menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagjes over perspotjes ..

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik ben er voor het eerst in geslaagd degelijke perspotjes te maken.

Ik had het verleden jaar al eens geprobeerd met mijn kleigrond en die vielen snel uit elkaar bij regelmatig besproeien of regen.
Nu heb ik ze gemaakt met een mengeling van zuivere potgrond uit de brico en wat grascompost die ik uitgegraven heb op de plaats waar ik, 10 jaar geleden, mijn grasmaaisel ging storten (vooraleer ik begon te mulchen). En die potjes blijven stevig hun vorm behouden (zie foto).

Ik heb er, 2 a 3 weken geleden, al wat ijsbergsla in gezaaid (2 a 3 zaadjes per perspotje), heb ze dan onder koud glas gezet ... en het resultaat is erg matig : op 12 potjes maar 2 plantjes (zie foto).
Een drietal dagen geleden heb ik een nieuwe poging gedaan (weer 2 a 3 zaadjes per perspotje) en de potjes nu binneshuis gehouden en na een paar dagen zijn ze, zoals ook te zien op de eerste foto, al gekiemd.
Anderzijds heb ik toen ook een bakje gevuld met zuivere potgrond (zonder grascompost) en daarin hetzelfde gras gezaaid en ik heb dat bakje buiten, onder koud glas, geplaatst (zie foto 2), met een duidelijk beter resultaat. En die zijn niet binnenhuis geweest ...

vraag : moet ik daaruit besluiten dat grascompost toevoegen geen goed idee was ?

Ik zou in dit geval een groter aantal nieuwe perspotjes maken met enkel potgrond en daarin ook andere groenten zaaien. Maar ik heb daar nog een vraag :

Stel dat ik een tijdje weg ben, dan krijgen de perspotjes geen water. Een oplossing zou zijn het deksel van het koude glas weg te nemen, zodat de potjes beregend worden, dat is dus niet de actueel gedoseerde bevochtiging met een laagje water rond de potjes en af en toe besproeien met een benevelings-fles. Maar gaan die potjes bij regen niet in alkaar zakken ? Ik neem aan dat dat bij een echte stortbui wel het geval zou zijn ... Heeft iemand ervaring hier mee ? Wat kunnen die perspotjes weerstaan ?

En nu nog een derde vraag. Ik ga eens proberen om de plantjes uit het zaaibakje te "verspenen". Dat is totaal nieuw voor mij en ik lees in mijn Velt- "bijbel" dat ik voedsel moet toevoegen aan de bloempotjes waarnaar ik ze verspeen .. Mijn eigen compost is ueberhaupt nog niet verteerd. Er zijn nog blad- en keukenresten te zien... En ik hou niet van kunstmest. Kan iemand mee een natuurlijke manier aanraden om de "verspeen-grond" eerst wat te voeden ?

Hartelijk dank op voorhand.


PS. Voor mij zijn perspotjes heel interessant omdat ik hoop dit te kunnen combineren met onkruidbestrijding met "gemulchd" grasmaaisel. Ik ben immers zeker geen vlijtige onkruidbestrijder en (en dit is zeer belangrijk) onkruid wieden is in mijn zware kleigrond zeer moeilijk. Praktische alle onkruid breekt af en de wortel blijft in de aarde steken ...
Heeft iemand ervaring met onkruid bestrijden met mulching - heb hierover gelezen in Velt handboek (ik ben lid van Velt)

ik voeg de foto van het zaaibakje toe in een eerste reactie op mijn eigee bericht

Groenten

vrijdag 15 april 2016 - 18:30
jozefleon

Jozefleon

foto van zaaibakje ...

Groenten

vrijdag 15 april 2016 - 18:33
jeanne43

Jeanne43

Je zou ook eierdozen kunnen nemen. Je hebt dan 6 of meer zaaipotjes, die je later los kunt knippen en dan in een pot of in de grond kunt zetten. Het karton valt, als het vaak genoeg nat is geworden, vanzelf uit elkaar.
Als je een paar dagen weg bent, zou ik iemand vragen om de plantjes te verzorgen. Ik heb ervaren dat het vroeg onbedekt opstellen van jonge plantjes funest kan zijn. De duiven waren er dol op.
maandag 18 april 2016 - 22:41
jozefleon

Tekst aangepast

Jozefleon

Dank voor Uw antwoord en sorry voor late reactie.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van bewaterings- of bedruppelings-systemen die, gedurende je afwezigheid, er toch kunnen voor zorgen dat perspotjes "met hun voeten in het water" blijven staan.
Ik heb er hier enige gevonden en aan prijzen die ook voor de moestuin accepteerbaar schijnen ..

http://www.vitis-in-situ.be/shop/75-iriso-bewateringssysteem

Maar blijven de potjes bovenaan vochtig genoeg als ze enkel met hun voeten in het water staan en niet regelmatig besproeid of beneveld worden ?

Nogmaals dank
donderdag 21 april 2016 - 11:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon