menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Twijfel tomaten spuiten of niet?

Ga naar meest recente reactie

miriam

Miriam

wie spuit er hier zijn tomaten?
ik kreeg vorig j de plaag

donderdag 19 mei 2016 - 22:35
Thefizyx69

Thefizyx69

Ik had 2jaar geleden ook de plaag. Vorig jaar toch een keer of 2 gespoten met bordeause pap.
donderdag 19 mei 2016 - 22:50
baloe

Baloe

nope,... als het mislukt, dan mislukt het.
donderdag 19 mei 2016 - 23:16
Patrikc

Patrikc

Ik zet al sinds jaren alleen nog tomaten in de serre, dan hebben ze er geen last van.

Buiten was steeds een fiasco.
vrijdag 20 mei 2016 - 09:00
deHaan

DeHaan

En welke plaag is het?
vrijdag 20 mei 2016 - 09:57
verbena46

Verbena46

De gevaarlijkste ziekte is de schimmel "phytophora infestans"
(vaak bij mist en vochtig weer)
tast ook de aardappelplant aan

wij behandelen de planten ook met bord.pap want wil echt niet het risiko lopen
dat ik m'n hele tomatenteelt moet weggooien.
we hebben meer dan 100 planten en staan in de volle grond.buiten
.
gr.verbena
vrijdag 20 mei 2016 - 11:36
miriam

Miriam

de tomaten staan in de serre
Het verschil mee vorig jaar?Is dat het toen een plastiek tomaten serre was en nu heb ik een grote echte serre

Ik heb nu meer dan 40 stuks en 20 soorten dus het zou echt zonde zijn


Ik heb achter de serre steeds aardappelen ,en vorig jaar heeft mijn buur die 2 x mee gespoten

(omdat het nog een gedeelde tuin was)

Nu is het van ons en wil ik het zelf onderhouden

Ik dacht nu wel mijn aardappelen te spuiten

Ha th 69,jij spuit 2 x?
vrijdag 20 mei 2016 - 11:57
Patrikc

Patrikc

Als je het een beetje slim aanpakt (veeeeeeeeeel luchten en spaarzaam water geven) dan hebben tomaten in de serre geen last van Phytophtora, en moeten ze dus ook niet bespoten worden.

vrijdag 20 mei 2016 - 12:18
Thefizyx69

Thefizyx69

Mijn serre wordt goed verluchten maar kreeg de aardappelenplaag en was over gegaan op de tomaten. Ik spuit idd maar een keer of 2 bij de tomaten. De aardappelen verleden jaar ook maar 2x gedaan. Als het warm was geweest en ze voorspelden enkele dagen regen heb ik ze besproeid. Na de 2x niet meer.
vrijdag 20 mei 2016 - 16:09
miriam

Miriam

ja mijn schoonpa had ook de aardappel plaag en hij wou zijn ze nog niet oogsten
en volgens mij lag het daar aan.

nu is de tuin van ons ,heb ik een echte grote serre ,18 m2

ik hou het in het ook en blijf het hier ook opvolgen

dank u
zaterdag 21 mei 2016 - 11:18
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bordeauxse pap werkt alleen preventief en alleen als je om de 10-14 dagen spuit.
Maar het is giftiger dan je misschien denkt. Voor vogels en vissen, maar ook voor jezelf en zelfs voor je planten. En het werkt niet selectief. M.a.w. je vernietigt er ook gewilde schimmels mee.

Een paar citaten.

Uit wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Bordeauxse_pap:

Bordeauxse pap is beslist niet een van de minst giftige fungicides. Koper is als zwaar metaal potentieel schadelijk voor de gezondheid


Het regelmatig toepassen van het middel (...) leidt tot accumulatie van koper in de bodem. Via uitloging wordt koper nauwelijks uit de bodem verwijderd.


Uit Velt http://www.velt.nu/sites/files/content/documenten/Seizoenen/2008/seizoenen_november_december_2008.pdf
De ophoping van koper zal op termijn in de bodem moeilijkheden veroorzaken bij de opname van noodzakelijke sporenelementen, o.a. van mangaan en magnesium, door de plant. Daardoor ontstaan – bij herhaaldelijk gebruik van koperhoudende producten – gebreksziekten bij de planten.


In Nederland is het in de biologische teelt verboden.

Als alternatieven vind je
- resistente rassen gebruiken
- voorkiemen en zo vroeg mogelijk planten
- planten ver genoeg uit elkaar zetten zodat de lucht goed door de planten kan circuleren en (vooral voor buitenplanten) het loof goed kan opdrogen als het toch nat zou worden
- de grond rond de planten onkruidvrij houden
- een ruime teeltafwisseling toepassen (6 jaar)
- aangetaste plantdelen zo snel mogelijk verwijderen en verbranden of meegeven met het restafval
- preventief sproeien met
- 3 delen calcium melk mengen met 5 delen water
- een paardenstaartaftreksel (heermoes)






dinsdag 24 mei 2016 - 01:08
Boerke

Boerke

Eerste maal dat ik dit voor heb. Het lijkt dat de punten verbrand zijn. Ik heb het bij een vier tal planten voor.
Ik had de serre al zeker een maand gewit om hevige hitte tegen te gaan. Ik heb vier ramen die automatisch opengaan en de deur staat steeds op een kier van minstens vijf cm om luchtstroming te bevorderen. Ook zo kunnen de insecten binnen voor de bestuiving.

Groenten

zaterdag 11 juni 2016 - 15:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon