menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is waarheid over rabarber

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Hallo allemaal ,

Wat is nu waar van rabarber hoelang mag men die gebruiken de een zegt tot een bepaalde datum , of is dat een gezegde van vroeger .
Nu hier bij ons was de rabarber in de lente klein en dunne stelen ik gaf hem nochtans geregeld water en koemest korrels maar misschien niet genoeg water , nu met de regendagen die we laatst gekregen hebben herleeft hij heeft grote bladeren en dikke stelen, en dan zijn er mensen die zeggen die mag je nu niet meer gebruiken , ik weet er zit oxaalzuur in, maar weet iemand de waarheid over rabarber , of is het iets dat onder de mensen leeft van vroeger.

Groetjes Richard
vrijdag 21 augustus 2015 - 07:25
kurt

Kurt

Rabarber bevat veel oxaalzuur. Hoe jonger de stelen des te minder oxaalzuur deze bevatten. Als de bladstelen 2 tot 4 weken oud zijn, dan zijn deze het best om te consumeren. Door het verdringen van de kalkopname in het lichaam door het oxaalzuur wordt geadviseerd niet meer dan 2x per week een portie rabarber te eten.

Door het oxaalzuur kent de rabarber weinig belagers.

Oogsten kan vanaf april tot voor de langste dag (21 juni) Vanaf dan zijn keert het oxaalzuur stilaan terug vanuit de bladeren naar de stelen en is het niet meer aan te raden om ze nog te oogsten.

Mvg,
Kurt
vrijdag 21 augustus 2015 - 09:20
Eljoh

Eljoh

GOEIE vraag en helder antwoord. Groet Eljo
vrijdag 21 augustus 2015 - 12:33
zourky

Zourky

Bedankt Kurt nu weten we al iets meer en zullen we de rabarber maar laten staan tot volgend jaar en indien het een droge winter wordt op tijd water en mest geven.

Groetjes Richard
vrijdag 21 augustus 2015 - 12:48
Roeli

Roeli

Nu gewoon laten bloeien.
De bloemen zijn best wel mooi.
vrijdag 21 augustus 2015 - 16:43
mia_heyl7

Mia_heyl7

na juli, maakt de rabarber een "tweede" pluk aan, en die gebruik ik om rabarber/appelmoes te maken
denk eens even 50. jaar terug
toen was de rabarber net zo min als nu, erg in trek, ma&ar men gebruikten die toch, nu zegt men dit is niet goed na die datum,
vroeger gebruikte men rabarber van begin mei tot eind oktober
woensdag 26 augustus 2015 - 13:05
Tiss

Tiss

Had ook al gehoord over het oxaalzuur. Mijn moeder gebruikte vroeger ook de rabarberstelen zolang ze aan de plant stonden . Zelf doe ik dat dus ook. Maar meestal maak ik er later op het jaar confituur van. Hopelijk is het dan toch niet zo ongezond, want ik vind het zonde om de rest weg te doen.
Groetjes
maandag 31 augustus 2015 - 23:50
MMStuivenberg-Meekes

MMStuivenberg-Meekes

Thuis aten we het van het van mei tot oktober. Maar ik heb het nagekeken van het oxaalzuur, na 21juni eten we het minder vaak zodat je wat minder oxaalzuur binnen krijgt.
Bovendien eet ik het altijd als bijgroente of bij toetje.
Ook voor confituur is het heel goed te gebruiken, want daar gebruik je toch geen grootte hoeveelheden van.
zondag 13 september 2015 - 19:54
mia_heyl7

Mia_heyl7

ja de eerste algemene pluk krijgt de rabarber nieuw blad, en nieuwe stelen, die zijn minder zuur ook
maandag 14 september 2015 - 12:56
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Mijn vader is dol op rabarbermoes, maar heeft ook al een paar niercrissen achter de rug. Na 21 juni wordt hier dus geen rabarber meer geplukt.

Dat heeft ook als voordeel dat de bladeren na die datum vooral de wortelkluit voeden en er het volgend jaar dus meer stelen te plukken vallen.

@Roeli
Nu gewoon laten bloeien. De bloemen zijn best wel mooi.

Als ze in bloem komen kan je inderdaad genieten van de bloem, maar weet dan wel dat die ten koste gaat van de wortelopslag en dus van de toekomstige productie.
woensdag 30 september 2015 - 00:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon