menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Wie herkent deze champignon?

Ga naar meest recente reactie

JackDaniels

JackDaniels

Vandaag in de tuin gevonden. En als er nu 1 ding is waar ik totaal geen verstand van heb, dan is het wel van (wilde) champignons. Er staan er een tiental te groeien. Weet iemand welke het is? Is die eetbaar? Of meteen de hele handel verwijderen?

Groenten

woensdag 16 augustus 2017 - 21:41
JackDaniels

JackDaniels

Ik heb nog foto's maar moet ze (denk ik) apart toevoegen in een andere post

Groenten

woensdag 16 augustus 2017 - 21:42
JackDaniels

JackDaniels

En nog 1

Groenten

woensdag 16 augustus 2017 - 21:42
LT

LT

Ga maar eerst jouw handen wassen....Misschien wel vergiftig
woensdag 16 augustus 2017 - 21:49
leerling

Leerling

Geen expert, maar wel al een korte cursus gevolgd bij Natuurpunt. ' t Was geen cursus 'paddestoelen determineren', maar eerder een 'paddestoelen weetjes en appreciatie' cursus.

Daar geleerd dat je paddestoelen niet plukt (tenzij je ze wil opeten). Je kan de onderkant bekijken met een spiegeltje, en als het om een plaatjeszwam gaat, kan je met een wit doekje over de plaatjes wrijven om de kleur van de sporen na te gaan. Met behulp van die info gecombineerd met kleur van het hoedje, vindplaats, geur... kan je, als leek, dan beginnen zoeken in de boeken.

Een paddestoel is het vruchtlichaam van een zwam. Het is een teken dat je bodem (alvast op die plek) gezond genoeg is om ze hun werk te laten doen.

Wat maakt het uit of deze paddestoel eetbaar is of niet? Zou je hem durven eten als iemand hier beweert dat hij eetbaar is? Waarom wil je hem verwijderen als hij niet eetbaar zou zijn?

Wist je dat bv. bomen zwammen gebruiken om met elkaar te communiceren? Dat sommige planten het alleen maar goed doen als er bepaalde zwammen in de buurt leven?

Er zijn hier geen paddestoelen die je het hoekje om helpen door hen aan te raken. Kinderen gaan er niet spontaan van eten.

Paddestoelen hebben een korte levensduur. Gewoon laten staan, zou ik zeggen. En nieuwsgierig worden. Misschien een cursus volgen. En/of een boek raadplegen.
donderdag 17 augustus 2017 - 00:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon