menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompoenen die alleen in een papieren zak willen groeien.

Eve

Eve

Ik versta er niks van. Ik koop pompoenpitten en doe er vier in wat grond, 1 pit per potje. Die vier potjes zet ik in een plastieken bak om de modder op te vangen, en ik leg dat papieren zakske waar de pitten in kwamen er bij in die bak, kwestie van te weten wat erin de potjes zit.
Niks groeit, en ik pak het pakske op om de achterkant nog een keer te lezen. Tot mijn grote verbazing vallen er 5 plantjes uit de onderkant van het pakske! De onderkant was doorweekt door het water in de grote plastieken bak, en de vijf pitten die er nog in zaten zijn allemaal ontkiemd, 2 ervan zijn zelfs 15 cm groot! Hoe kan dat nu? In de grond groeien ze helemaal niet! Het is nochtans grond voor zaailingen.

Ik heb nog wat andere planten die het mysterieus slecht doen, vooral courgettes (alhoewel de ronde varieteit ervan het enorm goed doet), en ik heb in de potjes gekeken en de meeste pitjes zien er nog hetzelfde uit als toen ik ze uit het pakske haalde, 2 weken geleden.
Bij de tomaten doen ze het bijna allemaal erg goed behalve de gele. Paprika's: slechts 1 van de 6 plantjes komt uit. Van de prinsessebonen groeit 1 op 5 plantjes, terwijl de watermeloenen het zo goed doen dat ik er een waterhoofd van ga krijgen als ik alles opeet.

Elke soort werd allemaal tegelijk geplant, staat in dezelfde temperatuur e.d. en ik volg de aanwijzingen van de verdeler of wat in de boeken staat. Wat is de logica achter deze grote verschillen? Help, alstublief, ik snap er helemaal niets meer van en zou uw advies erg op prijs stellen. Dankuwel!
dinsdag 24 april 2007 - 06:49
apekrul

Apekrul

Misschien was het iets te koud in de grond en heeft het zakje als serre gewerkt?
dinsdag 24 april 2007 - 15:46
Bowie

Bowie

Er zullen altijd een aantal zaden niet kiemkrachtig genoeg zijn, maar een opkomst van 1 op 6 zaden dat is toch weinig.

Zoals apekrul zegt, zal de grond te koud geweest zijn, heb je die buiten laten staan, lag er een doorzichtige plaat of had je de potjes met plastiek bedekt? Kwestie van een serre na te bootsen. Zoals het zakje een serre was voor de overblijvende pitten.

Was de grond misschien te nat?
dinsdag 24 april 2007 - 16:14
Eve

Eve

Voor de paprika's had ik ook gedacht dat het misschien voor de tomaten warm genoeg was maar voor de paprika's te koud. Allebei de soorten staan afgedekt. Ik ga het nog een keer proberen, deze keer hou ik ze in de keuken op de vloerverwarming, en ik heb ook een grondthermometer gekocht.

Die grote bak met pompoen-en courgettepittenpotjes die stond onder een groot plastieken doorschijnend "dak" dat ik er een paar dagen geleden afgehaald had omdat een aantal plantjes het goed doen en ik de hele bak ook naar de keuken verhuisd had (i.p.v. de living) waar ze warmer staan met die vloerverwarming. Ik ga er dus nu dat deksel terug op zetten en die plantjes die er al te groot voor zijn zet ik wel apart. Vraagje: die pitten die nog niet ontkiemd zijn: als ik de grond wat laat drogen en het warmer hou, komen die dan nog uit of moet ik met nieuwe pitjes beginnen? Dankuwel.
dinsdag 24 april 2007 - 16:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon