menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Net ontkiemde zaadjes schieten door

Ga naar meest recente reactie

klavertje13

Klavertje13

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag betreft het ontkiemen van groenten en kruiden zaadjes.
Het viel mij op dat mijn zaadjes rap ontkiemen en daarna ook snel de hoogte ingaan. Ik woon op kamers en heb maar 1 raam, daar zet ik ze dan ook in de buurt bij. Ze krijgen goed water, maar toch schieten ze snel door. Hebben jullie tips voor het doorschieten van net gezaaide plantjes? Tot nu toe heb ik het meest last van de snel groeiende aubergine en Roosmarijn zaadjes die gaan heel rap.

Vriendelijke groetjes Sharon
maandag 25 januari 2016 - 15:36
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Aubergine niet voor half april zaaien. Kijk eens op het internet bij Diana's Moestuin. Daar klik je het betreffend plantje aan. Duidelijke informatie over allerhande kruiden.
maandag 25 januari 2016 - 16:01
Patrikc

Patrikc

Maar zelfs na half april ga je hetzelfde probleem hebben hoor.

Die plantjes hebben gewoon veel meer licht nodig, dat haal je nooit achter een raam, dus direct na het kiemen naar buiten of in een serre plaatsen.
maandag 25 januari 2016 - 16:18
klavertje13

Klavertje13

@ Joukje
Vorig jaar heb ik aubergine in februari gezaaid en het lukte me niet om een volgroeide plant te krijgen in de zomer vandaar dat ik dacht ik probeer het een maand eerder. En volgens mij moet dat gewoon lukken als je het goed aanpakt, wat in mijn geval niet zo is haha.

@Patrikc
Ik heb juist het idee dat ze minder snel doorschieten als ze wat donkerder staan, dus wat verder van het raam af. Of het ligt misschien aan de temperatuur in de kamer?
maandag 25 januari 2016 - 23:08
Patrikc

Patrikc

Klopt, zet ze maar goed donker dan zullen ze niet meer 'doorschieten'

Alle gekheid op een stokje, een plant heeft licht nodig, krijgt hij niet genoeg dan gaat hij ernaar op zoek, sommigen spreken over 'fileren', de juiste benaming is 'etioleren'. Als je hem nog wat donkerder zet groeit hij gewoon niet meer.
maandag 25 januari 2016 - 23:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon