menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mozaiekvirus courgette?

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

Mijn 2 gele courgette planten hun bladeren worden helemaal geel, ... en op een andere courgette plant heb ik ook al gele stipjes gespot. Mag ik de gele bladeren afsnijden of geeft dat meer toegang voor schimmels?
Is dit de mozaiekvirusaantasting? en is dit schadelijk voor de vruchten ?

dank voor jullie advies.
zaterdag 2 juli 2016 - 22:44
Thefizyx69

Tekst aangepast

Thefizyx69

Mijn courgettes hebben er ook van en bruine verdroogde bladeren. Ik denk van ze uit te trekken nog geen 1 courgette gehad. Alleen kleine gele maar doordat er of een of ander reden geen mannetjes bloemen aankomen en de vruchten niet groeien doordat ze niet bevrucht worden.
zondag 3 juli 2016 - 08:33
martine

Martine

Hier zijn wel vrouwelijke en mannelijke bloemen. De courgette in wording vertoont rare bobbels, vandaar mijn vermoeden van het mozaiekvirus. Ik zal misschien toch best de zieke delen verwijderen en afvoeren om verdere uitbreiding te vermijden...
zondag 3 juli 2016 - 09:47
krissie

Krissie

@ Martine ,
Zou het niet kunnen dat het geen courgette is maar sierfruit ?
Die hebben zo van die rare bobbels .
zondag 3 juli 2016 - 11:13
martine

Martine

Krissie,

Het is gekocht zaad , idem als vorig jaar .Het zijn ook geen bobbels zoals op sierfruit. Ik heb net de gele bladeren ( niet geel van verdroogd, maar echt geel verkleurd, begonnen met enkele spots) verwijderd , alsook de courgette die er aan hing; Ik zal bekijken hoe het verder evolueert. Als het zich herhaalt zal ik die 2 planten verwijderen denk ik. Niet leuk, maar verder niet veel aan te doen denk ik.Ik heb ook nog wat basaltmeel verstoven, om de planten te verstevigen, maar of het iets gaat uit halen met dit natte weer...

zondag 3 juli 2016 - 11:31
Wouter2

Tekst aangepast

Wouter2

Die "bobbels" wijzen inderdaad op een virusaantasting, de vruchten zijn perfect gezond om te eten maar de plant zal er waarschijlijk niet zo veel meer produceren. Een virusaantasting is systemisch, het virus is dus aanwezig in elk deel van de plant, niet alleen in die vergeelde bladeren of die gebobbelde vrucht. Elk deel van de plant is besmettelijk. Niets zal de plant terug gezond kunnen maken. Zaai nieuwe planten, hou ze vrij van bladluizen, trips, alle zuigende en stekende insecten, raak geen aangetaste planten aan voor je gezonde planten aanraakt omdat je zo het virus verspreid. Over 6 weken zijn je nieuwe planten produktief als het weer meewerkt!
zondag 3 juli 2016 - 22:34
martine

Martine

Dank je voor de goede uitleg,: ik zal deze planten verwijderen. En ik had sowieso vorige week al een paar jonge planten gezet, om tot laat in de herfst te kunnen oogsten. Heeft het slechte weer ook met de besmetting te maken? Er zijn nog geen bladluizen op deze planten te zien geweest, en ook de slakken heb ik kunnen op afstand houden; Ik heb ze zelf gezaaid , en de grond met compost verrijkt.
groetjes,
zondag 3 juli 2016 - 23:09
Wouter2

Wouter2

Trips zijn die kleine, zwarte insektjes die je dikwijls in de bloem van een pompoengewas ziet. Google maar eens "trips op planten". Groet, Wouter.
zondag 3 juli 2016 - 23:26
martine

Tekst aangepast

Martine

Zieke plant verwijderd en ondertussen al 3 fijne courgettes (van een andere plant)kunnen oogsten
zondag 10 juli 2016 - 13:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon