuddy

Nog meer trukjes:

Als u last heeft van mieren is er een plantaardige oplossing voor uw probleem. Als er goudsbloemen, afrikaantjes, lavendel, boerenwormkruid, of bieslook geplant wordt bij de plaats waar de mieren overlast bezorgen maken de mieren liever een omweg. Mieren hebben een hekel aan de geur van deze planten.

Als u last van mieren heeft spuit dan een streep met citroen afwas over de plek waar ze steeds vandaan komen, ze zijn echt de volgende dag nergens meer te vinden.
- Diny van Veltum

Nog een milieuvriendelijke tip tegen mieren in de tuin: giet enkele dagen achter elkaar liters kokend water over de nestuitgangen. Je hebt hier echt liters voor nodig, want de gangen zijn erg lang.
- Claudy

Bij last van mieren kun je koperdraad voor de dorpel van de deur spannen. Mieren komen niet over koper heen.
- Tineke

Om mieren weg te sturen bv. achter op het plaatsje, het gebruikte afwaswater over de plaats waar ze zijn gooien en weg zijn ze. Lukt dat niet in 1 keer, dan meerdere keren herhalen. Het lukt bij mij altijd!
- Marielle

Deze tip werkt echt: (van mijn oma) Bij mieren: Strooi op het mierenpad of uitgang koffiedik (gewoon uit de filter) na een/twee dagen zijn de mieren weg. Je kunt het hierna gewoon opvegen.
- K. Niemeijer

Heeft u veel last van mieren, strooi dan wat vimpoeder op de nestjes, de mieren hebben een hekel dat de poeder aan de pootjes en de vleugels zitten. Na een paar dagen zijn ze zo goed als verdwenen.
- Wieny Joziasse

Mieren blijven uit huis door gewone talk poeder te strooien. Bijv. langs de drempel van de buitendeur. Na regen wel herhalen. Goedkoop en milieu vriendelijk.
- Alrik van Wijk

Bij last van mieren leg je enkele stuivers op de plek waar de mieren zijn en ze verdwijnen binnen een mum van tijd.
- W. Ploeger

Met een 5 cent euro muntstuk, houdt u mieren op een afstand. Leg een muntstuk (of meerdere) bij de deuropening, en de mieren blijven liever buiten.
- Wijnie

Leg daar waar de mieren binnenkomen enkele kruidnagels, de mieren mijden deze plaats
- D.J.de Knegt van Dalen

Met afwasmiddel een lijn trekken voor het gat en daar waar de mieren binnen komen. Even een twee of drie dagen laten staan, en...echt geen last van mieren!
- Brigitte

Mazena of ander bindmiddel bij het mierennest, als de mieren dit eten zet het uit en overleven ze dit niet. Gekookt water op het nest gieten of afwas in het mierennest spuiten.
- Karin

De ingang van de mieren een paar keer goed inspuiten met glassex, ze verdwijnen streeploos.
- Sibella

Gewoon een 5 euro centje leggen op de plek waar ze vandaan komen u zult zien dat ze verdwijnen.
- Marion

Als u niet wilt dat de mieren in een lange rij uw huis binnen wandelen maar wel gewoon buiten mogen blijven dan is een watje met chloor genoeg. Leg dit op de plek tot waar ze mogen komen en ze zullen niet verder lopen maar een andere weg gaan. Doeltreffend en miervriendelijk.
- Annemieke

Strooi een beetje bruine suiker waar er mieren komen. Mieren storten zich op suiker, maar de bruine suiker gist in hun magen. Niet goed voor de mieren maar zeker veilig voor spelende kinderen....
- Dirk Janssens

Ik heb maizena geprobeerd om mieren te bestrijden in huis (er zit een mierennest net bij de tuindeur), maar maizena helpt niet hoor??!!
- Hanneke

EEN TEENTJE KNOFLOOK OPEN SNIJDEN, EN BIJ HET NEST NEERLEGGEN. OF ZELFRIJZEND BAKMEEL STROOIEN. (GEEN MIER MEER TE BEKENNEN )
- RIENSTRA

Gewoon pure ammoniak in de gaten gieten en ik heb ze nog niet weer gezien.
- Jakob

Strooi BAKPOEDER op de uit-en of ingang van het mierennest; demieren nemen het mee in het nest en eten ervan;ze zullen allen sterven door uitzetting;dit werkt wel degelijk!!
- PiJay60

Doe op een mierennest wat zout dan komen bijna alle mieren eruit en dan kokend heet water over heen gooien doe dit 1 a 2 keer en het werkt wij hebben er geen last meer van.
- Sonja

Strooi waspoeder op het traject van de mieren en je ziet er geen terug!
- Siny Nijmeijer
woensdag 2 mei 2007 - 19:47
garou

Garou

Hallo Spuddy,

Heel erg bedankt voor de trukjes ik ga het zeker uit proberen, zodat ik van die vervelende beestjes vanaf ben.
Bedankt
vrijdag 4 mei 2007 - 04:20
brompie

Brompie

laten we niet gaan proberen om de mieren op allerlei manieren uit de tuin te jagen tenslotte doen ze ook nog nuttig werk.
En bedenk wel dat wij slechts te gast zijn in de natuur.
Maar ja dat is de mens alles vernietigen wat we eng of lastig vinden.
Grt Brompie
zaterdag 5 mei 2007 - 03:54
garou

Garou

Brompie,

Ik zet ook geen groenten en fruit omdat de mieren het zouden kunnen op eten.
Ik eet de perzieken en de rest liever allemaal zelf op anders heb ik er ook niks aan.
zaterdag 5 mei 2007 - 14:19
Maxpowa

Maxpowa

Behalve bladsnijdermieren kan ik mij moeilijk inbeelden dat ze aan je sla en courgettes gaan zitten. Hoe lang werk je eigenlijk al in je tuin? Doe je dan al altijd alles dood dat beweegd of enkel mieren?

Mischien best gewoon beton gieten...

Steven
zaterdag 5 mei 2007 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon