menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vierkantemeterbak

Ga naar meest recente reactie

lucenkathleen

Lucenkathleen

Hoi allemaal, ik zou graag een moestuin beginnen met enkele vierkantemeterbakken. Heeft iemand ervaring met kwalitatief goed hout of tips voor aankoop? grt luc
zaterdag 26 september 2015 - 20:48
Ylim

Ylim

Hi Luc,

Je kan eigenlijk bakken maken van allerlei materialen. Misschien heb je wel iets liggen dat je hiervoor kunt hergebruiken. Het is volgens mij onnodig om veel geld te besteden aan duur hardhout of iets dergelijks. Een goedkopere houtsoort of planken van onbehandeld steigerhout gaat zeker een paar jaar of meer mee. Hoe dikker hoe langer de levensduur. Planken van 28 mm zijn goed. 19 mm kan ook prima. Ikzelf heb heel simpel randen gemaakt door oude klinkers die we over hadden, te stapelen als keermuurtje.

De enige echt belangrijke tip: heb oog voor de veiligheid, dus geen geïmpregneerd tuinhout of geschilderd hout dat mogelijk schadelijke stoffen afgeeft aan de grond waar je straks je groente in laat groeien.

Veel plezier! Yvonne
zaterdag 26 september 2015 - 22:17
Tuinprins

Tuinprins

Nog een andere tip: zorg dat de bak op een zonnige plaats komt te staan. Er zijn weinig groentes die in de schaduw groeien.


Gegroet, de tuinprins
zondag 27 september 2015 - 06:40
Wannus

Wannus

Je kan een gerecycleerd kunststof compostbak aankopen bij de gemeente ,
en daarmee kun je al vier vierkanten maken . En geen onderhoud eraan .

Groenten

zondag 27 september 2015 - 09:36
mia_heyl7

Mia_heyl7

je mag hier blauwe, afgedankt postbakken komen halen, 40 X 30 en 30 hoog
maandag 28 september 2015 - 22:22
leerling

Leerling

Leuke tip, Wannus.

Zelf heb ik eerst houten bakken gebruikt, maar toen ik die na 1 jaar wilde verplaatsen vielen die al uit elkaar.

Nu heb ik nog twee houten bakken met 3 niveaus, 5 zwarte groeibedden in zwarte kunsstof (http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/522) en een paar groeizakken.

'k Ben heel tevreden van die kunststof groeibedden. Ze gaan lang mee, zijn dieper dan de standaard houten bakken, zodat ook dieperwortelende groenten er voldoende ruimte hebben om te groeien, en hun zwarte kleur maakt dat ze meer zonnewarmte opnemen.
woensdag 30 september 2015 - 22:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon