menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Last van de vrieskou of de warmte ???

Ga naar meest recente reactie

Roxanne

Roxanne

Help mijn jonge scheutjes zijn helemaal van de kaart. Ik was er zo fier op ! De zaadjes die ik begin april geplant heb begonnen eindelijk te schieten. Deze staan in mijn serre dus dacht ik niet dat het er zou vriezen. En nu schijnt de zon volop en is het veel te warm. Mijn worteltjes maïs en pompoen hebben er blijkbaar geen last van. Zouden deze er nog doorkomen ? Ik hoop van wel anders moet ik opnieuw zaaien.

Groenten

donderdag 20 april 2017 - 17:11
Roxanne

Roxanne

Ziehier de 2de foto die er blijkbaar niet bij stond.

Groenten

donderdag 20 april 2017 - 17:12
Druifje

Druifje

Wat voor groenten zijn dat.? bijna niet meer te zien ? Tomaten of boontjes ? . Mvg ken....
woensdag 26 april 2017 - 20:48
leerling

Leerling

Dit zien er mij eerder plantjes uit die last hebben van droogte (door teveel warmte) dan plantjes die last hebben gehad van vrieskou.

Door vrieskou gaat het vocht in de cellen uitzetten waardoor die bartsen/kapot springen. Meestal krijg je dan bruinverkleuringen.
Dit ziet er mij meer uit als verschrompeling door droogte.

Ik zou deze potjes eens goed onderdompelen in een emmer water. Wachten tot er geen belletjes meer boven komen en ze er dan weer uit halen ('t is niet de bedoeling dat je ze verdrinkt door ze er te lang in te laten staan). Als je over 2 dagen geen verbetering ziet, zou ik opnieuw zaaien.

Als het terug echt warm wordt, zorgen dat de hitte uit de serre kan (raam open zetten).
donderdag 27 april 2017 - 01:00
Roxanne

Roxanne

Duifje, de eerste foto is een aubergine en de andere zijn boontjes.

Leerling, had mijn venster in mijn serre dichtgedaan omdat het ging vriezen en doordat ik niet op tijd thuis was om alles weer open te zetten.
Ik vind het moeilijk om zo kleine scheutjes water te geven. Te veel water is ook niet goed. Maar wanneer is goed bevochtigd ? Ik ben bang dat ze dan gaan rotten.
donderdag 27 april 2017 - 17:05
leerling

Leerling

Als je ze even onderdompeld zoals hierboven beschreven is de aarde goed nat . Als je de potjes dan terug op de grond zet (zoals op jouw foto's), kan het overtollige water gemakkelijk weer weg.
't Is niet iets dat je elke dag moet doen, maar plantjes die een tijdje (te) droog hebben gestaan, krijg je er met wat geluk zo terug bovenop.

Daarna is het wat in 't oog houden. De grond mag niet uitdrogen, maar moet ook niet kletsnat zijn (buiten voor waterminnende planten als bv. waterkers) want dan gaan de wortels inderdaad rotten. Als je erop zou nijpen en er zou water uitsijpelen, dan zit je fout.
Ik steek meestal een vinger bovenaan in het zand om te voelen of dat nog wat vochtig is. Als het droog aanvoelt, dan geef ik water. Genoeg, zodat het ook bij de wortels kan. Als je alleen het top laagje vochtig houdtm heeft de plant er niks aan.
Als ik denk dat ik misschien teveel heb gegeven, dan zorg ik dat het ook weer weg kan (dus dan zeker niet in een schoteltje zetten dan).
donderdag 27 april 2017 - 23:57
Roxanne

Tekst aangepast

Roxanne

Ik heb ondertussen de scheutjes even ondergedompeld en ik denk dat ik er toch een paar zal kunnen houden. Mijn aubergineplantje heeft ondertussen al nieuwe blaadjes onderaan. Bij de boontjes heb ik de slechte blaadjes verwijderd en het ziet er al wat beter uit. Bedankt voor de tip !!!

Groenten

vrijdag 28 april 2017 - 19:17
leerling

Leerling

Blaadjes verwijderen heeft alleen zin als ze echt helemaal verdord zijn of als hun stengels verdord zijn. Meestal stoot de plant ze dan zelf wel af.
Slappe blaadjes komen na zo'n waterbehandeling dikwijls terug (grotendeels) goed.
Zolang het bladgroen nog koolhydraten kan aanmaken, laat je ze beter staan.
vrijdag 28 april 2017 - 23:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon