menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaadjes buiten ontkiemen niet

Ga naar meest recente reactie

Catgarden

Catgarden

Begin april heb ik zoals elk jaar 3 soorten snijsla gezaaid.
Anders ontkiemt dat heel rap maar tot nu toe nog niks... door het droge weer heb ik mijn moestuin water gegeven maar toch komt er geen sla boven.

Gaat het gewoon trager door het droge weer en moet ik nog meer water geven of gewoon nog geduld hebben of opnieuw zaaien ?
zaterdag 28 april 2007 - 19:58
printemps

Printemps

misschien is het zaad te oud
probeer es met vers zaad
of dek de grond wat af tegen de zon

grtzz
zaterdag 28 april 2007 - 20:35
Catgarden

Catgarden

Ik heb al het afgedekt met vliesdoek omdat de grond niet zo rap zou uitdrogen.
Maar misschien is het zaad inderdaad te oud, is van 3 jaar geleden maar op het pakje stond dat ze nog goed zijn tot 2008. Is wel raar als het een beetje aan de oude kant is dat er helemaal niets boven komt, er zou toch nog een beetje moeten kiemen ?
zaterdag 28 april 2007 - 21:25
printemps

Printemps

doe eens een test (binnen)
doe de zaadjes op nat keukenpapier zoals je doet met tuinkers
dan weet je het direkt

grtzz
zaterdag 28 april 2007 - 21:41
PIRREWIET

PIRREWIET

hallo

dit heb ik nu ook al 2 keer voorgehad
eerste keer sla gezaaid kwam goed uit 10 dagen later van hetzelfde zakje zaad bijna niets uitgekomen.enkele dagen later weer gezaaid en weer bijna niets
vorige week een andere soort en nu is de kieming zoals het moet ik heb nu wel in kleine perspotjes gezaaid en die goed vochtig gehouden en buiten in de schaduw geplaatst.

het zal wel te maken hebben met dat warme weer denk ik.

groeten pirrewiet
zondag 29 april 2007 - 05:47
JovanDreumel

JovanDreumel

De kiemteperaturen liggen voor sla nu haast te hoog.
maandag 30 april 2007 - 16:11
an

An

bij mij zijn alle zaadjes van sla ontkiemt zijn allemaal met 2 blaadjes nu.
dat waren zaaimatjes van mc donald.
gr an
dinsdag 1 mei 2007 - 05:33
Catgarden

Catgarden

Aan de kiemkracht van de zaadjes ligt het alvast niet...
Ik heb 5 zaadjes van de 3 soorten snijsla en rucola getest tussen nat keukenpapier en na 1 dag kiemden ze al.

Ik hou de grond in de moestuin nochtans mooi vochtig... ik begrijp het niet... anders is sla zo'n makkelijke kiemer en nu wil ze gewoon niet boven komen.
woensdag 2 mei 2007 - 18:09
an

An

catgarden
ik heb mijn sla in potten laten opkomen en niet in de volle grond en ze zijn al 3 cm hoog
mijne komt ook niet in de volle grondt heb de plaats er niet voor wil het proberen in potten.
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 01:29
lisa

Tekst aangepast

Lisa

ik heb de sla in een pot gedaan is goed uitgekomen en die in de volle grond helemaal

groetjes lisa

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 3 mei 2007 - 05:42
an

An

dat ziet er goed uit lisa dat wordt smullen,
maar wat hebben jullie daar toch allemaal grote tuinen zeg.
ga ze vandaag ook verpotten
waar ze in kunnen blijven tot ze een krop zijn
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 16:03
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Zo te zien gaat je sla allemaal tegelijkertijd krop vormen.
Doe je niet aan opvolgteelt bij je sla? (om de paar weken wat sla zaaien)

Die staan allemaal mooi netjes op een rij. (4 soorten denk ik)
donderdag 3 mei 2007 - 16:08
an

An

tania ik had matjes ik had ze ook beter kapot kunnen scheuren en om de zo vell tijd kunnen doen ik heb nu ook 24 kroppen tegelijk
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 17:38
Bowie

Bowie

Je kan er ook slasoep van maken.
donderdag 3 mei 2007 - 19:01
an

An

lijkt me vies
donderdag 3 mei 2007 - 20:38
Bowie

Bowie

Nee, integendeel is heel lekker, zo'n beetje als spinaziesoep.

Het is geen grapje hoor, je kan er echt slasoep van maken.
donderdag 3 mei 2007 - 20:49
an

An

heb het allebei nog nooit gegeten ben gek op verse spinazie en sla
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 20:52
Bowie
donderdag 3 mei 2007 - 21:18
lisa

Lisa

ja zeker tania,ik heb al kleine plantjes weer voorgezaait wij leven gewon gezond en zo als
nu komt er veel groente op het boord

groetjes lisa
donderdag 3 mei 2007 - 21:46
an

An

lisa
ik heb mijn sla net over gespeent om kroppen te worden, 1 per potje ik heb nu
12 a 14 kroppen sla gedaan de rest was nog te klein
en wanneer moet ik dan weer gaan zaaien

en tania ik zal die sites even bekijken en je hoort van mij, waar smaakt het naar.
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 22:06
Bowie

Bowie

Ik heb ook weer wat sla gezaaid: groene eikenbladsla, gezaaid op 12april in een champignonbakje. In mijn bureau gezet (koelste plek in huis).
Nu pas begint die boven te komen.

An, normaal om de 2 à 3 weken, afhankelijk natuurlijk hoeveel je sla je zelf eet.
donderdag 3 mei 2007 - 22:11
an

An

met dit weer en nu we nog met zijn 5 zijn 2 kroppen per keer.

waar proeft eiken blad sla naar ik
vindt gewone sla het slekerst en dan komt ijsbergsla en meer heb ik niet gegeten..
ja mieschien in die kant en klaar zakjes dat lijkt wel konijnen voer zo grof

gr an
donderdag 3 mei 2007 - 22:17
lisa

Lisa

ik heb verschillende sorten gezaait ik hou ook wel van aparte sla

groetjes lisa
donderdag 3 mei 2007 - 22:19
an

An

ja maar waar proeft het naar ik ken maar 2 soorten met eten
donderdag 3 mei 2007 - 22:23
Bowie

Bowie

Ik probeer toch altijd verschillende soorten te hebben, dat staat nog zo mooi op je bord.
Momenteel heb ik: lollo rosso, lollo bionda, een kropsla, groene eikenbladsla en nog een rode sla, en raketsla. Dan leg ik er soms nog andijvie en spinazie bij.
donderdag 3 mei 2007 - 22:33
an

An

heb jij ook een moes tuin
volgens mij ken ik rode sla wel.
ja ik heb geen moes tuin
ik moet het tussen mijn planten doen of in potten
gr an

heb ik wel eens gedaan in het andere huis andijvie en sla tussen de struiken
donderdag 3 mei 2007 - 22:43
Bowie

Bowie

Ik heb ook niet zoveel plek in de moestuin (ik gebruik al de helft van mijn zus haar moestuin voor mijn tomaten ).

Mijn sla staat nu een beetje overal, een deel tussen de tomaten, een deel tussen de bonen. Dat is maar tot als die te groot gaan worden natuurlijk. Ook nog een deel in rechthoekige plastieken bloembakken, en dan nog een deel in de serre. In de serre ook maar tot op het moment dat ik de plaats nodig heb voor mijn meloenen en komkommers.

Dan zet ik ze tussen mijn fruitbomen.
donderdag 3 mei 2007 - 22:47
an

An

heb jij meloenen en komkemmer lekker zeg hoe doe je die ben ik vast al te laat mee denk ik
en heb je mijn mailtje nog gehad over de aardbeien
donderdag 3 mei 2007 - 22:51
Bowie

Bowie

Komkommer dat is de 1ste keer dat ik dat probeer.
Watermeloen en gallia's was vorig jaar de 1ste keer, hier zie je foto's ervan: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=1724&hl=meloenen
Nu ga ik weer gallia's en golden midget (watermeloen, de grootte van een tennisbal).


donderdag 3 mei 2007 - 23:15
Bowie

Bowie

Ik probeer elk jaar verschillende groenten/soorten te kweken.

Verandering van spijs doet eten!!!!

Laatst nog van Lacegarden warmoes gekregen, had er nog nooit van gehoord, dus zelf zou ik dat nooit kopen.
Wel we gaan zien wat dat geeft dit jaar, misschien vinden wij het wel ongelooflijk lekker.
donderdag 3 mei 2007 - 23:18
an

An

lekker allemaal kan ik nog galia meloen of zo zaaien en waar kan je die zaadjes halen
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 23:57
Frieke

Frieke

Bowie,
Heb net van mijn vader enkele plantjes van watermeloen gekregen(de eerste keer dat ik dit doe), moet ik die in mijn veranda houden en hoe groot worden die? Kan ik die in pot houden? Moet ik die omhoog binden? (zal moeilijk worden in de veranda) Maar als je iets wil hebben moet je er wat voor over hebben zeggen ze, dus ....
Oja, hebben die veel voeding en water nodig?
Sorry, ik ben een leek
gr Frieke
vrijdag 4 mei 2007 - 01:26
andre

Andre

Frieke

Water meloen wordt altijd geteeld vlak dus niet aan draden . In ons klimaat is de teelt alleen mogelijk in een koude serre. Watermeloen vragen warmte, water, voedsel en ruimte

andre
vrijdag 4 mei 2007 - 02:07
Bowie

Bowie

Frieke, een paar reactie hogerop, kan je de foto's zien van mijn watermeloen en gallia's van vorig jaar.

De gallia's lukten perfect om die langs draden omhoog te laten klimmen (op voorwaarde dat er natuurlijk niet teveel aanhangen). De watermeloen had ik ook zo gedaan, maar die woog op het einde heel zwaar door, dus beter om die in een platte bak te laten groeien.

Bij mij stonden ze in de serre in volle grond en die staat volledig op het zuiden, water heb ik dus nooit gegeven.

Dit jaar ga ik opnieuw watermeloen kweken: Golden Midget, is maar zoiets als een tennisbal, dus ga ik die opnieuw aan een koord omhoog laten klimmen.
vrijdag 4 mei 2007 - 02:48
Frieke

Frieke

André en Bowie bedankt.
En ja Bowie, ik heb de foto's gezien, ferme meloenen

Gr Frieke
vrijdag 4 mei 2007 - 02:57
Bowie

Bowie

Ik heb je juist nog een mailtje gestuurd enne ben jij ook Frieke op 't tomatenforum?
vrijdag 4 mei 2007 - 03:02
Frieke

Frieke

Ja Bowie,
Dat ben ik ook hihihi

gr Frieke
vrijdag 4 mei 2007 - 04:35
pbl

Tekst aangepast

Pbl

...Laatst nog van Lacegarden warmoes gekregen, had er nog nooit van gehoord, dus zelf zou ik dat nooit kopen.
Wel we gaan zien wat dat geeft dit jaar, misschien vinden wij het wel ongelooflijk lekker.



Warmoes (in nederland meestal snijbiet genoemd) is een dankbare groente om te kweken: makkelijk, neemt weinig plaats en groeit snel. Ik heb het nu voor het vierde jaar en vind het echt lekker. Het jonge blad, 5 tot 10 cm groot zijn rauw lekker in gemengde salades. Het grotere blad 15 tot 30 cm (of groter) kan je klaarmaken als spinazie, qua smaak heeft het er ook duidelijk van weg.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik ken drie soorten: rode, (donker) groene en gele (lichtgroen). De gele is het fijnst van smaak, de groene en rode worden iets bitter (het zijn bij elkaar in groepen ook mooie planten in een siertuin).

Je kan het snijden als spinazie, maar ik geef de voorkeur aan bladplukken, de plant blijft dan vanuit het intacte hart nieuwe bladeren produceren. Ik zaai 1 regel van 1 -1 1/2 meter (afstand in de rij 4 a 5 cm) en daar hebben we met z'n tweeën eigenlijk al te veel aan.

Bij grotere bladeren heb je echt een dikke bladsteel (net als bij rabarber maar dan iets minder), deze kan gekookt ook gegeten worden (weer is de gele hier het best van smaak...vind ik ).

Aan het einde van het seizoen kan je de planten laten staan en dan begin maart van het volgende jaar trek je alle lelijke bladeren weg en begint tie met frisse groene jonge blaadjes weer uit te lopen. Vanaf half maart tot ver in april kan je er dan nog een paar porties afhalen alvorens ze gaan doorschieten. Half maart kan je trouwens al weer nieuw zaaien, tot zeker begin augustus, terplekke en dan zo nodig wat uitdunnen.


Groet, Peter
zaterdag 12 mei 2007 - 21:45
pbl

Pbl

Dacht dat het einde van pagina 1 het laatste bericht was, vandaar dat ik tussen de meloen berichten over warmoes doorging...

Meloen vind ik zelf een moeilijke plant, ze stellen wel wat eisen en verzorging. Onderstaande is de grootste die me gelukt is te kweken (twee seizoenen geprobeerd). Uit de winkel zijn ze echt een stuk smakelijker...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Type "Ogen" van origine afkomstig uit Israël.
zaterdag 12 mei 2007 - 22:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon