menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Beschut telen in moestuinbak

Ga naar meest recente reactie

jcjab

Jcjab

Hallo,
Ik heb moestuinbakken gemaakt, en ik zoek degelijke materiaal om overkappingen te maken. De bedoeling is dat ik beschut zou kunnen telen tijdens de koudere maanden, en dat ik ook vogelnetten en insectengaas kan erover spannen tijdens de warmere maanden.
Zoals te zien is (hoop ik) op de foto heb ik pvc-buizen en plastic gebruikt voor het beschut telen. Dit zijn 20 mm diameter buizen met een lengte van 3 m die normaal gebruikt worden voor elektrische kabel in te trekken. Die buizen zijn relatief flexibel maar kraken wel regelmatig als ze geplooid worden, wat natuurlijk moet over de overkapping te maken. Daardoor kan ik ze niet mooi plooien zodanig dat de overkapping volledig dicht is. De groene 10 mm buizen zijn voor plastic niet sterk genoeg, voor netten en gaas heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb langs de weg langs de weg betere en mooiere structuren gemaakt met vooraf geplooide buizen gezien, maar nergens gevonden waar ik die kon kopen.
Is er iemand die mij zouden kunnen helpen ? Ik woon in Oostende, en in de tuincentra die ik regelmatig bezoek heb ik tot nu toe iets gevonden.
Daar steeds meer mensen moestuinbakken gebruiken zou ideeën daaromtrent uitwisselen een goede topic kunnen zijn.
JC

Groenten

maandag 21 november 2016 - 14:49
RLNDS.nl

RLNDS.nl

Hallo Jcjab,

Ik vind uw moestuinbakken er erg mooi uitzien en zou deze zelf ook willen maken.
Heeft u voor mij misschien een bouwtekening met de afmetingen enz?

Alvast bedankt!
woensdag 7 december 2016 - 08:55
jcjab

Jcjab

Hallo,
Een bouwtekening heb ik niet, mar ik kan het volgende vertellen.
Het zijn 3 bakken van 2 m * 1.4 m * 0.75 m, en daarvoor heb ik geïmpregneerd hout klas 4 gebruikt. Die afmetingen heb ik gekozen omdat die overeenkomen met de lengtes die beschikbaar waren zodanig dat ik geen verlies had en dat ik gemakkelijk overal toegang had.
Daarbij heb ik hoekbalken van meranti van 0.05 * 0.05 m gebruikt.
Ik heb geen worteldoek gebruikt op de grond, wel op de binnenkant van de bakken.
Ik ben begonnen met de korte zijkanten te maken, en heb ze daarna aan elkaar vastgemaakt voor en achter met een plank van de lange kant.
Alles is vastgemaakt met vijzen (200 à 300), en daarmee moet goed opgelet worden want meranti is zeer hard en de planken moeten vastgemaakt worden aan de balken met sergeanten zodanig dat ze niet naar achter gaan tijdens het vastschroeven.
Hopelijk kunt u daarmee aan de slag.
Succes, en laat maar iets weten.
JC
donderdag 8 december 2016 - 09:19
RLNDS.nl

Tekst aangepast

RLNDS.nl

Ik moest het eea opzoeken in het woordenboek
Maar met schroeven en lijmklemmen zit het hier wel goed!
Ik ga het zeker proberen. Bedankt voor de informatie

Nog een vraag...
Zijn de bakken helemaal gevuld met grond/aarde of liggen onderin bijvoorbeeld stenen voor een betere drainage?
donderdag 8 december 2016 - 09:38
jcjab

Jcjab

Sorry voor het zoekwerk in het woordenboek.
De bakken heb ik gevuld met teelaarde, stenen heb ik niet gebruikt omdat ik denk dat teelaarde het water goed doorlaat, en dat uitdroging in een bak met een hoogte van 0.75 m meer probleem kan veroorzaken dat te veel water. Dit is echter wel een gok.
vrijdag 9 december 2016 - 10:07
jcjab

Jcjab

Hallo,
Zoals te zien is op de foto boven heb ik moestuinbakken gemaakt en het telen is echt een succes.
Wat ik wel niet verwacht had is dat er nu een 1/2 meter rond de bakken een modderpoel geworden is.
Heeft er iemand daar ervaring mee, en enig idee wat ik er kan aan doen?
Dank bij voorbaat voor de reacties.
maandag 18 september 2017 - 11:27
Tuinprins

Tuinprins

Dat het een 'modderpoel' geworden is rond de bakken komt doordat je altijd rond die bakken loopt. De grond verdicht dan op die plek en in regenrijke periodes loopt het water dan niet zo goed weg. Je kunt dit op verschillende manieren oplossen. O.a. tegels leggen, laag zwarte grond uitgraven en opvullen met schors of grind of gaten boren in de grond en opvullen met grind.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 september 2017 - 07:25
jcjab

Jcjab

Bedankt voor de reactie.
De kleinste handgrondboor die ik vind heeft een diameter van 90 mm, wat mij nogal groot lijkt.
Zou het de bedoeling zijn om zulke grote gaten te boren, of moet ik meer overwegen om gaten te boren met een boormachine met een redelijk lange boor (30 à 50 cm) en een kleinere diameter (3 à 4 cm).
Nog eens dank bij voorbaat voor de reactie.
woensdag 20 september 2017 - 11:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon