menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afstanden

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

'k Snap weer iets niet.

Op pakjes van groentenzaden lees je dingen als: zaaien in rijen op 30 cm van elkaar en in de rij uitdunnen op 20 cm.

Waarom kunnen die rijen dan ook niet op 20 cm van elkaar?

In vierkantemeterbakken wordt veel dichter op elkaar gezaaid dan in gewone bedden. Waarom kan dat ook niet in gewone bedden?
woensdag 12 april 2017 - 23:59
WielS

WielS

Hoi leerling, ik wil niet als onderwijzer overkomen maar uit eigen ervaring als groenteteler kan ik u melden dat iedere groente zijn eigen meest gunstige plantafstand heeft.
Daarbij spelen de grondsoort en bemesting ook een belangrijke rol.
50 jaar geleden zei een boer tegen mij;
Voor diep ploegen en dik zaaien hoef je de schuur niet groter te maken .
Vr. Gr. Wiel.
donderdag 13 april 2017 - 07:26
leerling

Leerling

Wijze woorden, Wiel. En ik ben nog altijd veel aan het leren, dus absoluut geen probleem met onderwijzers.

Maar het deel dat ik niet begrijp is waarom planten in de ene horizontale richting (aftstand tussen de rijen) meer plaats nodig zouden hebben dan in de andere (afstand tussen de planten in dezelfde rij).
zaterdag 15 april 2017 - 19:14
WielS

WielS

Meestal staat een grotere afstand tussen de rijen geadviseerd dan in /op de rij.
Voor het makkelijker kunnen werken is dit bv. bij aardappelen het aanaarden.
In de professionele teelt is het makkelijker te mechaniseren o.a. Het rooien van gewassen.
zaterdag 15 april 2017 - 20:21
leerling

Leerling

Bedankt, Wiel.

Ik begrijp uit je antwoord dat het voor de planten zelf dus niet hoeft.

Als je in bakken teelt, dan kun je vanaf de kant overal gemakkelijk bij. De kortste van de twee afstanden in beide richtingen aanhouden lijkt me daar dus voldoende.
zaterdag 15 april 2017 - 20:33
WielS

WielS

Helemaal goed !!
zaterdag 15 april 2017 - 20:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon