menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Teveel blad gesnoeid bij trostomaten

Marbe

Marbe

Hallo iedereen

Wij zijn nieuw hier. Sinds enkele maanden zijn we begonnen met een kleine moestuin.
We moeten ook nog alle plantjes in de tuin voorzien en hebben al gekozen voor een aantal fruitboompjes.
Dat ziet er mooi uit en je krijgt er nog wat gezonds van terug

Onze 4 tomatenplanten (origineel gekocht als cherry en snoeptomaten, maar blijken eerder trostomaten te zijn ) zijn sinds kort heel erg aan het groeien. Ik had wel stokken, maar die kwamen niet hoog genoeg waardoor de planten terug zijn gaan hangen. We hadden eerlijk gezegd niet gedacht dat het dadelijk zo goed zou gaan.
Gisteren ben ik hogere draaistokken gaan halen (1,5m). Ik heb de planten er zo goed mogelijk op overgebracht.
Omdat alles een beetje een warboel aan het worden was, heb ik redelijk wat blad moeten snoeien om alles terug te vinden (dieven moesten er ook terug uitgehaald worden).

Nu heb ik schrik dat ik toch teveel blad heb weggehaald.
Gisteren las ik dat je dan kans hebt op gescheurde tomaten omdat de vruchten teveel voedingsstoffen binnen krijgen. Bovendien zou er dan risico zijn dat je teveel nitrieten hebt in je tomaten.

Mag ik de huidige tomaten laten hangen of moet ik ze weg doen wegens kans op 'giftige tomaten'?
Mag ik verwachten dat er nog voldoende blad gaat bijkomen?
Stop ik best even met extra voedingsstoffen te geven (ik heb een 2-tal weken de eerste keer gegeven en zou dus waarschijnlijk binnen enkele weken terug wat bijstrooien).

Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen!

groetjes Marijke

Groenten

vrijdag 21 juli 2017 - 06:24
louise

Louise

Er zit nog altijd wat gezond blad op de plant. Dus die "noodrijping" met te veel nitrieten, zal niet plaats vinden. De onderste bladeren verwijderen is prima: minder kans op ziekten en ze zijn meestal al gedeeltelijk verdroogd, dus toch niet zo belangrijk meer voor de fotosynthese. Geniet van uw eigen oogst!
zaterdag 22 juli 2017 - 13:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon